w

Volkswagen Golf V/Jetta (2003-2011) ? Hit bez wad?

Nowe milenium, nowe wyzwania. Z tego założenia wyszli projektanci Volkswagena pracujący nad kolejną generacją Golfa. Rezultatem był prawdziwie nowoczesny kompakt, który jednak nie ustrzegł się kilku wpadek. To jednak nie odstrasza potencjalnych nabywców, którzy tłumnie ustawiają się w kolejce po najlepsze egzemplarze. Na co warto zwrócić uwagę?

vw_golf_v_8

Piąta generacja najpopularniejszego modelu z Wolfsburga zadebiutowała podczas targów we Frankfurcie w 2003 roku. Klasyczny hatchback oferowany był w wersji trzydrzwiowej oraz pięciodrzwiowej. Zgodnie z tradycją, w 2005 roku na rynku pojawiła się czterodrzwiowa odmiana modelu, która powróciła do nieco zapomnianej nazwy Jetta. Dwa lata później zadebiutowała wyczekiwana wersja kombi (Variant). Warto wspomnieć o tym, że model był ?dawcą organów? dla czterech kolejnych modeli w gamie producenta ? Tourana, Eosa, Golfa Plus oraz Scirocco, a także pokrewnych propozycji marek znajdujących się w portfolio Volkswagena. Technologicznie model stanowił spory krok naprzód, dzięki czemu kolejny raz podniósł poprzeczkę w segmencie kompaktów. Ostatnie egzemplarze Golfa V z taśm zjechały w 2008 roku, Jetta wytrwała na rynku do 2011 roku.

vw_golf_v_9

Stylistyka i wnętrze

Rozpływanie się nad zawiłościami designu karoserii nie ma w tym wypadku sensu – Niemcy konsekwentnie postawili bowiem na ewolucję tej samej formuły, która sprawdza się od wielu lat. Golf nigdy nie był samochodem, który ma swoim wyglądem chwytać za serce i tak samo jest w przypadku ?piątki?. Jest za to prawdziwie uniwersalny, bo swoim łatwo rozpoznawalnym stylem potrafi wpasować się w gusta szerokiej rzeszy klientów. Jetta czerpie wyraźne wzorce z większego Passata, co może podobać się osobom szukającym większego prestiżu. Za najmniej udany stylistycznie wariant należy uznać wersję… Variant – tył prezentuje się dość smutno.

vw_golf_v_3

Kokpit jak przystało model z gamy VW jest praktyczny i odznacza się świetną ergonomią. Przestronność wnętrza nie budzi najmniejszych zastrzeżeń ? samochód urósł względem poprzednika co stanowi dobrą wiadomość dla pasażerów. Również wykonanie i poziom wyposażenia stoi na niezłym poziomie ? warto jednak poszukać ciekawszych wariantów Comfortline czy Sportline. Bagażnik hatchbacka może pomieścić 350/1305 litrów, ustawne kombi oferuje 505/1450 litrów. Kufer Jetty legitymuje się pojemnością 527 litrów.

vw_golf_v_1

Silniki/Zawieszenie

Szeroka gama jednostek napędowych to tradycyjnie jedna z największych kart przetargowych modelu. Podstawowe warianty wyposażano w znane wolnossące motory benzynowe 1.4 o mocy 75-80 KM oraz 1.4 FSI oferujące 90 KM (oba niedostępne w Jetcie). Wyżej plasowały się jednostki 1.6 i 1.6 FSI (100-115 KM) oraz 2.0 FSI (150 KM, również nie występował w Jetcie). Przełomem okazały się wprowadzone w 2005 roku silniki 1.4 TSI o mocach 120-170 KM. Najmocniejsze jednostki 2.0 TFSI i 3.2 VR6 trafiły do usportowionych odmian Golfa.

Wśród diesli spotkamy silniki 2.0 SDI (75 KM, tylko w Golfie), kultowe 1.9 TDI (90-105) oraz ich następców ? 2.0 TDI (140-170 KM). Ponadto Jetta od 2009 roku dostępna była z mniejszym 1.6 TDI (105 KM), który pojawił się w miejsce motoru 1.9 TDI o tej samej mocy. Najbezpieczniejszym wyborem będą benzynowe motory 1.6 oraz sprawdzone diesle 1.9 TDI ? w obu przypadkach otrzymujemy rozsądny kompromis między dynamiką a oszczędnością. Jednostki 1.4, 1.4 TSI, 1.9 TDI, 1.6 TDI oraz 2.0 TDI zostały szczegółowo opisane w artykułach znajdujących się w dziale ?Silniki?.

vw_golf_v_6

Układ jezdny to kolejny mocny punkt modelu. Z przodu znajdziemy kolumny MacPhersona, natomiast z tyłu zdecydowano się na wydajny układ wielowahaczowy. Ta kombinacja pozwala na uzyskanie wysokiego komfortu jazdy oraz pewnego i w pełni przewidywalnego prowadzenia nawet w szybko pokonywanych zakrętach. Za przeniesienie napędu odpowiadały 5-lub 6-cio biegowe przekładnie manualne, 6-cio stopniowy Tiptronic oraz dwusprzęgłowa skrzynia DSG o 6-ciu przełożeniach. Moc większości odmian trafia na przednią oś, w ofercie znajdowała się również czteronapędowa wersja 4Motion opierająca się na sprzęgle Haldex.

vw_jetta_1

Wersje specjalne: GTI oraz R32

Piąte wcielenie kultowego GTI zostało przyjęte z wielkim entuzjazmem. Poprzednicy byli krytykowani za stopniowe zatracanie charakteru, jakim wyróżniała się kultowa pierwsza generacja modelu. Tym razem koncern z Wolfsburga wziął sobie wszystkie zarzuty do serca i stworzył naprawdę godnego spadkobiercę tradycji GTI. Pod maskę trafił turbodoładowany, dwulitrowy motor TFSI o mocy 200 KM, który rozpędzał niemieckiego hot-hatcha do ?setki? w 6,9 sekundy. Zbalansowany układ jezdny pozwala na wiele zabawy, dzięki czemu model szybko znalazł swoich oddanych zwolenników. Piąta generacja GTI doczekała się limitowanych wersji GTI Edition 30 i Pirelli Edition, które oferowano ze wzmocnionym do 230 KM silnikiem.

vw_golf_v_11

Golf R32 to kolejna wariacja na temat sportowego kompaktu. Samochód jest kierowany dla bardziej dojrzałego kierowcy, który wyrósł już z parkowania na ręcznym, ale wciąż od czasu do czasu lubi obudzić w sobie młodzieńcze instynkty. 3.2 litrowy motor VR6 oferuje 250 KM, a napęd przenoszony jest na obie osie za pomocą układu 4Motion. Osiągi? Przyspieszenie do 100 km/h trwa 6,2 sekundy, natomiast prędkość maksymalna wynosi 250 km/h.

vw_golf_v_7

Typowe usterki

Golf V często określany jest jako jeden z symboli jakościowego zjazdu marki z Wolfsburga, ale to dość krzywdząca opinia – nie wszystkie egzemplarze cierpiały na poważne problemy z powodu chorób wieku dziecięcego. Warto też zauważyć, że model nieźle wypada w rankingach niezawodności. Największe (i uzasadnione) zastrzeżenia budziła przede wszystkim trwałość nowoczesnych jednostek 1.4 TSI oraz 2.0 TDI ? obie sprawy odbiły się szerokim echem w mediach.

Jednostki FSI z powodu osadzania się nagaru na zaworach również potrafią być problematyczne. Awaryjne okazują się być pompy paliwa oraz cieczy chłodzącej. Z czasem większej uwagi będzie z pewnością wymagać skomplikowana i droga w serwisie skrzynia DSG ? aby przedłużyć jej żywotność warto pamiętać o wymianie oleju w skrzyni co 100 tys. kilometrów. W zawieszeniu dość szybko potrafią się zużyć wahacze, tuleje czy przeguby, znane są przypadki przecierania się przewodów hamulcowych.

W piątej generacji niemieckiego kompaktu zastosowano elektryczny układ kierowniczy, który potrafi być kłopotliwy ? wymiany może wymagać cała kolumna kierownicza, a to kosztowna inwestycja. Sporadycznie zdarzają się denerwujące, ale dość łatwe w naprawie problemy z elektroniką (np. źle działające sterowniki elektrycznych szyb czy centralnego zamka). Producent zadbał o dobre zabezpieczenie antykorozyjne ? rdzawy nalot może świadczyć o kiepskiej naprawie powypadkowej, chociaż w najstarszych egzemplarzach naturalne wykwity mogą pojawić się na m.in. progach. Plusem tradycyjnie jest świetna dostępność części i znajomość konstrukcji przez mechaników.

vw_golf_v_5

Werdykt

Kompaktowy duet z Wolfsburga być może nie jest już tak ?pancerny? jak poprzednicy, ale wciąż stanowi dobrą inwestycję, oferując korzystny stosunek ceny do jakości. Nie bez znaczenia jest też mnogość dostępnych odmian, co ułatwia dopasowanie samochodu pod kątem naszych potrzeb. Popularność modelu wpływa również na możliwość późniejszej odsprzedaży na niezłych warunkach. Ceny za najtańsze z egzemplarzy Golfa kształtują się mniej więcej na poziomie 12-13 tysięcy złotych, Jetta wymaga dopłacenia kolejnych 4-5 tysięcy. Jak zwykle namawiamy do solidnego prześwietlenia interesującej nas oferty, tym bardziej, że podaż na rynku jest ogromna.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Volkswagen

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Lamborghini Aventador Black Tron

Gry: American Truck Simulator