w ,

Peugeot 508 SW 2.0 HDI Allure – wszechstronność po francusku

W segmencie D aż roi się od praktycznych kombi. Samochody tego typu skutecznie łączą reprezentacyjny charakter z praktycznym, przyjaznym rodzinie wnętrzem. Trudno odpowiedzieć na pytanie, który model robi to najlepiej. Wśród nich należy jednak wyróżnić Peugeota 508 SW ? francuską receptę na wszechstronność. Zapraszamy na test wersji 2,0 HDI 163 Allure!

Karoseria
Wygląd to rzecz gustu, ale nie spotkałem osoby, której 508 SW się nie spodobało. Przyznam szczerze, że ten wariant wydaje się o wiele przyjemniejszy dla oka niż sedan. Płynne linie, bardzo dobre proporcje i odrobina chromu ? właśnie tak powinno być! Z przodu dominującym elementem jest oczywiście olbrzymi grill, który idealnie pasuje do ?lwich? reflektorów. Tył samochodu jest natomiast bardziej niż zgrabny. Lampy o klasycznym kształcie, pochylona szyba i obły zderzak emanują elegancją. Jest jeszcze jedna rzecz, na którą warto zwrócić uwagę ? dbałość o detale. W tej dziedzinie francuska marka naprawdę ?daje radę?.

 

Wnętrze
Jakość, jakość i jeszcze raz jakość! Tak w skrócie można zdefiniować wnętrze 508 SW. Materiały, z których wykonano kokpit należą do najlepszych w segmencie i bez żadnego ?ale? można stwierdzić, że zahaczają o klasę Premium. Kolejnym plusem jest konsola środkowa ? prosta w obsłudze, czytelna i naprawdę ergonomiczna. Znalazłem jednak małą wadę. Jaką? Nie ma miejsca na telefon. Można go jedynie schować w podłokietniku, ale to mało praktyczne rozwiązanie?

 

Na same pochwały zasługują za to fotele. Duże, wygodne i dobrze podpierające ciało. Sprawdzają się idealnie podczas wielogodzinnych podróży. Ponadto są podgrzewane i regulowane elektrycznie. Z tyłu wcale nie jest gorzej. Kanapa jest naprawdę szeroka i ma odpowiednio pochylone oparcie. Miejsca nie brakuje ani wszerz, ani wzdłuż, dzięki czemu komplet pasażerów na pokładzie nie będzie oznaczał dyskomfortu. Miłym dodatkiem jest także tylny panel klimatyzacji pozwalający na dostosowanie temperatury do indywidualnych potrzeb.

 

Pod elektrycznie sterowaną klapą kryje się 560 litrów (do linii okien) wolnej przestrzeni. Należy dodać, że kształt bagażnika jest bardzo regularny, co ułatwia jego wykorzystanie. Nie bez znaczenia jest także niski prób załadunku. Po złożeniu tylnych oparć pojemność wzrasta do pokaźnych 1598 litrów.

 

Technologia
W prawie pięciometrowym aucie o masie 1540 kg należy spodziewać się przyzwoitej mocy. I rzeczywiście, pod maską testowanego egzemplarza znalazła się 2-litrowa jednostka HDI generująca 163 KM i 340 Nm. Miałem już okazję jeździć słabszą, 140-konną odmianą i różnica jest naprawdę spora. Mocniejszy wariant pozwala na osiągnięcie 222 km/h i przyspieszanie do setki w 8,9 sekundy. Pomaga w tym 6-biegowa skrzynia manualna, do której pracy nie mam kompletnie żadnych zastrzeżeń. Co ciekawe, tym autem nawet dynamiczni kierowcy nie powinni przekroczyć 7 litrów w cyklu mieszanym. Mnie udało się osiągnąć 6,5 litra, co oznacza ponad 1000 km jazdy bez tankowania (72-litrowy zbiornik paliwa). A co z zawieszeniem? W tej dziedzinie nie ma żadnych niespodzianek ? z przodu znalazły się kolumny MacPhersona, a z tyłu układ wielowahaczowy.

 

Wrażenia z jazdy
Peugeot 508 SW nie prowadzi się ?po francusku?. Wręcz przeciwnie. Ostre zakręty nie są dla niego żadną przeszkodą. Dobrze zestrojone zawieszenie trzyma samochód w ryzach nawet w skrajnych sytuacjach. Ponadto nie ma mowy o przesadnej podsterowności, z którą borykał się model 407. Największym krokiem naprzód jest jednak układ kierowniczy ? jego precyzyjność pozwala na szybką integrację z autem.

 

A co z komfortem? Mimo 18-calowych felg, 508 SW przyzwoicie tłumi wszelkiego rodzaju nierówności, aczkolwiek nie tak dobrze jak Citroen C5. Pod tym względem nie wyróżnia się więc na tle konkurentów tak jak kiedyś robili to poprzednicy.

 

Francuski przedstawiciel segmentu D najlepiej czuje się w dalekich trasach. Świetne wyciszenie wnętrza, bardzo bogate wyposażenie i dobry system audio sprawiają, że za ?kółkiem? można odpocząć. To jednak nie oznacza, że jazda tym autem po mieście jest problematyczna. Nic z tych rzeczy. Dobra widoczność na wszystkie strony (nawet do góry?), kamera cofania i niezła zwrotność ułatwiają manewrowanie nawet w najciaśniejszych uliczkach.

 

Okiem przedsiębiorcy
508 SW nie został stworzony dla przedstawiciela handlowego ? Sprawdzi się jednak w roli samochodu dla dyrektorów lub kadry menadżerskiej. Za wersję podstawową (1,6 THP 155 KM Active) trzeba zapłacić minimum 84 300 zł. Testowany egzemplarz z topowym wyposażeniem (Allure) i mocnym dieslem pod maską to wydatek 145 800 zł. To oczywiście nie jest mało, ale konkurencja kosztuje podobnie. Poza tym zawsze można zrezygnować z dodatków, co obniży cenę do nawet 102 400 zł.

 

Zainteresowani zakupem 508 SW mogą skorzystać z całkiem przyzwoitej oferty finansowej Peugeota. Obejmuje ona kredyt ? od 6 do 84 miesięcy i od 0% wpłaty własnej. Dla firm przygotowano leasing z dużymi możliwościami indywidualizacji, dlatego o szczegóły należy pytać we własnym zakresie.

 

Podsumowanie
Peugeot 508 SW 2.0 HDI Allure to jeden z najlepszych samochodów klasy średniej. Świetnie wygląda, dobrze jeździ i wyróżnia się bardzo przestronnym wnętrzem. Swoim charakterem łamie stereotypy, dlatego ogrom jego zalet dostrzeże nawet największy sceptyk francuskiej motoryzacji.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Mniejszy brat Toyoty GT-86

Plany Subaru