w ,

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR – Ten ładniejszy bliźniak

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

SEAT ma się coraz lepiej. Sprzedaż rośnie, a w gamie pojawiają się i odświeżone, i zupełnie nowe modele. Najczęściej spotykanym na polskich drogach aktualnie oferowanym produktem marki jest oczywiście Leon. Dużo rzadziej widywane jest Toledo. I to dziwi, ponieważ bliźniacza Skoda Rapid należy do najlepiej sprzedających się aut w naszym kraju. Skąd ta różnica? Jeśli mam być szczery, to trudno ją logicznie uzasadnić.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Karoseria
Wygląd to rzecz gustu, ale wyraźna większość, której pokazałem czesko-hiszpański duet stwierdziła, że SEAT prezentuje się znacznie lepiej. I rzeczywiście, mam podobne zdanie na ten temat. Toledo posiada ciekawiej narysowane i w pełni diodowe reflektory (efekt liftingu), bardziej wyrazisty grill i tylne lampy, które mają więcej charakteru, niż te w Skodzie. Odchodząc już od porównania, warto dodać, że w teście bierze udział wersja FR. Nie brakuje więc atrakcyjnych, 17-calowych felg czy przyciemnionych szyb. I właśnie w takiej konfiguracji hiszpański liftback prezentuje się najlepiej. Dziwi mnie tylko, że w testowanym egzemplarzu zabrakło tylnej wycieraczki, którą można oczywiście dokupić.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Wnętrze
Kabina hiszpańskiego auta nie skrywa żadnych tajemnic. Już przy debiucie poznawczym doskonale wiemy co do czego służy. VAG-owski porządek to ukłon w stronę ergonomii i czytelności. Konsola centralna jest tego najlepszym przykładem. Model po liftingu dysponuje najnowszym, dotykowym ekranem multimedialnym, który wyróżnia się bardzo szybką pracą. Moim ulubionym elementem jest jednak zestaw „budzików”. Klasyczne, analogowe zegary ze wskazówką biegnącą z pozycji pionowej – nikt nie wymyślił nic lepszego i jeszcze długo nie wymyśli. W porównaniu do coraz popularniejszych, cyfrowych wyświetlaczy z mnogością funkcji wyglądają na eleganckich Panów, którzy twierdzą, że „młodzi muszą się wyszumieć”. I właśnie tych starszych Panów cenię bardziej, niż modnych małolatów. Jeśli chodzi o jakość to wszystkie tworzywa są twarde, ale wzorcowo spasowane. Szkoda tylko, że dół konsoli centralnej nie ma miękkiego obicia, poprawiającego warunki jazdy prawego kolana kierowcy.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Półskórzane fotele z szarym zamszem w ich środku to kolejny sportowy akcent. Fajnie wyglądają i skutecznie podpierają ciało, bez warunku na jego wielkość. Długość siedziska nie budzi zastrzeżeń, podobnie jak zakres regulacji. Z tyłu wygospodarowano natomiast bardzo dużo miejsca dla pasażerów o wszelkich gabarytach. Nawet wysokie osoby nie będą narzekać na brak przestrzeni – ani na nogi, ani na głowy. Przydałby się jednak trochę niższy tunel środkowy, który ułatwiłby wsiadanie środkowemu pasażerowi.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Kolejną bezapelacyjną zaletą jest pojemny bagażnik. W standardowej konfiguracji dysponuje on pojemnością 550 litrów, których wykorzystanie ułatwia bardzo duży otwór załadunkowy. Nie ma to jak liftback! Nie bez znaczenia jest także odpowiednie wykończenie. Po złożeniu drugiego rzędu przestrzeń wzrasta do 1048 litrów, co także należy uznać za dobry wynik. Zarówno wakacyjny ekwipunek, jak i nowa szafka nocna ze sklepu meblowego nie są w stanie zaskoczyć testowanego SEAT-a.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Technologia
Toledo nie jest propozycją dla młodych gniewnych, dlatego pod maską nie znajdziemy potwora. Pracuje tu jednak całkiem mocny, bo 125-konny benzyniak z rodziny TSI, który dysponuje maksymalnym momentem wynoszącym 200 Nm. Współpracuje z nim 7-biegowa, dwusprzęgłowa przekładnia automatyczna, która przekazuje cały potencjał na oś przednią. W takiej konfiguracji auto waży niecałe 1200 kg. I te wszystkie liczby mogą sugerować, że SEAT nie ma problemów z dynamiką. I tak też jest w rzeczywistości. Pierwszą setkę osiąga w 9 sekund, a rozpędzanie kończy na 208 km/h. To naprawdę świetne rezultaty, jak na klasę pojazdu. Co więcej, równie dobrze wypada w dziedzinie zużycia paliwa. Średnia z całego testu (dystans 1000 km, cykl mieszany) wyniosła 6,5 litra. To oczywiście więcej niż obiecuje producent, ale ten wynik pokazuje, że rozsądne osiągi mogą iść w parze z niewielkim apetytem.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Wrażenia z jazdy
Toledo nie zaskakuje niczym szczególnym, ale podczas jazdy daje dozę pewności charakterystyczną dla samochodów o segment większych. Układ kierowniczy ma dużą precyzję, a zawieszenie należy uznać za bardzo sprężyste, co sprawdza się podczas gwałtownych zmian toru jazdy. Oczekiwałbym tylko nieco lepszego wyciszenia przy wyższych prędkościach. Uprzedzając pytanie, bliźniacza Skoda ma dokładnie ten sam problem. Mimo 17-calowych felg, komfort jazdy stoi na bardzo rozsądnym poziomie. Owszem, auto nie przepływa przez nierówności, ale pokonuje je w taki sposób, że nie musimy przypominać sobie o tym, co jedliśmy na obiad. A może i kolację, gdy jedziemy nocą.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Z kolei wspomniany już zestaw napędowy to naprawdę zgrane połączenie. Silnik jest wystarczająco mocny, dlatego wyprzedzanie na autostradach czy drogach szybkiego ruchu nie stanowi najmniejszego problemu. Ma też wysoką kulturę pracy. Skrzynia działa natomiast bardzo płynnie, a jeżeli wciśniemy mocno pedał gazu to szybko zredukuje bieg na właściwy. DSG należy do tych automatów, które się nie gubią, co jest bardzo pożądaną zaletą…

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Toledo nie jest przesadnie dużym autem, dlatego jazda nim po zatłoczonych miastach nie stanowi specjalnego wyzwania. Owszem, liftback to nie hatchback, ale w testowanym egzemplarzu cofanie ułatwia kamera o przyzwoitej rozdzielczości. Co więcej, przeszklenia są duże, podobnie jak lusterka, dlatego parkowanie należy uznać za raczej prostą czynność, nawet dla mało wprawnego kierowcy.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Okiem przedsiębiorcy
Ceny tego modelu rozpoczynają się od 50 300 zł. W podstawie mamy jednak 90-konnego benzyniaka, 5-biegowy manual i kiepskie wyposażenie. Wersja FR z topowym benzyniakiem znajdująca się na drugim biegunie cennika kosztuje w aktualnej promocji 79 200 zł. I są to całkiem rozsądne pieniądze, jak na kawał samochodu, jaki klient otrzymuje.

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Możliwości finansowania zakupu są oczywiście szerokie. SEAT oferuje dwa warianty kredytowe: AutoKredyt (wkład własny od 0% wartości auta, umowa na okres 36 lub 48 miesięcy, oprocentowanie 3,99%) i Kredyt Klasyczny 3,99% (wkład własny od 10% wartości auta, raty dostosowywane indywidualnie, umowa na okres od 12 do 84 miesięcy, oprocentowanie 3,99%). Dla firm przygotowano natomiast Leasing Klasyczny 103,99% (opłata wstępna od 10% wartości auta, umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, raty ustalane indywidualnie, suma opłat 103,99% dla parametrów 36 miesięcy, 20% opłaty i 1% wykup) oraz Leasing z Wysoką Wartością Końcową (opłata wstępna od 10 do 30%, wartości auta, umowa na okres od 24 do 60 miesięcy, na koniec zwrot lub wykup pojazdu).

SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR
SEAT Toledo 1.4 TSI DSG FR

Podsumowanie
Test udowodnił, że Toledo jest tak samo dobrym samochodem, jak Skoda Rapid, tyle że wyraźnie ładniejszym. Mniejsze zainteresowanie tym modelem można uzasadnić tylko słabszą popularnością hiszpańskiej marki. To jednak żadna wada, dlatego gdybym miał wybierać pomiędzy tymi dwoma modelami, to z pewnością wybrałbym się do salonu SEAT-a.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Audi A4 Avant B&B Automobiltechnik

Nazwa show byłych gwiazd Top Gear już znana!