Silnik 1.6 dCi - opinie, problemy, awarie, eksploatacja - NaMasce

Silnik 1.6 dCi – opinie, problemy, awarie, eksploatacja

0

Silnik 1.6 dCi jest kolejną propozycją Renault, którą bierzemy pod lupę. Już na wstępie warto zaznaczyć, że to całkiem świeża konstrukcja.

To 4-cylindrowa, 16-zaworowa konstrukcja z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail (układ piezoelektryczny firmy Siemens). Wpierają ją turbosprężarka ze zmienną geometrią, sprzęgło z kołem dwumasowym i rozrząd oparty na łańcuchu. Nie zabrakło także filtra cząsteczek stałych. Gwoli ścisłości dodajmy, że prezentowane dCi oferuje 130 KM i 320 Nm momentu obrotowego.

Problemy i awarie

Co ciekawe, nowoczesna jednostka Renault nie cierpi na zbyt wiele poważnych awarii. Francuzi zrobili wyraźny krok naprzód w tej dziedzinie. Układ wtryskowy Siemensa wyparł ten firmy Denso, co zaowocowało znacznie lepszą trwałością. Oparty na łańcuchu rozrząd to kolejny ukłon w stronę długowieczności, ale tutaj należy być czujnym – zdarzają się przypadki szybkiego rozciągnięcia. Rzadko, ale jednak pojawiają się również problemy z uszczelką pod głowicą. Elektronika okazuje się mało kapryśna.

Eksploatacja

Opisywany diesel Renault współpracuje z układem Start/Stop, który jak dotąd nie dał się we znaki użytkownikom. To oczywiście stosunkowo młody silnik, ale ten aspekt z pewnością napawa optymizmem. Inna sprawa to prawidłowa eksploatacja współczesnych diesli. Tzw. katowanie i krótkie dystanse mogą w znaczny sposób skrócić żywotność zarówno konkretnego egzemplarza, jak i jego podzespołów.

Niezbędne są więc staranne przeglądy w profesjonalnych serwisach, gdzie wszystkie wymiany będą odbywały się na czas. I tutaj pojawia się łyżka dziegciu… Rezygnacja z przeciętnego warsztatu i oddanie auta w odpowiednie miejsce pozytywnie wpłynie na trwałość, ale bardziej uszczupli portfel właściciela. Wydaje się jednak, że to i tak tańsze rozwiązanie, aniżeli poważne awarie.

Użytkownicy chwalą 1.6 dCi za elastyczność i przyzwoitą moc zapewniającą dobrą dynamikę nawet w tych cięższych modelach francuskiej marki. Wiele osób chwali również skromny apetyt, który przeważnie oscyluje w granicach 5-6 litrów na 100 km.

Warta polecenia?

Bez wątpienia to jedna z najlepszych konstrukcji Renault ostatnich lat. Oczywiście mamy do czynienia ze stosunkowo młodym silnikiem, ale obecna sytuacja pozwala śmiało i pewnie patrzeć w przyszłość.

Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Skomentuj artykuł