w , ,

Skoda Octavia RS 2.0 TSI DSG vs. Ford Focus ST 2.0 TDCi – Osiołkowi w żłobie dano…

W prawdziwym świecie oba te modele są bliskie mojemu ideałowi samochodu na co dzień. W miarę dyskretne, jak najbardziej praktyczne, ale na pewno nie zwyczajne. Dr Jekyll i mr. Hyde? Poniekąd. Ale w jak najbardziej pozytywnym znaczeniu. Kiedy trzeba snuć się niczym rasowy ?kapelusznik? 20 km/h, nie ma problemu. Tak, jak i wtedy, gdy trzeba przeskoczyć nagle kilka tirów. I to jest w mojej opinii kwintesencja normalnego, rodzinnego auta.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Z zewnątrz?
Najważniejsze jest to, że zarówno Skoda, jak i Ford nie epatują sportowością. Choć tak całkiem normalnie nie jest. Nawet ci mniej spostrzegawczy dość szybko poradzą sobie w konkursie „znajdź kilka różnic”. To, co najbardziej rzuca się w oczy, to bardzo sportowe ?obuwie? obu aut. Zarówno w Fordzie, jak i Skodzie poszli na całość i dali to, co mają najlepszego. Wrażenie jest piorunujące. Niski profil, 18 cali i czerwone zaciski oczywiście podkreślają nietuzinkowość obu aut.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Kolejny element to wydech. Skoda zdecydowała, że rury będą dwie, po obu stronach dyfuzora. U Forda fajki wydechu też są dwie, ale umieszczone centralnie i naprawdę pięknie wystylizowane. Poza tym, oba kompakty są normalne aż do bólu. Jest wprawdzie kilka czerwonych pasków, mało dyskretne napisy ST i RS, ale to naprawdę wszystko. Innymi słowy, jeżeli ktoś chce kupić auto, żeby sąsiedzi na jego widok zzielenieli z zazdrości, to chyba będzie musiał poszukać czegoś innego?

SAMSUNG CAMERA PICTURES

? i we wnętrzu
We wnętrzu też jest prawie identycznie, jak w bardziej wolumenowych odmianach. Ale tu, to ?prawie? jest już nieco inne. Kiedy otworzymy drzwi w oczy rzucają się sportowe fotele. I tu już nie ma półśrodków. Nie, to nie konwencjonalne ?krzesła?, tylko kubełki wykończone skórą i alcantarą. Nie tylko bardzo wygodne, ale zapewniające świetne trzymanie boczne. Są też tak wyprofilowane, że nawet przy ostrych manewrach nasze pośladki nie zanurkują w stronę? pedałów.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wskaźniki, zegary czy inne detale są, owszem, identyczne jak u konwencjonalnych braci, ale? To „ale” jest pietyzmem z jakim całość dopieszczono. Kolorowe szwy, skóra i aluminium. Oj, prawie robi tym razem wielką różnicę. Dodatkowo, Ford zdecydował się na optyczne ?dosportowienie? kokpitu dodając trzy wskaźniki pokazujące temperaturę, ciśnienie oleju i ciśnienie w turbinie. Potrzebne czy nie, to już kwestia gustu. Ale jak sportowo taki zestaw wskaźników wygląda!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Oba auta są tyleż usportowione, co praktyczne. To oznacza codzienne użytkowanie, czyli wygodę dla pasażerów. I tu bez zaskoczenia. Na tylnej kanapie Octavii i Focusa jeździ się normalnie. Różnica? Dwie. Focus ma niższy tunel środkowy, co pozwala na przewiezienie na środkowym miejscu „pełnogabarytowego” pasażera. Za to Octavia ma więcej miejsca za przednimi fotelami. To duży plus, jeżeli pasażerami będą ludzie o ponadstandardowym wzroście.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

I na koniec coś, w czym Octavia na głowę bije Focusa. Codzienna eksploatacja to także pojemność bagażnika. I tu „Czeszka” nie ma sobie równych w klasie. Prawie 600 litrów w kufrze i ponad 1700 litrów przy złożonych tylnych siedzeniach to absolutny rekord. Focus, jako hatchback może się pochwalić jedynie 320 litrami w 5-osobowej konfiguracji i 1100 litrami przy kanapie złożonej.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Technologia
Testową Octavię napędza dwulitrowy, benzynowy, 220-konny (od 4500 obrotów) motor TSI. Jednostka generuje 350 Nm. momentu obrotowego od 1500 do 4400 obrotów! Napęd na przód przenosiła dwusprzęgłowa skrzynia DSG. Silnik pozwala na rozpędzenie auta do 245 km/h i przyspieszenie od 0-100 w 6,5 sekundy. Parametry wzbudzają szacunek. Jeszcze całkiem niedawno taką prędkość i przyspieszenie osiągały tylko auta typowo sportowe z tzw. wyższej półki. A tu takie osiągi w rodzinnym liftbacku za 120 tysięcy! Ot czasy? Czesi chwalą się, że 220-konna Octavia jest wyjątkowo wstrzemięźliwa w konsumpcji. W trasie ma zużywać 5,4 litra, w mieście niewiele ponad 8 i około 6,5 litra średnio. No cóż, to teoria.. Praktyka to 9,5 litra w mieście, około 6 na trasie i prawie 7 średnio.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Focusa ST raźno popychał do przodu dwulitrowy diesel TDCi generujący 185 KM (osiąganych od 3500 obrotów) i 400 Nm. momentu dostępnego od 2000 do 2750 obrotów. Hot hatch Forda rozpędza się do 220 km/h, a pierwszą setkę osiąga w 8 sekund. To nieco gorzej (przynajmniej na papierze) od Octavii, za to Ford jest nie do pobicia w konkurencjach ekonomicznych. Katalogowo auto miało konsumować 4,2 litra w cyklu mieszanym, około 5 w mieście i 3,8 litra na trasie. Według naszych pomiarów w normalnych warunkach było to 5 litrów średnio, 5,5 w mieście i 4 litry na trasie.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

O wyposażeniu obu aut w zasadzie nie ma o czym pisać, bo? mają wszystko. Absolutnie wszystko, co do tej pory w dziedzinie bezpieczeństwa i uprzyjemniania podróży wymyślono. Dokładnie sprawdzałem specyfikację. Werdykt? No cóż, muszę przyznać remis.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wrażenia z jazdy
Tu remisu nie będzie. Pisałem wyżej, że Octavia jest bezkonkurencyjnie praktyczna. Przy podobnym rozstawie osi proponuje sporo więcej miejsca. Za to wrażenia z jazdy zdecydowanie na plus dla Forda. No cóż, nie od dziś wiadomo, że płyta i zawieszenie to atut Focusa – już od I generacji. I tak pozostało. Pewnie dlatego Focus czuje się pewniej nawet przy nierozsądnie dużych prędkościach. Octavii, jako liftbackowi pewnie dobrze zrobiłby napęd na obie osie. Tylko wtedy, cena auta byłaby zbyt wysoka.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Na papierze, Octavia jest szybsza i ma lepsze przyspieszenie. I pewnie tak jest. Ale na ćwierć mili, liftback nie doszedł wolniejszego za to z dużo wyższym momentem obrotowym hatchbacka. Oczywiście, już po połowie mili Focus wąchał tylko dymek z rury Skody, ale wygląda na to, że w mieście, na krótkich prostych sprint do ostatniego wolnego miejsca na parkingu wygra Ford!

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Okiem przedsiębiorcy
Octavia to ulubienica klientów flotowych, dlatego nikogo nie trzeba zachęcać do jej zakupu. Ceny RS-ki rozpoczynają się od 119 tys. zł. Wersja testowa, oczywiście topowo wyposażona to wydatek rzędu 127 tys. złotych. I jest to cena adekwatna do tego, co kupując Octavię RS otrzymamy.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

W ofercie Skody znajdziemy 3 warianty kredytowe: Kredyt Niskich Rat (oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%, okres umowy 36 lub 48 miesięcy), Kredyt 3,99% (wkład własny od 0%, raty równe lub malejące, oprocentowanie nominalne 3,99%, prowizja bankowa 5%, okres umowy od 12 do 84 miesięcy) i Kredyt 0% (wkład własny 50%, raty stałe, prowizja bankowa 5%, oprocentowanie nominalne 0%, okres umowy 36 miesięcy). Z kolei dla przedsiębiorców Skoda przygotowała dwie opcje: Leasing Niskich Rat (wkład własny od 10 do 45%, okres umowy 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, na koniec wykup lub zwrot auta) i Leasing 106% (wkład własny od 10%, okres umowy 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, wartość wykupu od 1% do 25% wartości auta).

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Focusa również lubią przedsiębiorcy. Jest bowiem mało awaryjny i dobrze sprawdza się w codziennej eksploatacji. Ceny tego modelu rozpoczynają się od 63,6 tys. złotych. Zakup ST to już jednak wydatek około 117 tysięcy złotych. Egzemplarz testowy, omalże topowo wyposażony wyceniono na 134 tysięcy.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Ford, tak jak Skoda, posiada oczywiście szeroką gamę finansowania. W przypadku kredytu, okres umowy może trwać od 6 do 60 miesięcy, wpłata własna wynosi minimum 10%, ale istnieje możliwość sfinansowania nawet 100% wartości pojazdu. Raty kredytu są równe lub malejące. Z kolei leasing może trwać do 84 miesięcy z opłatą wstępną od 1% i ratami równymi lub dostosowanymi do własnych potrzeb (waluta: PLN lub EUR).

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Podsumowanie
Oba auta prezentują się ciekawie. Dlatego na podstawie tylko wyglądu, nie zdecydowałbym się na dokonanie wyboru. Każde z aut ma jeden spory atut. Octavia jest pojemniejsza a więc bardziej praktyczna. Focus ma trakcję bliską ideału. Rozważając wszystkie za i przeciw, pewnie wybór tradycyjnie ograniczy się na kryterium liftback albo hatchback?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Peugeot 308 1.2 PureTech Active – Mądry wybór

Lamborghini Huracan Mansory