w ,

Rozrząd – Co warto wiedzieć? Kiedy wymieniać?

Na prawidłową pracę silnika wpływa bardzo wiele podzespołów. Jednym z najistotniejszych jest oczywiście rozrząd. W aktualnie oferowanych samochodach dominują dwa typy: oparte na pasku oraz te, które wykorzystują łańcuch.

Obie konstrukcje mają oczywiście wady i zalety. W przypadku pierwszego rozwiązania możemy liczyć na znacznie łatwiejszą i tańszą wymianę. Z kolei ten drugi wariant w teorii oferuje wyższą niezawodność, ale też trudniejszą pracę dla mechaników. Prawda jest jednak taka, że oba układy mają ograniczoną żywotność i należy o nie dbać.
Nie ma jednej recepty, która pozwoli na utrzymanie każdego rodzaju rozrządu w dobrej formie. Warto więc stosować się do indywidualnych zaleceń producenta. Jeśli jednak ten ważny podzespół ulegnie awarii, konsekwencje mogą być naprawdę fatalne.

Wszystko za sprawą budowy samych silników. Większość z nich cierpi na tzw. kolizyjność – zawory i tłoki znajdują się w bliskiej odległości od siebie. Gdy dojdzie do uderzenia tłoka w zawór, efektem mogą być i wygięte zawory, i pęknięte tłoki. Nikomu nie trzeba tłumaczyć, że to już wymaga generalnego remontu silnika, a co za tym idzie – dużych inwestycji, które mogą obciążyć domowy budżet.

Czy można samodzielnie dostrzec, że rozrząd jest już zmęczony i wymaga wymiany? Trudno tu mówić o 100-procentowej skuteczności, ale jest pewna szansa na zorientowanie się, że coś nie działa, jak powinno. Jeśli chodzi o pasek, to mogą być to zarysowania, a także uszkodzenia mogące prowadzić do pęknięcia – to oczywiście wymaga dobrego wzroku i cierpliwości w poszukiwaniach. Łatwiej domyślić się wtedy, gdy dochodzi do popularnego piszczenia. Pamiętajcie, że wymiana paska powinna być uzupełniona nowym osprzętem (rolki, napinacze, pompa wody itp.).

Rozrząd oparty na łańcuchu też pozwala na jakiś stopień weryfikacji. Najczęstszym sposobem na zapobieganie pęknięcia jest sprawdzenie naciągu. Podobnie jak w przypadku paska, tutaj też mogą się pojawić niepokojące odgłosy. Zajrzenie raz na jakiś czas pod maskę powinno być zatem normą dla wielu kierowców – szczególnie tych, którzy robią duże przebiegi.

Jeżeli więc decydujecie się na zakup auta używanego to pamiętajcie o sprawdzeniu stanu rozrządu – bez warunku na to, jaki jest jego typ. Zachęcam także do jego wymiany, jeśli poprzedni właściciel długo tego nie robił. Takie prewencyjne działanie może zapobiec bardzo wielu kosztownym naprawom.

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Odzież motocyklowa – sprawdź przed nowym sezonem, czy masz w czym jeździć!

Nowy Lexus UX – oto pierwsze zdjęcia!