w ,

Peugeot 308 GT – Lwi pazur(ek)

Peugeot 308 GT to takie intermezzo do wersji GTi. Jest bardziej cywilizowany i zdecydowanie bardziej nadaje się do codziennej eksploatacji niż typowy hot hatch. Innymi słowy, Francuzom udało się zbudować uniwersalne auto, które stylistycznie nie epatuje zbytnio sportem, ale kiedy trzeba, potrafi zaskoczyć dynamiką. Czy może jednak zastąpić zdecydowanie bardziej sportowe GTI? Hmm, trudne pytanie. Moim zdaniem, poniekąd tak?

peugeot_308_gt_test_2

Z zewnątrz?
O 308 pisaliśmy już kilkakrotnie, dlatego, tym razem nie będziemy się powtarzać. Zajmiemy się tylko różnicami pomiędzy ?zwykłą? odmianą a jej bardziej dynamiczną siostrą. A jeśli chodzi o różnice stylistyczne, to jest ich co najmniej kilka. Nie, nie jest to rewolucja, czyli lotki, spoilery i chrapy wszędzie, gdzie się da. Raczej kilka stylowych drobiazgów, które dają poczuć różnice.

peugeot_308_gt_test_3

Najbardziej widocznymi są nowe tylne światła z elementami LED oraz kierunkowskazy przednie. Z tyłu, wyróżnia się też lakierowany na czarno dyfuzor i imitacja podwójnego, sportowego wydechu. Trudno też nie dostrzec 18-calowych felg. Poza tym GT od zwykłej ?308-ki? różni się 205-konnym silnikiem i dostosowanym do osiągów auta, nieznacznie obniżonym zawieszeniem. I tyle. Czy to ?tylko? czy ?aż?, nie nam odpowiadać. Subiektywnie, auto po prostu jest bardzo ładne i? już!

peugeot_308_gt_test_4

? i we wnętrzu
Wnętrze 308 GT niewiele różni się od zwykłego 308. To, co traktujemy jako wartość dodaną, to fotele. Francuzi z PSA udowadniają, że te bardziej sportowe mogą dobrze trzymać i być wygodne. Przy okazji, bezproblemowo pomieszczą tych, co ważą niewiele więcej niż dobry kogut jak i tych, którym wagowo bliżej do hipopotama. Co z dużą radością skonstatowałem wpasowując się w miejsce pracy kierowcy.

peugeot_308_gt_test_5

Poza tym, sam kokpit to mieszanka najlepszej, francuskiej szkoły designu i futuryzmu. Konsolę centralną tworzy dotykowy ekran multimedialny. To tak naprawdę całe centrum dowodzenia. Do tego naprawdę tylko kilka najbardziej niezbędnych przycisków. Ergonomia? Bez zastrzeżeń. Mała, świetnie leżąca w dłoniach kierownica o szerokim wieńcu jest nie tylko ładna ale i wygodna. Zegary, które zdecydowano się wkomponować w zasadzie w podszybie pozwalają nie odwracać wzroku od drogi.

peugeot_308_gt_test_6

Technologia
Technologicznie, GT niewiele dzieli od ?konwencjonalnej trzystaósemki?. Największa różnica to mocna jednostka napędowa. Mocniejsza odmiana (którą właśnie jeździliśmy), to benzyniak 1.6 THP generujący 205 KM oraz 285 Nm. momentu obrotowego dostępnego w zakresie od 1750 do 4500 obrotów. Dzięki tym wartościom, auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 sekundy i daje się rozpędzić do 233 km/h.

peugeot_308_gt_test_7

Silnik, pomimo niemałej mocy, ma raczej skromny apetyt. Producent podaje, że w mieście auto pali 7,4 (nasz pomiar 8,4), na trasie 4,6 (5,5) a średnio 5,6 (6,2). I to są zdecydowanie imponujące wyniki i to nie tylko dla auta o sportowym charakterze. O wyposażeniu pisać nie będziemy, bo jego standardowa lista jest długa niczym spis kochanek Casanovy, a lista wyposażenia opcjonalnego? Sami wiecie?

peugeot_308_gt_test_8

Wrażenia z jazdy
Do momentu wciśnięcia przycisku ?Sport? 308 GT jest bardzo grzeczne, nie różni się prawie wcale od dotychczas oferowanych wersji. Ale gdy już go wciśniemy, zmienia się wszystko. Podświetlane na czerwono zegary, wspomaganie kierownicy straci nieco na sile, a z głośników słychać basowy dźwięk imitujący pracę rasowego, sportowego silnika i wydechu. Zmienia się tez reakcja auta na wciśnięcie pedału gazu. O tak, teraz naprawdę czuć, że to auto pierwszą setkę ?rozmienia? w niewiele ponad 7 sekund.

peugeot_308_gt_test_9

Układ kierowniczy jest bardzo bezpośredni. Zespala nieomal kierowcę z maszyną. A my, jadąc nawet dużo powyżej granicy zdrowego rozsądku ani przez chwilę nie tracimy poczucia drogi. Spora w tym zasługa naprawdę dobrego zawieszenia. Choć auto ma sportowe geny, w kabinie nie odczuwamy tego jako? dyskomfort. Auto jest sztywne, ale tylko na tyle, na ile to niezbędne. Pokonywanie nierówności nie jest dla kierowcy i pasażerów przeżyciem traumatycznym. Sprawdzaliśmy to na bardzo nierównej trasie z 7-kilometrowym odcinkiem poniemieckiej ?betonki?. Chapeau bas przed konstruktorami i producentem.

peugeot_308_gt_test_10

Zastrzeżenia? Owszem, do skrzyni biegów. Ale najpierw pochwała. Zestopniowano ją idealnie. I perfekcyjnie dystrybuuje sporą moc na przednie koła. Na szóstym biegu auto równie dobrze zachowuje się przy prędkości 60 jak i 200 km/h. W czym więc problem? A w intuicyjności działania, a w zasadzie jej braku. To naprawdę irytujące, gdy w tak świetnym aucie skrzynia działa ?precyzyjnie inaczej??

peugeot_308_gt_test_11

Okiem przedsiębiorcy
Czy testowana przez nas wersja auta może zainteresować klientów flotowych? W mojej opinii, tak. Za model GT z 205-konną jednostką benzynową trzeba zapłacić 99 tys. zł. I jest to cena bardziej niż przyzwoita za wygodne, ładne i szybkie auto. A flotowi klienci ZAWSZE się spieszą?

peugeot_308_gt_test_12

Peugeot jako jedna z największych marek motoryzacyjnych w Europie, ma w swojej ofercie szeroki wachlarz finansowy. Możemy w nim znaleźć co najmniej kilka opcji kredytowych: Kredyt prawdziwe 0% (oprocentowanie 0% na okres 12 i 24 miesiące, minimalna wpłata własna 60%), Kredyt 0% z opłatą przygotowawczą (oprocentowanie 0% przy cenie pojazdu 70 000 zł, okres finansowania 12 i 24 miesiące, minimalna wpłata własna 25%), Kredyt Komfort (oprocentowanie 0% przy cenie 80 000 zł, minimalna wpłata własna 10%, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy), Kredyt 50/50 (oprocentowanie 0%, włata własna 50%, jednorazowa spłata po roku), Kredyt 3×33% (minimalna wpłata własna 33%, okres finansowania 24 miesiące, oprocentowanie 4,59%, spłata w dwóch ratach po upływie 12 i 24 miesięcy) oraz Kredyt 4×25% (minimalna wpłata własna 25%, okres finansowania 36 miesięcy, oprocentowanie 5,99%).

peugeot_308_gt_test_13

Dla przedsiębiorców francuska marka przygotowała leasing od 103% od 24 do 60 miesięcy, z kwotą wykupu od 1 do 35% i całym wachlarzem ubezpieczeń. Oferta finansowa Peugeot obejmuje także wynajem długoterminowy (z pełnym pakietem usług), który zyskuje coraz większą popularność, również w Polsce.

peugeot_308_gt_test_14

Podsumowanie
Do czasu, kiedy w salonach pojawi się 308 GTi, model GT jest najszybszy w rodzinie. Ma też suplement ? Brata, ?z daszkiem?, czyli 308 SW GT. I bezsprzecznie, to jeden z najciekawszych mocnych hatchbacków na rynku. Zarówno stosunek cena-jakość-wyposażenie, jak i właściwości trakcyjne, przemawiają za zakupem 308 GT. Choć konkurencja w klasie jest niemała?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Hyundai i30 N – nowy konkurent Golfa R

Nissan Pulsar 1.5 dCi Tekna – Godny przedstawiciel segmentu C