w ,

Audi A3 Limousine 1.8 TFSI S-Tronic – rodzinka w komplecie

Po raz pierwszy w historii Audi A3 powstaje nie tylko jako hatchback i kombi (zwany Sportbackiem), ale także jako sedan. Czy zdobędzie zaufanie (i portfele) klientów? Moim zdaniem, to najbardziej sensowny model z gamy A3. Jest nieduży, ale całkiem pakowny. I znacznie bardziej prestiżowy niż pozostałe odmiany nadwoziowe.

 

Z zewnątrz?
Stylistyka A3 Limousine na pewno nie jest specjalnie odkrywcza. To nie ten koncern, który lubi zaskakiwać swoich klientów. Powiem więcej, sylwetka najmniejszej limuzyny rodem z Ingolstadt jest przewidywalna aż do bólu. Tylko to akurat nie jest wadą. Szczególnie dla tych, którym elegancja kojarzy się raczej z Harrodsem niż Dolce i Gabbaną.

 

Czy A3 w wersji sedan to typowy 3-bryłowiec? No właśnie, nie do końca. Przód auta jest identyczny jak w hatchu i sportbacku. Kabina do słupka C ? też. Nowe jest jednak dalej i wcale nie wygląda jak w standardowym sedanie. Linia szyby opada nieco jak w autach typu liftback, czego efektem jest bardziej dynamiczny wygląd. A3 nie prezentuje się jak nudny sedan i nie jest też tak awangardowy jak jego główny konkurent ? Mercedes CLA. Jest po prostu zgrabny i? tyle.

 

? i w środku
Wnętrze jest dokładnie takie, jakiego po tym aucie się? nie spodziewamy! Owszem, wygodne fotele z przodu i z tyłu. Owszem, doskonałe wykończenie i montaż. Również najwyższej klasy materiały tapicerskie i plastiki, ale kiedy siedzimy na miejscu kierowcy, to cały przedni i środkowy panel wydają się nad wyraz skromne. Ba, nawet siermiężne! Już po chwili doceniamy jednak finezję i wyrafinowanie projektantów, którzy postanowili nie epatować nas supernowoczesną technologią. Tam, gdzie można umieścić kilkanaście przełączników, wystarczy kilka, za to wspartych czytelnym interfejsem systemu. Bardzo stylowe, znane z innych modeli Audi zegary, dyskretny wyświetlacz systemu klimatyzacji auta oraz system MMI. Żadnych fajerwerków w stylu promu kosmicznego. Każdy kierowca doceni prostotę i intuicyjność, kiedy ?rozgryzie? kokpit w kilka sekund, bez żadnej pomocy.

 

Dwa łyki arytmetyki
A3 Limousine to auto o wymiarach kompaktowych. Ma 4456 mm długości, 1796 mm szerokości i 1416 mm wysokości. Jest więc nieco krótszy, za to szerszy i niższy niż wspomniany już wyżej główny konkurent ? Mercedes CLA. Rozstaw osi ma natomiast 2637 mm, czyli mniej niż w przypadku rywala. Za to miejsca, jakby nieco więcej.

 

Bagażnik w najmniejszej limuzynie ze znakiem Audi jest za to zaskakująco duży. 425 litrów w pięcioosobowej konfiguracji i 880 litrów przy złożonej tylnej kanapie, to całkiem sporo jak na kompaktowego sedana.

 

Technologia
Do testów otrzymaliśmy tradycyjnie już auto ?wszystko mające?. Aczkolwiek, w przypadku Audi nawet egzemplarz w konfiguracji standardowej zazwyczaj i tak ma wszystko to, co dotąd w motoryzacji wymyślono. Nie będziemy więc tym razem rozwodzić się nad mądrymi systemami, średnio wspomagającymi nieraz mądrego kierowcę. One w tym aucie po prostu są i już.

 

To, co nas w A3 Lomousine urzekło, to silnik. Jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbiną o pojemności 1,8 litra (TFSI) i mocy 180 koni po prostu katapultowała auto z miejsca. 250 Nm dostępne od około 1500 obrotów pozwalało na naprawdę ostra jazdą i bezstresowe wyprzedzanie. Według producenta auto z tą jednostką może rozpędzić się do 232 km/h (oj może, może), a od 0 do 100 km/h przyspiesza w około 7 sekund. Po prostu poezja?

 

O tym silniku krąży wiele bardziej lub mniej sprawdzonych opinii. Jedna z nich, to mit jego paliwożerności. No cóż, motory z turbiną i bezpośrednim wtryskiem na pewno nie są mistrzami oszczędności ale czy zasługują na opinię ?paliwożłopów?? W mojej opinii, nie. Wprawdzie średnie spalanie zakładane przez producenta na poziomie 5,7 litra to raczej pobożne życzenia, ale w realnym świecie konsumpcja etyliny (chodzi o silnik 180-konny!) poniżej 7 litrów to zaskakująco dobry wynik.

 

Wrażenia z jazdy
Jak podróżuje się autem? Rewelacyjnie. Szczególnie na przednich fotelach. Kierowca jest przez producenta dopieszczony na maxa. Nie dość, że wygodnie to jeszcze ładnie i w otoczeniu lepiej niż dobrych materiałów wykończeniowych. Do tego system audio należy do lepszych w swojej klasie. Z tyłu jest jednak nieco gorzej. Przede wszystkim z powodu nisko poprowadzonej linii dachu (wygląda świetnie, ale?), miejsca nad głową jest niezbyt wiele. To sprawia, że wysocy pasażerowie mają nieco mniej przestrzeni na głowy lub/i kolana. Nie żeby bolało, ale 4 bardzo wysokie osoby w aucie, to może być problem logistyczny?

 

W optymalnym wykorzystaniu mocy silnika pomaga dwusprzęgłowa skrzynia biegów S-Tronic. To taki DSG, tyle że w wykonaniu Audi jest jeszcze szybszy i precyzyjniejszy. Auto bez zawahania reaguje na ruchy kierownicą. Bezbłędnie wpisuje się w zakręty. W trybie miejskim, zapewnia dobry komfort jazdy. Prowadzenie A3 Limousine ułatwia system Drive Select. Z jego pomocą możemy zmienić charakter pracy zawieszenia i układu kierowniczego na bardziej lub mniej łagodny albo zgoła sportowy. Kierowca ma do wyboru jeden z pięciu trybów jazdy: Comfort, Auto, Dynamic, Individual lub Efficiency.

 

Okiem przedsiębiorcy
W polskich salonach Audi A3 Limousine kosztuje od 99,7 tys. złotych do 133,6 tys. złotych i jest dostępny w trzech rozwiązaniach finansowych realizowanych przez Audi Finance: AutoCredit, Kredycie Opłacalna Rata oraz Leasingu 104,99%.

 

AutoCredit to produkt, dzięki któremu po trzech lub czterech latach z łatwością można wymienić auto na nowe. W przypadku gdy właściciel będzie chciał zwrócić samochód, Volkswagen Bank Polska gwarantuje jego odkup. Jeśli klient zdecyduje się na zachowanie samochodu, może go zatrzymać w ramach spłaty jednorazowej lub rozłożonej na raty. AutoCredit jest dostępny już od 0% do 30%. Klienci mogą wybrać dogodny okres kredytowania (36 lub 48 m-cy), oraz limit rocznego przebiegu (20 lub 30 tys. km rocznie). Oprocentowanie nominalne wynosi 4,99%.

 

Klienci mogą również skorzystać z Kredytu Opłacalna Rata. Jest to klasyczny kredyt ratalny z atrakcyjnym 4,99%. Wysokość miesięcznych rat jest dostosowywana do potrzeb i możliwości klienta. Kredyt Opłacalna Rata może trwać od 12 aż do 84 miesięcy. Charakteryzuje się też indywidualnie ustalaną wysokością wkładu własnego (już od 0%).
Dla przedsiębiorców auto dostępne jest również w promocyjnej ofercie Audi Leasing 104,99%. W ramach Leasingu Opłacalna Rata klienci mogą wybrać dogodny okres leasingowania (od 24 aż do 60 m-cy) oraz wysokość opłaty wstępnej (od 10% do 45%). Dodatkowo indywidualnie ustalana jest wartość wykupu samochodu.

 

Podsumowanie
Ergonomia i funkcjonalność A3 Limousine są bez zarzutu. Prowadzi się lekko i precyzyjnie. Zapewnia też zadowalający komfort. Optycznie, wygląda co najmniej dobrze i jak na auto z Ingolstadt, nie ma wygórowanej ceny.. Z kolei tradycyjne 4 koła na ?singelrfame? oznaczają spory prestiż.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Fotosprint na piąte urodziny Archeologii Fotografii

Cena życia