w ,

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI DSG 4MOTION Edition 30 – Prosto, ku perfekcji..

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Praktycznie każdy szanujący się producent ma w swojej ofercie średniej wielkości dostawczaka, na którego bazie zbudowano minibusa. Czasem, bardzo ekskluzywnego. Niedoścignionymi mistrzami w tworzeniu takich samochodów są Mercedes ze swoją V-Klasą i Volkswagen produkujący Multivana. Dziś właśnie o tym drugim. Multivan powstał oczywiście na bazie jednego z najpopularniejszych aut użytkowych na świecie, czyli Transportera. Pierwsze, nie bójmy się użyć tego słowa, salonki zjechały z taśm trzydzieści lat temu. Niejako dla uczczenia tej rocznicy koncern z Wolfsburga wypuścił specjalną wersję Multivana – Edition 30. Ten wszechstronny pojazd oferuje 7 komfortowych miejsc, przestrzeń bagażową o maksymalnej kubaturze do 4300 litrów oraz napęd na cztery koła.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Z zewnątrz?
W przypadku Multivana spawa jest prosta. Z zewnątrz ten model wygląda w zasadzie tak, jak każdy inny ?osobowy? Transporter. Różnice są bardziej niż kosmetyczne – ciemniejsze szyby, ciekawsza paleta barw czy nowe wzory felg. Możemy również dostrzec więcej chromowanych elementów. I tutaj różnice się kończą. Poza tymi akcentami, to wciąż duży, długi i „kwadratowy” Volkswagen. I całe szczęście, bo tę sylwetkę zna już chyba każdy i zrezygnowanie z niej byłoby co najmniej kontrowersyjne. Styliści projektujący kolejne wcielenia Multivana nie muszą więc zbyt długo pracować nad ich designem.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

? i we wnętrzu
A we wnętrzu jest po prostu luksus. I to ten z najwyższej półki. Bo o ile miejsca kierowcy i pasażera są w zasadzie standardowe, o tyle to, co za nimi – już nie. Przedział osobowy Multivana Edition 30 to w zasadzie VIP strefa. 5 miejsc, stolik, masa schowków, dostęp do regulacji klimatyzacji i Webasto. Warto dodać, że przedział pasażerski daje się aranżować na wiele sposobów. Co prawda, tylna kanapa (z kilkoma przydatnymi w podróży schowkami ukrytymi pod siedziskiem) przesuwa się w całości, ale dwa środkowe fotele umieszczone w środkowym rzędzie można swobodnie ustawiać i regulować.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Ba, jest nawet możliwość „przełożenia” ich tyłem do kierunku jazdy. Za to dzięki możliwości przesuwania całej kanapy możemy dostosować ilość miejsca w kabinie i bagażniku. Efekt? Jak już wspomniałem, do auta wchodzi ponad 4 metry sześcienne bagażu. Jeżeli oczywiście tyle potrzebujemy?.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Identyczna sytuacja jest ze stolikiem. Dzięki systemowi szyn można go przesuwać do przodu lub do tyłu, zamontować bardziej z boku lub całkiem zdjąć. Sam stolik skrywa kolejne praktyczne uchwyty. W kabinie zamontowano także kilka dodatkowych wnęk, które pozwalają na schowanie wielu drobnych przedmiotów.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Technologia
Multivan oferowany jest z jednostkami benzynowymi i wysokoprężnymi o mocach od 84 do 204 KM, które w zależności od wersji współpracują z pięcio- lub sześciobiegową skrzynią manualną, a za dopłatą – z 7-stopniową dwusprzęgłową skrzynią DSG i napędem 4MOTION. W testowym aucie dziarsko pracował zgrany duet składający się z 180-konnego diesla BiTurbo i 7-biegowego automatu przekazującego cały potencjał na wszystkie 4 koła. W trybie jazdy „do przodu” skrzynia może pracować w ustawieniu Drive i Sport. Wtedy oczywiście reakcja auta na dociśnięty do oporu pedał gazu jest bardziej spontaniczna. I jazdę w takim trybie zalecamy w ruchu pozamiejskim. Szczególnie, że dwulitrowy motor BiTurbo generuje 400 Nm. momentu już od 1800 obrotów. Dzięki rozsądnym parametrom, Multivan przyspiesza do 100 km/h w około 12 sekund i rozpędza się do 188 km/h.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Wrażenia z jazdy
Auto, choć komfortowe, ma zaskakująco sprężyste, by nie powiedzieć twarde zawieszenie. Inżynierowie z koncernu VW zdecydowali się też przy okazji nieco je obniżyć. Efekt? Wysokie nadwozie Multivana zachowuje się nadzwyczaj statecznie nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Układ kierowniczy jest godny auta osobowego – bezpośredni i bardzo czuły. I jeszcze jeden drobiazg. Promień skrętu wynoszący 11,9 metra jest tylko o 1 metr większy niż w Golfie! Zapewniam, że jazda dużym Multivanem nie sprawia problemów nie tylko w trasie, ale nawet w ciasnych, miejskich uliczkach. Podczas parkowania z pomocą przychodzą przednie i tylne czujniki parkowania oraz kamera cofania. Co więcej, autem daje się bez problemu zjechać z głównego szlaku, dzięki zastosowaniu systemu 4MOTION.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

W tym miejscu, słów kilka o ekonomii. Wbrew pozorom silnik doładowany silnik wysokoprężny o sporej mocy, automatyczna skrzynia i napęd na 4 koła nie muszą nas puścić z przysłowiowymi torbami. Zużycie paliwa w mieście to około 11 litrów. W całym teście (1200 km, cykl mieszany) średnie spalanie wyniosło 9,8 litra oleju napędowego na każde 100 km.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Okiem przedsiębiorcy
Podstawowa wersja Multivana w wariancie Edition 30 kosztuje 143 tys. zł. A teraz zła wiadomość. Zakup modelu w testowej konfiguracji to oszałamiający wprost wydatek ponad 300 tys. zł. A to już jest kwota, za którą można mieć konkurentów klasy premium. Ten Volkswagen wyrobił sobie jednak status auta-marki samej w sobie, dlatego nie jestem zaskoczony tą wysoką liczbą…

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Poza gotówką, klienci zainteresowani tym modelem mogą zdecydować się na kredyt lub leasing. W przypadku tego pierwszego, aktualna promocja obejmuje między innymi AutoKredyt z wkładem własnym od 0 do 30%, umową na okres 36 lub 48 miesięcy, oprocentowaniem 5% i na koniec zwrotem/spłatą jednorazową/spłatą ratalną pojazdu. Z wariantów dla przedsiębiorców najciekawiej wygląda natomiast CarePort Leasing z umową na okres od 24 do 60 miesięcy, opłatą wstępną od 10 do 45% i wartością końcową od 1 do 25%.

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI
Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI

Podsumowanie
To chyba najbardziej multilateralny samochód ze stajni Volkswagena. W zależności od potrzeb może pełnić rolę służbowej salonki, rodzinnego vana, samochodu dostawczego czy ?prawie? SUV-a. I jeżeli w tej beczce miodu jest łyżka dziegciu to jest nią cena. Owszem, automat DSG, 4MOTION, pełna „elektryka” (nawet tylnych drzwi czy klapy), bogate wyposażenie i dobre materiały, z których wnętrze Multivana zbudowano kosztować muszą, tylko dlaczego aż tyle?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

3 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Moze włożą do tego multivana 3.0 tdi jak do amaroka. Byłoby fajnie, bo ten dwulitrowy silniczek to raczej długo nie pożyje w tym aucie.

  2. Edition 30? Przecież ta wersja nie występuje w wariancie z długim rozstawem osi – 3400 mm. To po pierwsze. Po drugie Edition 30 ma czarne elementy zewnętrzne: obudowy lusterek, dach, słupki okienne oraz dolny pas ozdobny w kolorze czarnym z napisem „Edition 30”. Także to nie jest Edition 30 Brak lakierowanych na czarno słupków okiennych oraz felgi „Devonport” – 5 ramienne z grubymi ramionami świadczą o wersji Comfortline.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Opel Astra 1.6 CDTI Elite – Cichy bohater

Hyundai RN30 – zapowiedź