w ,

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion – Zamiast…

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Skąd wzięła się koncepcja budowy podwyższonego, czteronapędowego kombi? Z uważnej obserwacji rynku. Wprawdzie SUV-y stały się rynkowym hitem, ale? nie każdy chce SUV-em jeździć. Po co duży, nieco zwalisty pojazd skoro wystarczy zgrabne, podwyższone kombi z napędem na obie osie?

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Z zewnątrz?
Na początek inteligentnie wywiodę, że Passat pozostanie Passatem i nic tego nie zmieni. Nawet jeżeli ów Passat będzie nieco ponad 3 centymetry wyższy od swojego „nieuterenowionego” brata. Oczywiście, różnic jest jeszcze kilka. Wszystkie podkreślają off-roadowe konotacje auta. Są więc obowiązkowe plastikowe nakładki nadkoli, wzmocniona listwa chroniąca podwozie i przestylizowany przód z bardzo ładnymi chromami. Tylną część auta także musnęła dłoń stylisty. I przyznam, że w mojej ocenie lepiej wygląda Alltrack właśnie z tej strony. Choć ma terenowe aspiracje, chrom dodaje mu więcej elegancji niż dzikości. Jak już wspomniałem, największą różnice robi o 3 centymetry powiększony prześwit. Z pozoru niewiele, ale każdy kto zostawił kawałek auta na wysokim krawężniku okalającym miejsce parkingowe? na pewno to doceni.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

? i we wnętrzu
Tak jak na zewnątrz, we wnętrzu Passat Alltrack pozostaje? Passatem. Różnice? Nawet wprawne oko ma kłopoty w ich odnalezieniu. Bo są w sumie mało istotne. Ot, kilka ?bajerków?, jak listwy na progach ze stali nierdzewnej z napisem Alltrack, siedzenia częściowo pokryte alcantarą, tytanowo-srebrne aplikacje, pedały z aluminiowymi nakładkami oraz napis z nazwą wersji na pokrywie popielniczki. Poza tym, we wnętrzu wszystko to, co znamy i lubimy w niemieckim superklasyku.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Ważna uwaga dla fanów Passata. Alltrack jest oferowany tylko w wersji kombi. Sedana na pewno nie będzie. Dlaczego? Bo Alltrack jest ZAMIAST. Na przykład zamiast pakownego SUV-a. I tu ogromne zaskoczenie. Pojemność bagażnika wynosi 650 litrów. Po złożeniu oparcia tylnej kanapy przestrzeń ładunkowa powiększa się do 1780 litrów. A to więcej, niż jest w stanie zagwarantować niejeden, teoretycznie większy SUV. Próg załadunku jest zdecydowanie niżej niż u wspomnianych konkurentów, ma regularny kształt i równą podłogę. Przyznam szczerze, załadowanie dość sporych bagaży do tego auta jest zdecydowanie mniej uciążliwe niż do wyżej zawieszonych ?pseudoterenówek?.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Technologia
Pod maską ?podniesionego? Passata może pracować jeden z 4 silników. Dwa pierwsze to benzynowe TSI. Dwa kolejne należą do rodziny TDI. My do testu otrzymaliśmy dwulitrowego diesla o mocy 190 KM osiąganej przy 3600 obrotach. Jednostka gwarantuje aż 400 Nm. w zakresie 1900-3300 obrotów. To, co odróżnia Alltracka od innych Passatów (ale także Golfa Alltracka) to także tryb Off-Road włączany fizycznie za pomocą przycisku w kabinie.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Dotychczas ten tryb był stosowany przez Volkswagena tylko w SUV-ach i autach terenowych (Tiguan i Touareg).
Tryb Off-Road nie tylko jest, ale też? działa. Po jego włączeniu najważniejsze systemy jazdy i wspierające kierowcę zostają dostosowane do warunków panujących w terenie. Należą do nich ABS, asystent ruszania pod górę, sposób działania mechanizmów różnicowych (EDS). Wyraźnie zmienia się też charakterystyka ?czujności? pedału gazu oraz działanie skrzyni DSG.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Wrażenia z jazdy
Pierwsze wrażenia są zaskakujące. Uterenowione zawieszenie okazuje się być bardzo komfortowe. Trzech centymetrów którymi dodatkowo obdarzył Alltracka producent, po prostu nie czuć. W każdym razie na twardym… Bo na miękkim i nierównym podłożu, ta skromna wartość robi różnicę. I to sporą. Przyznam szczerze, śniegu w czasie testu nie znalazłem, ale błotnisty, leśny dukt okazał się żadną przeszkodą dla testowanego Passata. Auto doskonale wybiera nierówności. Błotko, które bez problemu zatrzymałoby każdą osobówkę dla Alltracka nie było absolutnie przeszkodą. Oczywiście, nie mówimy tu o jeździe terenowej. Leśna droga czy kilka kilometrów szutrów w drodze na naszą działkę albo polska nawierzchnia powiatowa to idealny ?teren? dla podniesionego Passata. Szczególnie, gdy do przewiezienia mamy 5 osób i sporo bagażu.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Dzielność auta to także zasługa silnika. 190 koni i 400 Nm. gwarantują mu dobre przyspieszenie (8 sekund do pierwszej setki) i niezłą prędkość maksymalną ? 220 km/h. Co istotne, testowany Passat nie zaskakuje też zwiększonym apetytem na olej napędowy. Pod tym względem niewiele przekroczył dane producenta. W ruchu miejskim Alltrack palił średnio około 6,5 litra, w trasie około 5, a średnia z redakcyjnego testu wyniosła 5,6 litra.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Okiem przedsiębiorcy
Wbrew pozorom, Alltrack nie jest najdroższym z Passatów. Oczywiście, do tanich też nie należy. Ceny auta zaczynają się od 118 tys. złotych. Kończą, oczywiście w standardowych konfiguracjach, na 155 tys. złotych. I są to wartości zbliżone do tego, co oferuje konkurencja. Czyli? okazji nie ma, ale rozczarowań także próżno szukać.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Osoby zainteresowane zakupem tego modelu mogą zdecydować się na jedną z trzech opcji kredytowych realizowanych przez Volkswagen Bank: AutoKredyt (wkład własny od 0 do 30%, okres kredytowania od 36 lub 48 miesięcy, oprocentowanie 3,99%), Kredyt CarePort Life (wkład własny od 10%, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy, oprocentowanie 4,99% dla okresów od 12 do 36 miesięcy oraz 5,44% dla okresów od 48 do 84 miesięcy) i Kredyt Wygodna Spłata 2×50% (wkład własny 50%, oprocentowanie 0%, druga połowa płatna po roku). Z kolei dla przedsiębiorców przygotowano szeroką ofertę leasingową: umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, opłata wstępna od 10% do 45%, wartość końcowa od 25% do 51% wartości auta.

Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion
Volkswagen Passat Alltrack 2.0 TDI DSG 4Motion

Podsumowanie
Pytanie brzmi: SUV czy uterenowione kombi? No cóż, ?de gustibus non est diputandum?. Pod względem trakcyjnym, oba sprawdzają się w takim samym ?terenie?. Ceny też mają zbliżone, podobnie jak komfort podróżowania. Alltrack, co może wydać się paradoksalne, jest jednak od wielu (a raczej większości) SUV-ów bardziej pojemny! Poza tym każde uterenowione kombi jest moim zdaniem elegantsze, jakby bardziej elitarne. Wybór więc nie będzie prosty?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Toyota GT86 po liftingu

Volvo S60 i V60 Edition