w

Range Rover Sport – polska premiera

Opracowywany równolegle z nowym Range Roverem, nowy Landie Sport zapewnia najlepsze w historii marki właściwości trakcyjne, zachowując bezkonkurencyjne w klasie własności terenowe. Wykorzystując ultranowoczesne zawieszenie ze stopów lekkich oraz innowacyjną strukturę nośną samochodu, nowy Sport jest lżejszy od swego poprzednika nawet o 420 kilogramów. Kuracja odchudzająca znacząco wpłynęła na właściwości jezdne oraz osiągi samochodu, zwiększając przy tym komfort jazdy.

 

Nowy Range Rover Sport jest tylko 62mm dłuższy od swego protoplasty – przy długości 4850 mm jest mimo wszystko krótszy od innych 7-osobowych SUV`ów i większości sedanów segmentu „E”. Dzięki temu auto jest bardziej zwrotne. Znacznie większy rozstaw osi (+178mm) przyniósł więcej przestrzeni na nogi i ułatwił dostęp do trzeciego, opcjonalnego rzędu tylnych foteli. Krótkie zwisy nadwozia z przodu i z tyłu oraz zwiększona o 55mm szerokość, dodatkowo poprawiły muskularną sylwetkę samochodu. Nowy Sport jest krótszy o 149mm i niższy o 55mm od flagowego Range Rovera, z którym jest konstrukcyjnie bardzo powiązany. Różnica w wadze to 45kg na korzyść modelu Sport. Auto zaprojektowano tak, aby poprawić właściwości trakcyjne. Lekkie, całkowicie niezależne zawieszenie ze stopów lekkich wykorzystuje podwójne wahacze z przodu i układ wielowahaczowy na osi tylnej.

 

Zakres pracy zawieszenia nowego Sporta jest największy w swojej klasie (260mm z przodu oraz 272mm z tyłu) i zapewnia wyjątkowy skok zawieszenia – nawet 546mm, ułatwiając pokonywanie najtrudniejszego terenu. Maksymalny prześwit wzrósł do 278mm (+51mm), a przeprojektowane zawieszenie pneumatyczne automatycznie wybiera między dwiema wysokościami jazdy. Układ Terrain Response drugiej generacji automatycznie wybiera najbardziej odpowiedni program do jazdy w terenie.

 

Nowe zawieszenie pneumatyczne (piątej generacji) zapewnia 115mm zakresu ruchu, od najniższego ustawienia (-50mm, dla łatwego wsiadania oraz wysiadania) w stosunku do standardowej wysokości off-road. Automatyczne zwiększenie wysokości, uruchamiane za pomocą czujników lub manualnie, pozwala podnieść samochód o kolejne 35mm, dając łączny zakres zmiany wysokości na poziomie 185mm. Całkowicie nowy układ kierowniczy z elektrycznym wspomaganiem charakteryzuje się większą precyzją prowadzenia i jest według zapewnień producenta, bardziej bezpośredni w porównaniu do swego poprzednika.

 

Auto można wyposażyć w dwa rodzaje stałego napędu 4WD. Pierwszy wykorzystuje skrzynię rozdzielczą z funkcją reduktora i sprawdzi się w najbardziej wymagających warunkach terenowych, oferując stały napęd z podziałem momentu 50/50 i możliwość 100-procentowej blokady centralnego dyferencjału. Alternatywny system przeniesienia napędu jest lżejszy o 18kg i wykorzystuje dyferencjał typu Torsen, który automatycznie rozdziela moment obrotowy na półoś z większą przyczepnością, współpracując z systemami kontroli trakcji dla najlepszego efektu. Domyślny podział momentu w stosunku 42/58 procent (przód/tył) faworyzuje sportową charakterystykę tylnego napędu, dla jak najlepszych właściwości jezdnych.

 

W początkowej fazie produkcji, nowy Range Rover Sport dostępny będzie z czterema różnymi jednostkami napędowymi – dwiema benzynowymi Supercharged (5,0l V8 o mocy 510KM oraz 3.0 V6 340KM) i dwiema diesla (3.0l TDV6 258KM i 3.0l SDV6 292KM). Gama silnikowa zostanie powiększona w późniejszym okresie o silnik 4.4l SDV8 o mocy 340KM oraz hybrydę z dieslem.

 

Range Rover Sport trafi do polskich salonów w wakacje 2013 roku. Auto będzie dostępne w 4 poziomach wyposażenia (S, SE, HSE oraz Autobiography), a także „Dynamic” dla wersji HSE oraz Autobiography. Ceny startują od 319 tys. za trzylitrową, benzynowa V6 a kończą na 529 tys za wersję Autobiography z pięciolitrową V8.

 

Autor: Artur Balwisz
Zdjęcia: Artur Balwisz, Range Rover 

 

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Paweł Mizieliński w ?Cafe pod Migawką?

Platinum Subaru Rally Team przed Rajdem Wisły