w ,

Renault Megane 1.2 TCe EDC Bose – Z bagażem doświadczeń

Megane to jedno z najpopularniejszych aut kompaktowych na rynku. Obecna, trzecia już generacja jest wśród nas od 6 długich lat. To oczywiście oznacza spory bagaż doświadczeń i powoli zbliżającego się następcę. W zeszłym roku auto przeszło jednak gruntowny face lifting, który znacznie wpłynął na jego atrakcyjność. Czy francuski przedstawiciel segmentu C jest wciąż ciekawą ofertą na tle mocnej konkurencji?

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_2

Karoseria
Kuracja odmładzająca wpłynęła przede wszystkim na pas przedni. Przyjemniej spoglądające reflektory, nowy grill i przeprojektowany zderzak sprawiają, że Megane dalej wygląda świeżo i nowocześnie. Prezentowany egzemplarz jest żywym dowodem na to, jak wiele mogą dać felgi i kolor. Niebieski lakier Majorelle kontrastujący z czarno-srebrnymi obręczami to wyjątkowo atrakcyjne zestawienie, któremu nie brakuje ani elegancji, ani charakteru.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_3

Wnętrze
We wnętrzu panuje pozytywna atmosfera. Kokpit ma dość prostą, ale miłą dla oka fakturę. Materiały, z których został wykonany są bardzo dobre, ale ich spasowanie pozostawia trochę do życzenia. Na pochwałę zasługują wygodne w obsłudze panele klimatyzacji i radia. ?Królewskie? miejsce zajmuje oczywiście ekran dotykowy o dobrej rozdzielczości. By skorzystać z ?dotyku? trzeba jednak mocno się wychylić, co nie spodoba się drobnym osobom. Na szczęście pomiędzy fotelami znalazło się miejsce na zestaw przycisków (system R-Link) odpowiedzialny za multimedia ? dzięki niemu korzystanie z każdej funkcji jest naprawdę proste. Warto zaznaczyć, że mamy do czynienia z wersją Bose, którą wyróżnia bardzo dobre nagłośnienie.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_4

Wspomniane wyżej fotele stanowią dobry kompromis między sportem a komfortem. Dobrze podpierają ciało w zakrętach, ale też nie męczą podczas długiej jazdy. Zarówno zakres regulacji jak i długość siedzisk nie budzą zastrzeżeń. Na tylnej kanapie jest również wygodnie, aczkolwiek przydałoby się nieco więcej miejsca na nogi. Duży plus za odpowiedni kąt pochylenia oparcia.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_5

Megane nie jest mistrzem praktyczności, ale na bagażnik nie sposób narzekać ? 372 litry standardowej pojemności, regularne kształty i szeroki otwór. Minus należy się jedynie za zbyt duży próg. Po złożeniu oparcia kanapy przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1162 litrów. Wyniki są więc całkiem przyzwoite.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_6

Technologia
Testowane Megane ma pod maską turbodoładowaną jednostkę o pojemności 1,2 litra, która generuje 130 KM i 205 Nm momentu obrotowego. Moc przekazywana jest na koła przednie za pośrednictwem automatycznej skrzyni EDC (Efficient Dual Clutch). Jest to 6-biegowa konstrukcja wykorzystująca dwa sprzęgła. Pierwsze obsługuje przełożenia parzyste, drugie ? nieparzyste. Wybór biegów odbywa się przy pomocy synchronizatorów, które są napędzane dzięki elektronicznym siłownikom. Efekt jest taki, że? to całkiem udany zestaw. Ważące 1285 kg auto osiąga pierwszą setkę w 9,7 sekundy i potrafi rozpędzić się do 200 km/h. Jest przy tym dość oszczędne. W teście na dystansie 800 km w warunkach mieszanych, średnie zużycie paliwa zatrzymało się na poziomie 7,2 litra.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_7

Wrażenia z jazdy
Praca układu kierowniczego francuskiego przedstawiciela segmentu C jest bardzo poprawna. Kierowca nie musi męczyć się z przesadnym wspomaganiem i dozą niepewności przy wyższych prędkościach. Kolejnym plusem jest dobrze zestrojone zawieszenie, które umożliwia szybsze pokonywanie zakrętów. Jeśli chodzi o tłumienie, to spisuje się nieźle, ale poprzeczne nierówności potrafią poinformować pasażerów o swoim istnieniu.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_8

130-konna jednostka napędowa to odpowiedni wybór. Jest kulturalna i wyróżnia się przyzwoitą dynamiką. Nie brakuje jej także elastyczności, dlatego wyprzedzanie należy do przyjemnych czynności. Do jej charakteru pasuje wspomniana wyżej skrzynia EDC. Zmienia biegi dość szybko i nie ?hamuje? potencjału silnika. Zdarzają się jej jedynie delikatne szarpnięcia w korkach. Podczas jazdy przy prędkościach autostradowych przeszkadza natomiast dość słabe wyciszenie. Egzemplarz testowy broni się jednak świetnym sprzętem audio firmy Bose, który potrafi skutecznie zamaskować tę niedoskonałość.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_9

Okiem przedsiębiorcy
Megane to dobre auto zarówno dla klientów indywidualnych jak i flotowych. Stanowi realną alternatywę dla Forda Focusa i Opla Astry. Ceny tego modelu startują od 56 250 zł (aktualna promocja na wersję Life z silnikiem 1.6 V16 110 KM). Egzemplarz testowy z maksymalnym wyposażeniem, nowoczesną jednostką i automatyczną skrzynią EDC kosztuje 95 960 zł. Dużo? Owszem. Można jednak zrezygnować ze sporej listy wyposażenia opcjonalnego, co zaowocuje obniżeniem ceny o co najmniej 10 tysięcy złotych.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_10

Klienci zainteresowani różnymi formami finansowania mogą zdecydować się na jedną z trzech opcji kredytowych: 50/50, 4×25% lub Kredyt Ulgowy. W przypadku kredytu standardowego (nawet do 96 miesięcy) istnieje możliwość dopasowania raty miesięcznej do własnych potrzeb. Dla przedsiębiorców Renault przygotowało leasing od 24 do 60 miesięcy (od 0% wpłaty wstępnej) przy równych ratach leasingowych. Istnieje także możliwość wynajmu długoterminowego, który cieszy się coraz większą popularnością.

renault_megane_1.2_tce_edc_bose_11

Podsumowanie
Megane trzeciej generacji to stary wyjadacz. Potrafi wiele i skutecznie ukrywa swój wiek. W prezentowanej wersji dobrze wygląda, jest bogato wyposażone i przyzwoicie jeździ. Szkoda, że w takiej konfiguracji aż tyle kosztuje.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen CC 2.0 TSI DSG R-Line – Ładniejsza strona Volkswagena

BMW X4 xDrive30d – Więcej niż modne