w ,

Volkswagen Cross Touran 2,0 TDI DSG – nieco inny

Czy pudełkowaty i kanciasty minivan może być ładny? Otóż? może. Umożliwiają to pakiet stylistyczny i nieco podniesione nadwozie. Czy to z kolei wystarczy, żeby takim autem zjechać z głównej drogi? Jeżeli coś nazywa się Cross, to sugeruje, że najlepiej czuje się tam, gdzie droga to pojęcie względne. Otóż, nie zawsze. Volkswagen przymiotnikiem Cross obdarzył bowiem auta wystylizowane na terenowe, które wszakże z jazdą ?off-roadową? nie mają wiele wspólnego. Za to jak wyglądają! 

Karoseria
Czy ?praktisz? i ?kwadratisz? minivan może być ładny? Tak i to ustaliliśmy już na początku. Cross Touran to z pozoru nuda ? rodzinny, pakowny samochód. Za sprawą kilku dodatków potrafi jednak przyciągać wzrok. Zawieszenie ?Crossa? jest dokładnie o 2 cm wyższe w stosunku do ?zwykłego? Tourana. Do tego kilka detali stylistycznych takich jak czarne plastiki na nadkolach, podkreślony grill, ładne 18-calowe felgi i niezbyt dyskretny napis Cross Touran na tylnych drzwiach. Tak ?zmodyfikowany? Volkswagen może się podobać nawet tym, co traktują niemiecką marką z pewną dozą nieufności.

 

Wnętrze
Wnętrze to w zasadzie typowy Touran. Różnice? Bardzo dyskretne, czyli kraciasty kocyk, jako tapicerka foteli i kanapy. Innych zmian nie zaobserwowaliśmy. Że niby nuda? Może i tak, ale w jakim stylu! Koncern z Wolfsburga przyzwyczaił nas do tego, że kabiny aut sygnowane logo VW są? eklektyczne. Trudno zarzucić im, że są brzydkie. Na pewno jednak nie grzeszą oryginalnością, ale tego oczekują ci, którzy po kolejne już auto idą właśnie do salonu Volkswagena. Cross Touran i inne auta ze stajni niemieckiej marki są takie, jakich pragnie ich użytkownik.

Nudny nieco pragmatyzm to tylko jedna strona wnętrza VW Cross Tourana. Druga to przemyślne schowki, wygodne fotele z niezłym bocznym trzymaniem, równie wygodna kanapa z idealnej długości siedziskiem. Na słowa uznania zasługuje też jakość użytych do wykończenia materiałów i sam ich montaż. Tu VW nie pozwala sobie na żadną nonszalancję.

 

Technika
Do napędu auta posłużył dwulitrowy diesel o mocy 170 KM. Dzięki niemu pojazd pretenduje do miana szybkich ciężarówek. 320 Nm momentu przy 1750 obrotach pozwala na osiągnięcie pierwszej setki w 8,9 sekundy! Cross czy może raczej Sport Touran? Zastanawia jednak fakt, dlaczego, nawet za dopłatą, do tej wersji nie można dokupić napędu na obie osie?? Cross Touran za pomocą automatycznej, 6-stopniowej dwusprzęgłowej skrzyni DSG, 100% mocy przekazuje bowiem na koła przednie! Być może zwyciężył pogląd, że 4Motion byłby zbyt drogi, ale w opcji powinien być dostępny.

 

Pisaliśmy już na wstępie, że Cross Touran ma o 2 cm większy prześwit. Nie jest to jednak jedyna różnica wymiarowa. Ta wersja jest większa pod każdym względem od konwencjonalnego brata – mierzy 4406 mm długości, 1799 mm szerokości i 1685 mm wysokości.

 

Tego dużego Volkswagena nazwaliśmy szybką ciężarówką nie bez powodu. W bagażniku uda się pomieścić prawie 700 litrów bagażu. Po złożeniu foteli, 1913 litrów. Te liczby robią wrażenie!

 

Wrażenia z jazdy
Cross Touran jest duży, ale prowadzi się go zastanawiająco gładko i bezstresowo. Może to za sprawa naprawdę mocnego silnika. A może, świetniej widoczności z kabiny? A może dzięki wszystkiemu po trochu? Fakt faktem, że jazda mało którym vanem jest tak przyjemna. Jedyna wada to nieco zbyt twarde zawieszenie. Ale rozumiemy, Cross? Z drugiej strony, twardszy niż u konkurencji ?zawias? okazuje się przemyślanym rozwiązaniem. Auto nawet w ostrych łukach nie przechyla się na boki, a przy 1,8 metra wysokości nie jest to takie oczywiste. Tak jak to, że ciężkie i długie nadwozie nie wykazuje przesadnej podsterowności. I nie jest to tylko zasługa wszechobecnej elektroniki.

 

Okiem przedsiębiorcy
Dla kogo przeznaczono Cross Tourana? Dla każdego, kto na co dzień potrzebuje pakownego minivana, który w piątkowe popołudnie staje się weekendowym, rodzinnym ?miniautobusem?. Jeżeli do tego nasza działka nad jeziorem leży przy drodze, do której nie dotarła jeszcze ?schetynówka?, będzie to idealny środek transportu.

 

Zakup auta ?załatwimy? za pomocą kredytu lub leasingu poprzez Volkswagen Bank w salonie sprzedaży. Oferta kredytowa obejmuje 3 opcje: Kredyt Niska Rata, Wygodna Spłata lub Dopasowane Rozwiązanie.

 

Leasing jest także realizowany poprzez Volkswagen Bank. Okres finansowania trwa od 24 do 60 miesięcy przy wpłacie własnej od 10 do 45%.

Podsumowanie
Jazda Cross Touranem przyniosła nam sporo frajdy. Auto naprawde świetnie się ?zbiera? i bardzo dobrze współpracuje z kierowcą. Jest do tego pakowne i wygodne, a także doskonale wyposażone. Przy cenie od 91 do około 116 tysięcy złotych również konkurencyjne.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Darmowe parkowanie dla aut elektrycznych i hybrydowych w kolejnych miastach

Historyczne zwycięstwo Marqueza w MotoGP