w

1000 kilometrów zasięgu w aucie elektrycznym? Mają to zapewnić baterie litowo-metalowe

1000 kilometrów zasięgu w aucie elektrycznym? Mają to zapewnić baterie litowo-metalowe

Wiele mówi się na temat baterii litowo-jonowych pod kątem wydajności. Nie jest tajemnicą, że daleko im do ideału.

Wyraźnie zwiększają masę pojazdu, długo się ładują i nie oferują zazwyczaj dużego zasięgu. Koncern General Motors chce pójść do przodu w tej dziedzinie i rozpoczął partnerstwo, którego celem jest wdrożenie na rynek baterii litowo-metalowych.

Warto zaznaczyć, że nie jest to nowy wynalazek. Pierwsze akumulatory wykorzystujące tę technologię zadebiutowały już w latach 80. Wtedy jednak szybko straciły na znaczeniu ze względu na krótką żywotność i spięcia prowadzące do samozapłonu. Chwilę później pojawiły się baterie litowo-jonowe i cały pomysł stracił rozpęd.

W końcu jednak nastąpił prawdziwy przełom. Specjaliści zastosowali ceramiczne elektrolity, które zniwelowały kluczowe problemy. Teraz nie ma mowy o zwarciach czy właściwościach palnych.

General Motors lubi to

Amerykańska firma widzi w tym nadzieję. Wydajność tych konstrukcji jest znacznie większa, niż aktualnie stosowanych ogniw Li-Ion. Charakteryzują się dwukrotnie większą gęstością energii, a przy tym ich produkcja jest o połowę tańsza.

Jak przekonują przedstawiciele koncernu, w niedalekiej przyszłości auta elektryczne stosujące takie baterie mogą pokonywać 500-600 mil czyli 805-966 kilometrów na jednym pełnym akumulatorze. Co więcej, większa gęstość energii umożliwiłaby stosowanie lżejszych zestawów zapewniających takie same zasięgi, co litowo-jonowi konkurenci.

Do 2023 roku powstanie przedprodukcyjny prototyp, który ma doprowadzić do debiutu produkcyjnego rozwiązania – dwa lata później. Jeżeli założenia się sprawdzą, koszty zostaną zmniejszone, a zasięgi wzrosną. I na to liczymy.

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hyundai Bayon cennik

Hyundai Bayon 2021: Polski cennik ujawniony. Naszykuj minimum 66 700 złotych

Pickupem w przepaść

Pick-upy nie lubią szybkiego pokonywania zakrętów. Ten kierowca o tym nie wiedział (wideo)