w ,

Jak sprawdzić i wymienić tuleje wahacza w aucie?

Elementy zawieszenia są jednymi z najszybciej zużywających się części w samochodzie. Zwłaszcza wahacze i znajdujące się w nich tuleje ulegają szybkiemu wyeksploatowaniu. Dlaczego? Bo ich rolą jest zmniejszanie naprężeń i absorpcja najdrobniejszych wstrząsów podczas jazdy. Niestety stan naszych dróg pozostawia wiele do życzenia, więc wahacze, które reagują na każdą nierówność na jezdni, mają sporo pracy. Naturalnie, gdy żywotność tulei wahacza dobiegnie końca, należy ją wymienić. Po czym poznasz, że już nie spełnia swojej funkcji? Sugerują to pewne sygnały.

Oznaki zużytych tulei wahacza

Na wymianę tulei wahacza powinieneś się udać, gdy:

  • pojawi się szarpanie podczas ruszania autem

  • usłyszysz stuki w czasie jazdy po nierównej nawierzchni

  • odczujesz wyraźne pogorszenie się właściwości jezdnych samochodu

  • zaobserwujesz, że bieżnik opon zużywa się szybciej niż zwykle.

Wymiana tulei wahacza ? instrukcja postępowania

W wahaczach najczęściej pojawiają się tuleje metalowo-gumowe np. tuleje z brązu. W większości przypadków da się je wymienić na nowe, ale istnieją i takie, których konstrukcja na to nie pozwala. W takiej sytuacji demontuje się stary wahacz i zakłada nowy. Niemniej jeśli naprawa jest możliwa, wykonuje się ją w następujący sposób.

Aby wymienić zużytą tuleję, wybierz się do mechanika. Chyba że posiadasz prasę hydrauliczną, która jest do tego niezbędna, to wtedy możesz zająć się tym samodzielnie. Pierwszy krok stanowi określenie pozycji tulei oraz oznaczenie jej położenia. Potem przeprowadza się demontaż wahacza i umieszcza go w prasie. Następnie, przy pomocy stempla o odpowiednim kształcie i rozmiarze, wypycha się starą tuleję, a w jej miejsce wkłada nową. Prace realizuje się powoli, aby nie zniszczyć nowej tulei ani nie uszkodzić osłaniającej jej gumy. Tak odnowioną część z powrotem montuje się w pojeździe, wykonuje geometrię kół i właściciel znów może cieszyć się jazdą.

Ważne informacje:

  • Pamiętaj, aby wymieniać tuleje parami, a więc w wahaczach umieszczonych na jednej osi. Nie ma sensu wymieniać tych po jednej stronie, bo po drugiej i tak za jakiś czas będą całkowicie wyeksploatowane, zatem w niedługim czasie znów odwiedzisz mechanika.

  • Kupuj tuleje dobrej jakości. Zwróć uwagę na ich parametry wytrzymałościowe. Do dyspozycji masz produkty wykonane z tworzywa sztucznego lub metalu np. tuleje brązowe. Nie staraj się na siłę na nich oszczędzać, bo to kompletnie nieopłacalne. W ostatecznym rozrachunku tuleja szybciej się zużyje, a to oznacza kolejną, wcześniejszą naprawę.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Renault Koleos 2017 – premiera w Polsce

Nowy tor powstanie w województwie Opolskim