Silnik 2.5 TDI R5 - opinie, problemy, awarie, eksploatacja - NaMasce

Silnik 2.5 TDI R5 – opinie, problemy, awarie, eksploatacja

0

Pewnie część z Was wie, że pisaliśmy już o jednostce 2.5 TDI. Po co więc znowu poruszać ten temat? Otóż… wtedy braliśmy pod lupę silnik V6, a teraz mowa o R5. Już na wstępie warto zaznaczyć, że to zupełnie inne konstrukcje.

5-cylindrowy, 10-zaworowy motor 2.5 TDI oferowany był nie tylko w koncernie Volkswagena- trafiał także pod maski modeli Volvo. Wyposażono go w pompowtryskiwacze firmy Bosh, sprzęgło z kołem dwumasowym, turbosprężarkę ze stałą geometrią i rozrząd oparty na pasku. Co ważne, konstrukcja nie występowała z filtrem cząsteczek stałych. Gwoli ścisłości dodajmy, że prezentowane 2.5 TDI generowało 140 KM i 290 Nm momentu obrotowego.

Problemy i awarie

W porównaniu do 2.5 TDI V6… nie ma porównania. Ta 5-cylindrowa jednostka uchodzi za znacznie trwalszą niż jej nowszy odpowiednik. Owszem, nie jest pozbawiona wad, ale lista potencjalnych awarii jest stosunkowo krótka. Większość problemów dotyczy pompy wtryskowej, która nie należy do najbardziej trwałych. Na tym, to co najgorsze się kończy…

Konstrukcja należy do wiekowych, dlatego w wielu przypadkach elementy osprzętu mogą być już mocno zmęczone. Dotyczy to głównie wspomnianej wyżej pompy, ale także turbosprężarki, sprzęgła z kołem dwumasowym i rozrządu. Co ciekawe, pompowtryski znoszą trudy eksploatacji całkiem dzielnie.

Eksploatacja

Inna sprawa to kultura pracy. Użytkownicy narzekają na ten aspekt bardzo często, bo nowoczesne jednostki są pod tym względem znacznie bardziej atrakcyjne. Moc również nie powala na kolana. Z drugiej jednak strony, jeśli ktoś przymknie oko na głośną pracę i słabsze maniery to będzie mógł cieszyć się trwałością i stosunkowo prostą konstrukcją, która mimo dużej pojemności, nie należy do najbardziej kosztownych w serwisowaniu.

Warta uwagi?

Świetność tej jednostki to lata 90., dlatego znalezienie zadbanego egzemplarza będzie trudnym wyzwaniem. Jeśli jednak ktoś na taki trafi, warto na niego postawić – bez warunku na model, w którym został zamontowany. Tak na marginesie, część aut z tym silnikiem ma zadatki na youngtimery. Pamiętajcie o tym!

Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł