w

Przetarg na budowę S7 z Gdańska do Elbląga

GDDKiA ogłosiła przetarg na budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S7 od Koszwał do Nowego Dworu i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa pod Elblągiem. Przetarg obejmuje budowę dwóch odcinków dwujezdniowej drogi ekspresowej na długości 40 km, w tym budowę dwóch nowych mostów na Wiśle. Ze względu na skalę przedsięwzięcie podzielono na dwa zadania od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego, gdzie zostanie wykorzystany fragment obecnej drogi krajowej nr 7 wraz z węzłem, oraz od tego miasta do Kazimierzowa do włączenia w istniejącą Obwodnicę Elbląga.

 

Przetarg będzie dwuetapowy. Najpierw zostaną złożone wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu przez wykonawców chętnych do budowy. Po pozytywnej weryfikacji ich potencjału, GDDKiA zaprosi wybranych wykonawców do złożenia ofert na budowę drogi. Prace mogłyby ruszyć na początku 2015 r. i potrwają około 3 lat. Kryterium wyboru będzie 90 proc. cena i po 5 proc. czas realizacji (27-30 miesięcy z wyłączeniem miesięcy zimowych) oraz gwarancja na wybrane elementy infrastruktury (5-10 lat).

 

Projektowany odcinek drogi krajowej S7 od Gdańska do Elbląga leży w europejskim korytarzu transportowym IA Ryga ? Kaliningrad ? Elbląg ? Gdańsk (Via Hanzeatica) oraz w korytarzu z Gdańska przez Warszawę do Odessy (Via Intermare).

 

Trasa S7 łączy trzy duże aglomeracje: gdańską, warszawską i krakowską. W związku z rozwojem gospodarczym kraju oraz zwiększeniem ilości samochodów, na tej drodze znacząco wzrosły natężenia ruchu. To wpłynęło na pogorszenie się warunków jazdy na istniejących odcinkach drogi krajowej nr 7, jak również przełożyło się na pogorszenie bezpieczeństwa ruchu drogowego. Planowana inwestycja ma temu zaradzić. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa zdecydowanie poprawi komfort i bezpieczeństwo podróżowania krajową ?siódemką?.

 

Trasa na odcinku od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Kazimierzowa przy Obwodnicy Elbląga ma długość blisko 40 km. Ze względu na rozmiary inwestycja została podzielona na dwa odrębne zadania: od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego ? zadanie nr 1 i od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa ? zadanie nr 2.

 

Projektowana droga ekspresowa S7 na odcinku Koszwały-Kazimierzowo przebiega przez obszary dwóch województw ? pomorskiego i fragmentu warmińsko-mazurskiego. Na terenie województwa pomorskiego są to gminy: Cedry Wielkie, Stegna, Ostaszewo i Nowy Dwór Gdański. Za Nogatem przekracza granicę województwa pomorskiego i przechodzi przez tereny gminy wiejskiej Elbląg oraz miasta Elbląg.

 

W efekcie budowy drogi ekspresowej S7 nastąpi zdecydowane zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy, a także skróci się czas podróży. Płynność ruchu zostanie poprawiona dzięki budowie dwujezdniowej drogi, dwupoziomowych węzłów oraz wyeliminowaniu jednopoziomowych skrzyżowań i zjazdów. To przyczyni się również do znacznego zmniejszenia ilości i ciężkości wypadków drogowych.

 

W ramach inwestycji przewidziano budowę nowego układu ogólnodostępnych dróg lokalnych i dojazdowych zapewniających obsługę przyległego terenu. Bezpośredni dostęp do nieruchomości leżących przy drodze ekspresowej zostanie zapewniony z dróg serwisowych i lokalnych.

 

Istniejące odcinki drogi krajowej nr 7 niewykorzystane bezpośrednio na potrzeby budowy drogi ekspresowej zostaną w ramach tej inwestycji dostosowane do potrzeb ruchu lokalnego. Polegać ono będzie przede wszystkim na budowie nowych elementów bezpieczeństwa ruchu oraz zmianie istniejącej organizacji ruchu. Niemal na całej długości istniejącej ?siódemki? zostanie wydzielony obok jezdni drogi przeznaczonej na potrzeby lokalne ciąg pieszo-rowerowy lub dwukierunkowy pas dla ruchu rowerowego.

 

Trasa jest zlokalizowana na trudnym do budowy terenie Żuław, gdzie występują bardzo niekorzystne warunki geologiczne. W podłożu zalegają znaczne warstwy gruntów nienośnych. W związku z tym wszystkie elementy powstającego zadania inwestycyjnego zaprojektowano na specjalnie do tego celu wzmocnionym podłożu. Obiekty inżynierskie takie jak wiadukty i mosty zostały zaprojektowane indywidualnie na fundamentach posadowionych na palach.

 

Źródło: GDDKiA, QBusiness.pl

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mercedes E 63 AMG Loewenstein

GDDKiA: powstaną obwodnice Koszalina i Sianowa, Wałcza oraz Szczecinka