XL czyli… najmniej | NaMasce

XL czyli… najmniej

0

Nam XL kojarzy się raczej z czymś dużym, ale koncernowi z Wolfsburga, raczej nie. Volkswagen XL1, który niedawno był swoistą ciekawostką wystawienniczą, będzie produkowany seryjnie. Zużycie paliwa poniżej 1 litra na 100 km sprawia, że XL1 stanie się najoszczędniejszym seryjnie produkowanym samochodem na świecie. Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in, dwuosobowe auto może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji.

 

Pod względem konstrukcji XL1 realizuje zasady obowiązujące przy budowie samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), dobra aerodynamika (współczynnik oporu 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1.153 mm). Dzięki tym cechom Volkswagenowi wystarczy tylko 8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h. W trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.

 

Lekka konstrukcja, doskonała aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną na poziomie 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy.

 

XL1 ma długość 3888 mm, szerokość 1665 mm i tylko 1153 mm wysokości. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3970 mm) i szerokość (1682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1.282 mm). XL1 będzie produkowany w niemieckich zakładach w Osnabrück

 

Autor: Artur Balwisz, Volkswagen
Źródło: VW

Udostępnij.

O autorze

Rafał Łakus

Skomentuj artykuł