w ,

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG 4×4 – Z wszechstronnością w genach…

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Uterenowione kombi wpisały się na stałe w krajobraz europejskich dróg. Kiedyś takich aut było kilka na całym rynku. Teraz kilka może znaleźć w jednym segmencie. Dobrym tego przykładem są kompakty, wśród których prym wiedzie w Polsce Skoda Octavia. W zdobywaniu klientów pomaga jej nie tylko praktyczne wnętrze, ale także mnogość wersji, wśród których najciekawszą jest bez wątpienia Scout.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Karoseria
Skoda słynie z powściągliwego designu, czego najlepszym dowodem jest właśnie Octavia. Trzecia generacja tego modelu prezentuje się jednak całkiem atrakcyjnie. Nawet wersja Combi nie budzi zastrzeżeń. Zgrabna sylwetka, fajnie narysowane oświetlenie i dobre proporcje tworzą spójną i przyjemną dla oczu całość. Scout to dodatkowo przeprojektowane zderzaki ze srebrnymi wstawkami, nakładki na progi, osłony karoserii i zwiększony prześwit. Tyle wystarczyło, by czeskie auto wyglądało jeszcze lepiej.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Wnętrze
Nie pierwszy raz znalazłem się we wnętrzu Octavii, ale nawet gdyby to był mój debiut, to i tak wiedziałbym, co, gdzie i jak użytkować. Nie jest to kwestia indywidualnego talentu, lecz wyjątkowo czytelnego i prostego w obsłudze kokpitu. Czeska marka, podobnie jak pozostali reprezentanci koncernu VW, słynie z ergonomii, dlatego w tej dziedzinie czepiać się nie sposób. Duży plus należy się także za materiały wykończeniowe, które w znacznej większości są miękkie, dobrze spasowane i miłe w dotyku. Nic dodać, nic ująć.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Z kolei fotele pokryte częściowo skórą są wygodne i dobrze wyprofilowane. Do tego całkiem ładnie wyglądają, co dla niektórych ma spore znaczenie. Jeśli chodzi o drugi rząd, to Octavia jest mistrzynią segmentu C. Przestrzeni nie brakuje tu ani wszerz, ani wzdłuż. Nawet trzy osoby średniego wzrostu mogą tu podróżować na dłuższych dystansach, co w wśród kompaktów nie jest takie oczywiste. Na pochwałę zasługuje też za odpowiedni kąt pochylenia oparcia i wystarczająco długie siedzisko kanapy.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Bagażnik to kolejny atut czeskiego modelu, tym bardziej że mamy do czynienia z wersją kombi. W standardowej konfiguracji kompaktowa Skoda oddaje do dyspozycji podróżnych 610 litrów. To wystarczy nie tylko na wakacje, ale też ewentualną przeprowadzkę… Jeszcze lepiej jest po złożeniu drugiego rzędu – wtedy przestrzeń wzrasta do 1740 litrów.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Technologia
Jakiś czas temu Skoda wypuściła Octavię RS z napędem na obie osie, pod której maską pracuje diesel. I wiecie co? W tej wersji znajdziemy tę samą jednostkę. Generuje ona 184 KM (przy 3500 obr./min.) i 380 Nm (od 1750 do 3250 obr./min.). Tutaj również mamy 4×4, które otrzymuje odpowiednio podzielone stado koni, dzięki uprzejmości 6-biegowej przekładni DSG. Mimo sporej masy własnej (1559 kg), to uterenowione kombi przyspiesza do pierwszej setki w 7,8 sekundy i rozpędza się do 220 km/h. Co istotne, świetne rezultaty idą w parze ze skromnym zapotrzebowaniem na paliwo. Średnia z całego testu (1000 km, cykl mieszany) wyniosła 6,7 litra, co należy uznać za genialny wynik.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Wrażenia z jazdy
Ze względu na zwiększony prześwit, Scout przechyla się wyraźniej na boki niż RS, ale i tak zawieszenie nie pozwala na żadne utraty pewności prowadzenia. Układ kierowniczy jest natomiast bardzo precyzyjny i szybko informuje przednie koła o poleceniach kierowcy. Dużą zaletą jest także napęd na obie osie, który wcale nie musi być przydatny tylko poza asfaltem. Śmiem twierdzić, że większość nabywców będzie miała z niego pożytek głównie na normalnych drogach, tyle że zaśnieżonych bądź mokrych. Właśnie w takich warunkach można docenić przyczepność jaką dają napędzane cztery łapy.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Poza tym, uterenowiona Octavia jest szybkim i komfortowym połykaczem zakrętów. Dzięki mocnemu silnikowi i szybkiej skrzyni biegów bardzo sprawnie rozpędza się przy każdej dozwolonej prędkości, a to oznacza bezpieczne wyprzedzanie. Poza tym, kultura pracy całego zestawu zasługuje na uznanie. Silnik nie emituje niemal żadnych wibracji, a przekładnia pracuje niezwykle płynnie, co znacznie poprawia komfort jazdy.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Jeśli już o komforcie mowa, to warto dodać, że wspomniane zawieszenie dobrze radzi sobie z nierównościami, nawet tymi poprzecznymi. Poza tym to najlepiej wyciszone wcielenie Octavii, co ma znaczenie przede wszystkim na autostradzie. A co z aspiracjami terenowymi? No cóż, czeskim autem można bez większych problemów pokonywać leśne ścieżki, ale trzeba zachować rozsądek, aczkolwiek należy dodać, iż ta wersja wcale nie jest mniej dzielna niż kompaktowe SUV-y, bez warunku na to, którą markę weźmiemy pod lupę.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Okiem przedsiębiorcy
Ile kosztuje Octavia Scout? Jej ceny startują od 109 860 zł. Za tę kwotę otrzymujemy egzemplarz ze 110-konnym dieslem, napędem na obie osie i 6-biegową przekładnią manualną. Ceny testowanego wariantu (184-konne TDI, DSG, 4×4) zaczynają się natomiast od 125 720 zł. Łatwo jednak podnieść tę kwotę dokupując wszelkiego rodzaju dodatki.

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Skoda cieszy się w Polsce ogromną popularnością, co jest także zasługą szerokich możliwości finansowania zakupu. Jeśli chodzi o kredyt, to klient może zdecydować się aktualnie na jedną z trzech ciekawych opcji: Kredyt Niskich Rat (wkład własny od 0%, umowa na okres 36 lub 48 miesięcy, na koniec zwrot, spłata w ratach bądź jednorazowa spłata auta), Kredyt 0% (wkład własny 50% wartości auta, raty miesięczne, umowa na okres 36 miesięcy) oraz Kredyt 3,99% (wkład własny od 0%, okres kredytowania od 24 do 60 miesięcy). Firmy mogą natomiast wybierać spośród dwóch wariantów leasingowych: Leasing Niskich Rat (oplata wstępna od 0 do 45%, umowa na okres 24, 36 lub 48 miesięcy, na koniec wykup lub zwrot auta) lub Leasing 102% (opłata wstępna od 0 do 45%, umowa na 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, wartość wykupu od 1 do 25%).

Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI

Podsumowanie
Skodę Octavię, bez warunku na wersję, docenia się za przestronne wnętrze, technologię Volkswagena i wysoką jakość. W prezentowanej odmianie jest również świetnie wyposażona, szybka i oszczędna. Poza tym, dzięki napędowi 4×4, pozwala na bezstresowe zjechanie z asfaltu. I właśnie jej wszechstronność sprawia, że można ją polecić niemal każdemu.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

5 komentarzy

Dodaj odpowiedź
    • Mam to samo zdanie. Tyle samo potrafią w terenie, a zdecydowanie lepiej się prowadzą, mają przeważnie większe bagażniki i zużywają mniej paliwa. Nie są jednak tak modne, jak crossovery…

  1. Na podstawie recenzji można stwierdzić, że Skoda Octavia Scout to udane połączenie praktyczności, designu oraz osiągów. Wnętrze prezentuje się atrakcyjnie i jest ergonomiczne, a komfort jazdy i możliwość poruszania się w różnych warunkach sprawiają, że model ten może być atrakcyjnym wyborem dla różnych kategorii kierowców.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Clarkson wysadził w powietrze swój dom

Lewis Hamilton wystraszył… tygrysa