w ,

Audi A3 Limousine 1.8 TFSI S-Tronic – rodzinka w komplecie

Audi A3 Limousine 1.8 TFSI S-Tronic
Audi A3 Limousine 1.8 TFSI S-Tronic

Po raz pierwszy w historii Audi A3 powstaje nie tylko jako hatchback i kombi (zwany Sportbackiem), ale także jako sedan. Czy zdobędzie zaufanie (i portfele) klientów? Moim zdaniem, to najbardziej sensowny model z gamy A3. Jest nieduży, ale całkiem pakowny. I znacznie bardziej prestiżowy niż pozostałe odmiany nadwoziowe.

Stylistyka A3 Limousine na pewno nie jest specjalnie odkrywcza. To nie ten koncern, który lubi zaskakiwać swoich klientów. Powiem więcej, sylwetka najmniejszej limuzyny rodem z Ingolstadt jest przewidywalna aż do bólu. Tylko to akurat nie jest wadą. Szczególnie dla tych, którym elegancja kojarzy się raczej z Harrodsem niż Dolce i Gabbaną.

Czy A3 w wersji sedan to typowy 3-bryłowiec? No właśnie, nie do końca. Przód auta jest identyczny jak w hatchu i sportbacku. Kabina do słupka C ? też. Nowe jest jednak dalej i wcale nie wygląda jak w standardowym sedanie. Linia szyby opada nieco jak w autach typu liftback, czego efektem jest bardziej dynamiczny wygląd. A3 nie prezentuje się jak nudny sedan i nie jest też tak awangardowy jak jego główny konkurent ? Mercedes CLA. Jest po prostu zgrabny i? tyle.

 

…i w środku
Wnętrze jest dokładnie takie, jakiego po tym aucie się? nie spodziewamy! Owszem, wygodne fotele z przodu i z tyłu. Owszem, doskonałe wykończenie i montaż. Również najwyższej klasy materiały tapicerskie i plastiki, ale kiedy siedzimy na miejscu kierowcy, to cały przedni i środkowy panel wydają się nad wyraz skromne. Ba, nawet siermiężne! Już po chwili doceniamy jednak finezję i wyrafinowanie projektantów, którzy postanowili nie epatować nas supernowoczesną technologią. Tam, gdzie można umieścić kilkanaście przełączników, wystarczy kilka, za to wspartych czytelnym interfejsem systemu. Bardzo stylowe, znane z innych modeli Audi zegary, dyskretny wyświetlacz systemu klimatyzacji auta oraz system MMI. Żadnych fajerwerków w stylu promu kosmicznego. Każdy kierowca doceni prostotę i intuicyjność, kiedy ?rozgryzie? kokpit w kilka sekund, bez żadnej pomocy.

 

Dwa łyki arytmetyki
A3 Limousine to auto o wymiarach kompaktowych. Ma 4456 mm długości, 1796 mm szerokości i 1416 mm wysokości. Jest więc nieco krótszy, za to szerszy i niższy niż wspomniany już wyżej główny konkurent ? Mercedes CLA. Rozstaw osi ma natomiast 2637 mm, czyli mniej niż w przypadku rywala. Za to miejsca, jakby nieco więcej.

 

Bagażnik w najmniejszej limuzynie ze znakiem Audi jest za to zaskakująco duży. 425 litrów w pięcioosobowej konfiguracji i 880 litrów przy złożonej tylnej kanapie, to całkiem sporo jak na kompaktowego sedana.

 

Technologia
Do testów otrzymaliśmy tradycyjnie już auto ?wszystko mające?. Aczkolwiek, w przypadku Audi nawet egzemplarz w konfiguracji standardowej zazwyczaj i tak ma wszystko to, co dotąd w motoryzacji wymyślono. Nie będziemy więc tym razem rozwodzić się nad mądrymi systemami, średnio wspomagającymi nieraz mądrego kierowcę. One w tym aucie po prostu są i już.

 

To, co nas w A3 Lomousine urzekło, to silnik. Jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbiną o pojemności 1,8 litra (TFSI) i mocy 180 koni po prostu katapultowała auto z miejsca. 250 Nm dostępne od około 1500 obrotów pozwalało na naprawdę ostra jazdą i bezstresowe wyprzedzanie. Według producenta auto z tą jednostką może rozpędzić się do 232 km/h (oj może, może), a od 0 do 100 km/h przyspiesza w około 7 sekund. Po prostu poezja?

 

O tym silniku krąży wiele bardziej lub mniej sprawdzonych opinii. Jedna z nich, to mit jego paliwożerności. No cóż, motory z turbiną i bezpośrednim wtryskiem na pewno nie są mistrzami oszczędności ale czy zasługują na opinię ?paliwożłopów?? W mojej opinii, nie. Wprawdzie średnie spalanie zakładane przez producenta na poziomie 5,7 litra to raczej pobożne życzenia, ale w realnym świecie konsumpcja etyliny (chodzi o silnik 180-konny!) poniżej 7 litrów to zaskakująco dobry wynik.

 

Wrażenia z jazdy
Jak podróżuje się autem? Rewelacyjnie. Szczególnie na przednich fotelach. Kierowca jest przez producenta dopieszczony na maxa. Nie dość, że wygodnie to jeszcze ładnie i w otoczeniu lepiej niż dobrych materiałów wykończeniowych. Do tego system audio należy do lepszych w swojej klasie. Z tyłu jest jednak nieco gorzej. Przede wszystkim z powodu nisko poprowadzonej linii dachu (wygląda świetnie, ale?), miejsca nad głową jest niezbyt wiele. To sprawia, że wysocy pasażerowie mają nieco mniej przestrzeni na głowy lub/i kolana. Nie żeby bolało, ale 4 bardzo wysokie osoby w aucie, to może być problem logistyczny?

 

W optymalnym wykorzystaniu mocy silnika pomaga dwusprzęgłowa skrzynia biegów S-Tronic. To taki DSG, tyle że w wykonaniu Audi jest jeszcze szybszy i precyzyjniejszy. Auto bez zawahania reaguje na ruchy kierownicą. Bezbłędnie wpisuje się w zakręty. W trybie miejskim, zapewnia dobry komfort jazdy. Prowadzenie A3 Limousine ułatwia system Drive Select. Z jego pomocą możemy zmienić charakter pracy zawieszenia i układu kierowniczego na bardziej lub mniej łagodny albo zgoła sportowy. Kierowca ma do wyboru jeden z pięciu trybów jazdy: Comfort, Auto, Dynamic, Individual lub Efficiency.

 

Okiem przedsiębiorcy
W polskich salonach Audi A3 Limousine kosztuje od 99,7 tys. złotych do 133,6 tys. złotych i jest dostępny w trzech rozwiązaniach finansowych realizowanych przez Audi Finance: AutoCredit, Kredycie Opłacalna Rata oraz Leasingu 104,99%.

 

AutoCredit to produkt, dzięki któremu po trzech lub czterech latach z łatwością można wymienić auto na nowe. W przypadku gdy właściciel będzie chciał zwrócić samochód, Volkswagen Bank Polska gwarantuje jego odkup. Jeśli klient zdecyduje się na zachowanie samochodu, może go zatrzymać w ramach spłaty jednorazowej lub rozłożonej na raty. AutoCredit jest dostępny już od 0% do 30%. Klienci mogą wybrać dogodny okres kredytowania (36 lub 48 m-cy), oraz limit rocznego przebiegu (20 lub 30 tys. km rocznie). Oprocentowanie nominalne wynosi 4,99%.

 

Klienci mogą również skorzystać z Kredytu Opłacalna Rata. Jest to klasyczny kredyt ratalny z atrakcyjnym 4,99%. Wysokość miesięcznych rat jest dostosowywana do potrzeb i możliwości klienta. Kredyt Opłacalna Rata może trwać od 12 aż do 84 miesięcy. Charakteryzuje się też indywidualnie ustalaną wysokością wkładu własnego (już od 0%).
Dla przedsiębiorców auto dostępne jest również w promocyjnej ofercie Audi Leasing 104,99%. W ramach Leasingu Opłacalna Rata klienci mogą wybrać dogodny okres leasingowania (od 24 aż do 60 m-cy) oraz wysokość opłaty wstępnej (od 10% do 45%). Dodatkowo indywidualnie ustalana jest wartość wykupu samochodu.

 

Podsumowanie
Ergonomia i funkcjonalność A3 Limousine są bez zarzutu. Prowadzi się lekko i precyzyjnie. Zapewnia też zadowalający komfort. Optycznie, wygląda co najmniej dobrze i jak na auto z Ingolstadt, nie ma wygórowanej ceny.. Z kolei tradycyjne 4 koła na ?singelrfame? oznaczają spory prestiż.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Auto za 20 000 zł – Top 10

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance

Skoda Rapid 1.6 TDI Elegance – czeska praktyczność