w ,

Seat Alhambra 2,0 TDI CR 140 KM 4WD Style – typ wszechstronny

Jaki powinien być minivan? Na pewno duży, praktyczny, wygodny i najlepiej siedmiomiejscowy. Jeśli dodamy do tego całkiem ładne nadwozie oraz niezłe osiągi, stanie przed nami idealny samochód rodzinny. Czy istnieje jednak na rynku taka mieszanka? A i owszem! Jest to Seat Alhambra, czyli prawdziwy minivan w rozmiarze ?XXL?. Zapraszamy na test bogatej wersji z 2-litrowym silnikiem Diesla pod maską.

 

Karoseria
Wygląd zewnętrzny hiszpańskiego auta może się podobać. Pudełkowata sylwetka zdradza jego przeznaczenie, ale paradoksalnie swoją prostotą zwraca na siebie uwagę. Przednią część nadwozia zdobią atrakcyjnie narysowane bi-ksenonowe reflektory (z funkcją doświetlania zakrętów), wyraźnie pochylona maska oraz grill o charakterystycznym dla marki kształcie. Ścięty tył samochodu jest natomiast bliźniaczo podobny do Volkswagena Sharana, co oczywiście nie jest przypadkiem.  Warto również zwrócić uwagę na 18-calowe felgi aluminiowe oraz srebrne relingi dachowe, które skutecznie podkreślają sylwetkę Alhambry.

 

Wnętrze
Właśnie w kabinie Seata dzieje się najwięcej! Kokpit został wykonany z materiałów bardzo dobrej jakości, które starannie spasowano. Wygląd konsoli centralnej może i nie ma w sobie francuskiej finezji, ale dzięki temu jest wyjątkowo prosty w obsłudze. Także zestaw wskaźników zasługuje na same pochwały ze względu na wzorową czytelność.

 

Przednie, skórzane fotele umieszczone są wysoko, jak na minivana przystało. Mają one pełny zakres (elektrycznej) regulacji, co pozwoli każdemu na dobranie odpowiedniej pozycji. Warto dodać, że posiadają funkcję podgrzewania.

 

Dostęp do drugiego rzędu jest wyjątkowo przyjazny. To wszystko za sprawą automatycznych drzwi przesuwnych ułatwiających również wysiadanie na zatłoczonych parkingach. Każde z miejsc ma tutaj indywidualny zakres regulacji, pozwalający na dostosowanie siedziska i oparcia do własnych potrzeb. Dobrym patentem jest również system ISOFIX, który z siedziska potrafi transformować się w fotelik dla dziecka.

 

Alhambra ma prawie 5 metrów długości, co umożliwiło zagospodarowanie dodatkowych dwóch miejsc. Wbrew pozorom, dostęp do nich jest naprawdę przyzwoity. Dodam dla porównania, że łatwiej się tam wchodzi, niż na tylną kanapę 3-drzwiowego hatchbacka. Poza tym są to pełnowymiarowe fotele chowające się w bagażniku – ich rozkładanie jak i składanie należy do banalnych czynności.

 

Kolejnym argumentem ?za? jest wielki bagażnik. Podróż w siedem osób umożliwi nam zabranie 267 litrów załadunku. Jeśli jedziemy w piątkę, przestrzeń wzrasta do 1167 litrów! Natomiast, gdy ktoś planuje przeprowadzkę, zawsze można złożyć drugi rząd siedzeń ? wtedy będzie do dyspozycji 2297 litrów. Wynik godny aut dostawczych.

 

Technika
Pod maską testowanego egzemplarza pracuje 2-litrowa jednostka TDI o mocy 140 KM. Zintegrowano ją z 6-biegową skrzynią manualną, która przekazuje moc na wszystkie cztery koła. W dobrych warunkach ilość momentu obrotowego przenoszonego na tylną oś jest jednak niewielka. Dopiero przy ryzyku utracenia przyczepności kół przednich, napęd jest dzielony ?sprawiedliwiej?. Pośredniczy w tym znane i lubiane sprzęgło typu Haldex. Ten zestaw pozwala na sprint do setki w 11,4 sekundy i rozpędzenie auta do 191 km/h. Jak na rodzinnego minivana, osiągi są bardzo dobre. Tym bardziej, że waży on prawie 1,9 tony?

 

Alhambra została doposażona w pakiet ?Style?, który dodatkowo usztywnia i obniża zawieszenie. Dzięki temu wysokie nadwozie nie pochyla się przesadnie na boki. Mają w tym udział również wspomniane wyżej 18-calowe felgi. Mimo dobrych właściwości jezdnych i przyzwoitych osiągów hiszpańskie auto zadowala się niewielkimi ilościami paliwa. W cyklu mieszanym udało się uzyskać 7,2 litra (na dystansie 1050 km).

 

Wrażenia z jazdy
Testowy Seat został wyposażony w ciekawe systemy wspomagające. Zacznijmy od Lane Assist. Po jego aktywacji samochód utrzymuje się między liniami pasa ruchu, po którym jedziemy. W praktyce objawia się to drobnymi korektami toru jazdy. Jeśli kierowca nie zauważa tego procederu przez dłuższy czas, komputer pokładowy ostrzega i prosi o ingerencję.

 

Kolejnym z nich jest Park Assist, który ułatwia parkowanie i równoległe, i prostopadłe. Kierowca musi jednak obsługiwać pedały gazu i hamulca, a także (gdy komputer o to poprosi) zmieniać biegi. Trzeba przyznać, iż system działa bardzo dobrze, choć samoczynne obracanie się kierownicy wygląda dość dziwnie?  Bardziej wprawni kierowcy nie będą oczywiście ufali takim systemom, ale warto mieć świadomość, że ?w razie czegoś jest?. Manewrowanie autem ułatwiają także czujniki parkowania oraz kamera cofania.

 

W trasie hiszpański minivan zachowuje się naprawdę dobrze. Silnik ma przyzwoity moment, co umożliwia wyprzedanie nawet na najwyższych przełożeniach. Kolejną zaletą jest zwarte nadwozie, które nie ulega podmuchom wiatru. Co ciekawe, na krętej drodze Seat wcale nie przypomina okrętu. Usztywnione zawieszenie i świetnie zestrojony układ kierowniczy pozwalają nawet na odrobinę frajdy. A to już cecha nieznana w tego typu konstrukcjach.

 

Okiem przedsiębiorcy
Prezentowany egzemplarz kosztuje 177 490 zł. Nie jest to mało, ale możliwość przewozu 7 osób na pełnowartościowych miejscach, oszczędny i mocny silnik, wyjątkowo bogate wyposażenie i systemy wspomagające kierowcę usprawiedliwiają tę cenę. Jeśli jednak ktoś potrzebuje tak praktycznego minivana, może zdecydować się na podstawową wersję z benzynowym silnikiem 1,4 TSI (94 390 zł).

 

Alhambra objęta jest 2-letnią gwarancją podstawową. Ochrona lakieru trwa 3 lata, natomiast gwarancja na perforację nadwozia wynosi 12 lat.

 

Zakup hiszpańskiego auta można sfinalizować za pomocą kredytu 6,99%. Realizowany on jest za pośrednictwem Volkswagen Bank. Okres kredytu trwa od 12 do 84 miesięcy. Należy zaznaczyć, iż wkład własny musi wynosić minimum 10%.

 

Firmy mogą natomiast zdecydować się na leasing 107%. Spłata wynosi od 24 do 60 miesięcy, przy opłacie wstępnej już od 0%. Warto natomiast prowadzić negocjacje w salonach sprzedaży, które rozpatrują każdy przypadek indywidualnie.

 

Podsumowanie
Seat Alhambra 2,0 TDI CR 140 KM 4WD Style to jeden z najbardziej wszechstronnych aut na rynku. Łączy praktyczne wnętrze dla siedmiu osób, dobre osiągi i niewielki apetyt na paliwo z napędem 4×4. Wisienką na torcie są natomiast elektroniczni ?pomocnicy?, którzy znacznie wpływają na bezpieczeństwo. Jeśli więc potrzebujesz prawdziwego minivana, Alhambra będzie dobrym wyborem.

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Drogo drogo drogo!!!
    Fiat Freemont;280koni,skora,automat,navi,4×4 itd koszt.120tys zl.
    I dalsze porownanie traci sens.

    • Porównanie z fiatem bez 3 oddzielnych foteli z isofixem właśnie straciło dla mnie sens. Siedziałem w tym freemoncie i w alhambrze również, dla rodziny 5 osobowej tylko seat.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

BMW M3 Leib Engineering

Podsumowanie Targów Film Video Foto 2013