Polerowanie samochodu NaMasce | Punkt widzenia

Polerowanie samochodu – prosty sposób na przywrócenie pojazdowi blasku!

1

Jeszcze niedawno oczywiste było, że polerowanie samochodu to domena zakładów lakierniczych. Obecnie jednak coraz popularniejsze staje się wykonywanie tej czynności we własnym zakresie. Dlaczego, mogąc oszczędzić sobie kłopotu, właściciele decydują się na samodzielne polerowanie?

 

Pierwszy powód to oczywiście koszty – polerowanie samochodu przez specjalistyczną firmę kosztuje nawet do dwóch tysięcy złotych. Chociaż w skali kilkunastu miesięcy – bo mniej więcej co tyle należy przeprowadzać kolejne polerowania – nie jest to dużo, to właściciele, co zrozumiałe, szukają sposobów na zaoszczędzenie. Samodzielna renowacja lakieru to koszt, w zasadzie, tylko narzędzi do polerowania. Co prawda do tanich one nie należą, jednak całościowy wydatek na nie jest zdecydowanie mniejszy niż korzystanie z usług zakładu. Ponadto wydajne, dobrej jakości narzędzia posłużą nam nie jednorazowo, ale także podczas kolejnych polerowań, co jeszcze bardziej obniża koszty.

Jedyna znacząca strata, którą ponosimy w porównaniu z korzystaniem z usług firm zewnętrznych, to czas. Przystępując do polerowania samochodu, należy zdawać sobie sprawę, że czynności tej będzie należało poświęcić dobrych kilka godzin, a być może nawet nie uda się tego zamknąć w ciągu jednego dnia. Jednak ta niedogodność może być, paradoksalnie, zaletą. Każdy, kto czerpie przyjemność z samodzielnego dbania o własne auto, będzie bowiem wniebowzięty, mając możliwość poświęcenia czasu na jego pielęgnację. Co więcej, polerowanie samochodu to czynność może nieco żmudna, ale jednak, zwłaszcza po pewnym czasie, niewymagająca zbyt wiele świadomej aktywności. Dla osób pracujących na co dzień na najwyższych obrotach czas spędzony na polerowaniu auta może być zatem doskonałą odskocznią od stresu.

Kiedy warto rozważyć polerowanie samochodu?

Pojawia się tutaj jednak pytanie: czy rzeczywiście polerowanie samochodu jest potrzebne? Wielu właścicieli, dbając o inne aspekty utrzymania swojego auta, nie poleruje swego pojazdu przez cały okres jego użytkowania. Czy renowacja lakieru samochodowego jest zatem tylko chwilową modą, nie mającą jednak większego znaczenia dla codziennego funkcjonowania pojazdu?

Nie do końca. Poza bowiem głównym – i zdecydowanie najbardziej rzucającym się w oczy – efektem polerowania samochodu, jakim jest nadanie mu efektownego połysku, polerowanie ma też wymierne korzyści. Przyczynia się do podniesienia wartości rynkowej auta, co może być korzystne np. w przypadku chęci sprzedania go – wypolerowane auto wygląda na dużo bardziej zadbane, co w oczywisty sposób przekłada się na jego cenę.

Decyzja o polerowaniu powinna być bez wątpienia powzięta, kiedy lakier na pojeździe nosi znamiona większych uszkodzeń. Mowa tu np. o hologramach, czyli widocznych w słońcu śladów prowadzenia polerki. Powstają podczas poprzedniego, niewprawnego polerowania – na skutek złego doboru narzędzi (np. gąbek o zbyt dużej ścierności), a także zbyt mocnego lub długotrwałego polerowania danego fragmentu. Jeszcze innym typem uszkodzeń jest morka, czyli nierówna powierzchnia lakieru. Do skaz wymagających naprawy zaliczyć należy także oksydację – zmatowienie lakieru.

Wszystkie powyższe przypadki oczywiście nie wpływają na jakość użytkowania samego samochodu, znacznie obniżają jednak jego walory estetyczne. Warto wówczas zdecydować się na polerowanie samochodu, które pozwoli przywrócić lakierowi nieskazitelny wygląd.

Polerowanie samochodu – jak to zrobić?

Zacząć należy od dokładnego umycia pojazdu. Przydatne będzie również wyczyszczenie auta specjalną glinką – pozwala ona na pozbycie się przed polerowaniem większych zabrudzeń.

Jest to także dobry moment na przygotowanie auta poprzez oklejenie części, których nie zamierzamy polerować, np. uszczelek czy zderzaków. Dzięki temu unikniemy konieczności żmudnego ściągania pasty z elementów, na których znalazła się się ona przypadkowo. Należy zadbać też o to, by auto znalazło się w zacienionym miejscu – promienie słoneczne niekorzystnie wpływają na proces polerowania.

Teraz przechodzimy do właściwego polerowania lakieru samochodowego. Kluczowe jest tutaj dobranie odpowiednich narzędzi, czyli gąbki polerskiej, tzw. pada, oraz pasty polerskiej. Do wyboru mamy pady i pasty o różnym poziomie ścierności – czyli stopnia nacisku na lakier. Ważne jest tutaj pamiętanie o tym, by dopasowywać do siebie pady i pasty pod wzgledem poziomu ścierności – na przykład pasty mocnościernej używamy jedynie na twardym padzie. Zaczynamy zazwyczaj od pasty o wysokiej lub średniej ścierności – pozwoli to na usunięcie większych rys oraz właściwą korektę lakieru. Druga (lub trzecia) tura polerowania to wykańczanie, zwane też nabłyszczaniem. Wówczas zmieniamy narzędzia na lekkościerne, ale charakteryzujące się dużym połyskiem – pozwoli to nadać pojazdowi wymarzony blask.

Jak powinno wyglądać samo polerowanie? Podziel maskę samochodu na wiele małych kawałków – każdy z nich wymaga osobnej pracy. Rozprowadź za pomocą gąbki pastę polerską na takim kawałku, a następnie powoli go poleruj do uzyskania satysfakcjonującego połysku. Nie należy jednak przesadzać – gdy poczujesz, że lakier na tej części jest gorący, niezwłocznie przenieś się na kolejny kawałek. Przegrzanie lakieru może doprowadzić do powstania hologramów – zamiast więc naprawić lakier, tylko go uszkodzisz.

Po wypolerowaniu pojazdu warto skontrolować dotychczasowy efekt polerowania lakieru. W tym celu usuń pastę za pomocą płynu odtłuszczającego oraz delikatnej ściereczki i sprawdź, czy nie pominąłeś jakichś rys. Jeśli korekta lakieru spełnia Twoje oczekiwania, możesz spokojnie zakończyć polerowanie. Warto pamiętać, że odtłuszczanie jest niezbędnym etapem każdego procesu polerowania – jeśli więc zdecydowałeś się wykonać jeszcze jedną turę polerowania, nie zapomnij na końcu o ponownym zaaplikowaniu na karoserię środka odtłuszczającego. Może to być mleczko, specjalny zmywacz czy nawet szampon z aktywnymi składnikami odtłuszczającymi.

Ostatnim etapem procesu polerowania jest woskowanie. Nie chodzi tu tylko o nadanie samochodowi jeszcze większego połysku, ale o odpowiednie zabezpieczenie go. Nawet najlepiej wypolerowany, ale niewywoskowany samochód jest bowiem narażony na różnego rodzaju uszkodzenia lakieru. Czynność woskowania przebiega podobnie jak polerowanie – również nakładamy niewielką ilość preparatu na małe części samochodu, po czym polerujemy do uzyskania pożądanego efektu.

Na wypolerowaniu dbanie o stan lakieru samochodowego się jednak nie kończy. Równie ważne jak samo polerowanie jest bowiem także późniejsze pilnowanie, by efekt utrzymał się jak najdłużej. W tym celu należy przede wszystkim unikać myjni szczotkowych – używane do mycia pojazdów ziarenka mogą mieć negatywny wpływ na wypolerowany lakier. Najmniej szkodliwym sposobem mycia jest metoda „na dwa wiadra” – w jednym znajduje się szampon, w drugim – czysta woda. Podczas mycia należy też używać bezpiecznych dla lakieru materiałów, takich jak delikatne mikrowłókna.

Warto podkreślić, że podczas polerowania samochodu zalecane są umiar oraz cierpliwość – jest to praca na długie godziny; przyspieszanie jej poprzez zbyt mocne pocieranie lub nieostrożne obchodzenie się z pastą polerską może przynieść jedynie więcej szkód niż korzyści.

Polerowanie samochodu – ręczne czy mechanicznie?

Ręczne polerowanie samochodu nie jest jedynym możliwym rozwiązaniem. Wręcz przeciwnie – wiele osób nie wyobraża sobie innego sposobu polerowania niż za pomocą polerki mechanicznej. Nic w tym dziwnego – cały proces przebiega wtedy znacznie szybciej, a my oszczędzamy sobie zmęczenia wynikającego z mechanicznej pracy mięśni. Samo polerowanie z użyciem sprzętu także niewiele różni się od polerowania ręcznego. Jedyne, o czym należy pamiętać, to kontrolowanie stopnia docisku do lakieru oraz prędkości obrotów. Podczas pierwszego etapu polerowania warto polerkę dociskać mocniej; podczas etapu wykończeniowego – słabiej, zwiększając za to prędkość obrotów.

Zróżnicowanie polerek mechanicznych na rynku jest duże. Różnią się one między sobą funkcjonalnościami oraz ceną – mogą kosztować od kilkuset złotych do nawet około dwóch tysięcy. Istnieją dwa główne typy polerek mechanicznych: obrotowe (rotacyjne) oraz mimośrodowo-obrotowe, tzw. Dual Action. Te pierwsze charakteryzują się całkiem sporą mocą ścierania, drugie zaś przeznaczone są w głównej mierze dla osób wykonujących samodzielne polerowanie po raz pierwszy – trudno za ich pomocą uszkodzić lakier, co może się zdarzyć w przypadku polerek rotacyjnych wskutek niewprawnego ich użycia.

Bez względu na to, na którą polerkę się zdecydujemy, warto dokładnie porównać możliwości poszczególnych modeli, aby wybrać ten najlepszy. Szczególnie ostrożnym należy być podczas wyboru polerki rotacyjnej ze względu na jej większą moc ścierania i, co za tym idzie, potencjalnie większe ryzyko uszkodzenia lakieru. Przede wszystkim trzeba zwrócić uwagę, czy maszyna rotacyjna posiada regulację obrotów. Warto wybrać także model, który nie nagrzewa się w trakcie pracy oraz nie zwalnia pod naciskiem. Oczywiście, im droższy sprzęt, tym lepsze jego parametry, jednak, przy odrobinie wiedzy, można spokojnie wyposażyć się w dobrej jakości polerkę za kwotę nienadwyrężającą naszego budżetu.

Z drugiej strony nie należy zapominać o tym, że polerka mechaniczna to inwestycja na lata. Warto więc raz zainwestować w porządny sprzęt, ponieważ inwestycja szybko się zwróci. Trzeba ponadto mieć na uwadze fakt, że ceny polerek mechanicznych i tak zaczynają się od ok. 200 złotych – w przypadku więc zakupienia kiepskiej polerki, która szybko się zepsuje, będziemy jedynie stratni.

Polerowanie samochodu – podsumowanie

Dobrze wykonane polerowanie lakieru samochodowego to znaczący wkład w utrzymanie naszego pojazdu w dobrym stanie – zwiększamy jego wartość oraz sprawiamy, że auto wygląda jak prosto z salonu. Warto więc podjąć się samodzielnie tego zadania – różnorodność dostępnych na rynku narzędzi polerskich sprawia, że polerowanie samochodu to obecnie nic trudnego.

Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

1 komentarz

  1. Avatar

    Gratulacje . Dobry artykuł. Niech wszyscy zaczną pokierować pojazdy a do lakiernikow przyjedzie 90% polerujacych jak przetrą się przez lakier.

Skomentuj artykuł