w

Alfa Romeo 4C oficjalnie

Debiutująca na 83. Międzynarodowym Salonie w Genewie, finalna wersja dwuosobowej Alfy Romeo 4C coupé z napędem na tylne koła i centralnie umieszczonym silnikiem, stanowi esencję sportowego ducha ukrytego w samym sercu ?D.N.A. Alfa Romeo”: to osiągi, włoski styl i doskonałość techniczna ukierunkowana na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy, z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa.

 

Zaprojektowany przez inżynierów Alfy Romeo i wyprodukowany w zakładzie Maserati w Modenie, nowy, kompaktowy supersamochód zostanie wprowadzony na rynek w 2013 roku i zaakcentuje powrót włoskiej marki do Stanów Zjednoczonych, dając początek planowi globalnego rozwoju Alfy Romeo.

 

Alfa Romeo 4C wywodzi się bezpośrednio z koncepcyjnej wersji modelu, która podczas Salonu samochodowego w Genewie w 2011 roku wzbudziła tak wielki podziw, zdobywając trzy prestiżowe nagrody: ?AutoBild Design Award” (Niemcy, rok 2011), ?Design Award for Concept Cars & Prototypes” (Włochy, rok 2012) i ?Most Exciting Car of 2013 – What Car?” (Wielka Brytania, rok 2012).

 

Alfa Romeo 4C wykorzystuje technologie i materiały stosowane w sportowych samochodach, (wśród których jest już Alfa Romeo 8C Competizione) takie, jak: włókno węglowe, aluminium, napęd na tylne koła oraz technologie własne z ostatnich modeli seryjnych Alfy Romeo unowocześnione w taki sposób, aby wydobyć jeszcze bardziej sportowy charakter nowego samochodu. Dowodzą tego nowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim, wykonany z aluminium, zaawansowana technologicznie skrzynia biegów ?Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem oraz systemem Alfa Romeo D.N.A. wzbogaconym o nowy tryb ?Race”.

 

Zaprojektowana przez Centrum Stylu Alfa Romeo, 4C odwołuje się bezpośrednio do kultowych modeli, które pozostawiły znaczący ślad w historii marki. Jednym z nich, ze względu na analogiczne wymiary i układ jest z pewnością model 33 Stradale. Samochód, który łączył wyjątkowe wymagania mechaniczne i funkcjonalne ze stylem, eksponując za pomocą silnika i nadwozia niepowtarzalne cechy Alfy Romeo. Również 4C pokonuje tę samą drogę i kontynuuje trend zapoczątkowany przez 8C Competizione, udoskonalając jeszcze niektóre specyficzne koncepcje marki, takie jak kompaktowość, dynamiczność czy elastyczność.

 

Istota designu i użytych materiałów widoczna jest również wewnątrz pojazdu, gdzie wszystko pomyślane jest i ukierunkowane na czerpanie maksymalnej przyjemności z jazdy. Wewnątrz na pierwszy plan wysuwa się włókno węglowe zastosowane do wykonania przestrzeni wokół kierowcy i pasażera, które nadaje zaawansowanemu technologicznie wnętrzu, unikalnego i lekkiego charakteru.

 

Kompaktowe wymiary wpływają na wyjątkowość tego dwuosobowego samochodu coupe’ na tle jego konkurentów: długość poniżej 4 metrów, szerokość 200 cm, wysokość 118 cm i rozstaw osi mniejszy niż 2,4 metra. Są to wymiary, które z jednej strony podkreślają zalety kompaktowego samochodu, a z drugiej jego elastyczność. Poza tym, dzięki doskonałej pracy projektantów, samochód osiąga maksymalny poziom efektywności aerodynamicznej, odnotowując ujemny Cz (współczynnik siły nośnej), który tak, jak w samochodach wyścigowych, przyczynia się do zwiększenia stabilności i przyczepności przy większych prędkościach.

 

Ewolucja jednostki napędowej, montowanej już w wersji Quadrifoglio Verde modelu Giulietta, nowy czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem – wykorzystuje innowacyjny blok silnika wykonany z aluminium oraz udoskonalone układy ssące i wydechowe, podkreślające jeszcze bardziej sportowy charakter samochodu. Dodatkowo, zastosowano najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, jak bezpośredni wtrysk paliwa, podwójny, ciągły rozdzielacz faz rozrządu, turbosprężarkę oraz system kontroli ?Scavenging”, który redukuje efekt tzw. ?turbo dziury”.

 

Benzynowy silnik turbo o pojemności 1750 współpracuje z innowacyjną, automatyczną skrzynią biegów ?Alfa TCT” z podwójnym suchym sprzęgłem – prawdziwym punktem odniesienia w tej kategorii ze względu na ograniczoną masę i wyjątkową szybkość włączania przełożeń. Skrzynia może być również sterowana w trybie sekwencyjnym przez kierowcę za pomocą łopatek umieszczonych pod kierownicą.

 

.Debiutujący w Alfie Romeo 4C nowy selektor kontroli dynamicznej Alfa D.N.A., który do trzech dostępnych do tej pory ustawień – ?Dynamic”, ?Natural” i ?All Weather” – dodaje czwarty tryb: ?Race”, wprowadzony został, by jeszcze bardziej wzmocnić doznania jazdy po torze wyścigowym.

 

Źródło: informacja prasowa, Alfa Romeo

Napisane przez Rafał Łakus

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Michał Sołowow po rajdzie Szwecji

Scion iQ od SR Auto