GTi – te trzy litery zawsze budzą emocje wszystkich fanów mocnych wrażeń. Zdobią one karoserie najmocniejszych odmian popularnych hatchbacków. Może jakiś przykład?? A i owszem, Peugeot 208 GTi, czyli jeden z najlepszych reprezentantów tego gatunku.
Karoseria
Zwykłe 208 wygląda ładnie i nowocześnie. Wersja GTi emanuje dodatkowo zadziornością, którą uwydatnia kilka elementów: przeprojektowane zderzaki, felgi 5-ramienne, wyraźny spojler i dwie końcówki wydechu. Prezentowany egzemplarz ma ponadto okleinę (biegnącą od maski do końca dachu), która skutecznie podkreśla jego charakter. Dzięki tym wszystkim elementom francuski hot hatch zwraca na siebie uwagę jak mało który konkurent.
Wnętrze
We wnętrzu panuje sportowa atmosfera. Świetnie leżąca w dłoniach, mała kierownica, aluminiowe pedały oraz gałka zmiany biegów, czerwone obszycia, podświetlenia i dodatki sprawiają, że nikt nawet przez chwilę nie zapomni gdzie właśnie przebywa? Oprócz tego możemy liczyć na przyjemną dla oka fakturę kokpitu, czytelne zegary i ergonomiczną konsolę centralną. Nie bez znaczenia są także jedne z najlepszych materiałów wykończeniowych w tym segmencie.
Przednie fotele wyglądają bojowo, ale wcale nie są nastawione jedynie na sportową jazdę. Oczywiście, świetnie podpierają ciało i pozwalają na dobranie wzorowej pozycji, jednakże bez problemu sprawdzą się podczas wielogodzinnej podróży (co jest zasługą odpowiedniej twardości i długości siedzisk). Dostanie się na tylną kanapę nie jest tak samo łatwe jak w przypadku wersji 5-drzwiowej, ale nawet wysoka osoba bez problemu wykona ten manewr. Miejsca jest tam wystarczająco dużo dla dwóch pasażerów średniego wzrostu.
Choć to hot hatch, warto wspomnieć o bagażniku. Kierowcy tego typu aut przecież też są ludźmi i jeżdżą, między innymi, na zakupy? Do ich dyspozycji jest 311 litrów, czyli całkiem sporo. Praktyczność przestrzeni bagażowej zwiększa także asymetrycznie dzielona kanapa (60:40), którą można złożyć i zwiększyć pojemność do 1152 litrów (do linii dachu).
Technologia
Pod maską 208 GTi znajduje się benzynowa jednostka z rodziny THP o pojemności 1,6 litra. Generuje ona 200 KM i 275 Nm. Cały potencjał silnika trafia na oś przednią za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni manualnej. Te wartości nabierają siły wtedy, gdy spojrzymy na masę auta ? jedyne 1190 kg. A to oznacza naprawdę dobre osiągi. Sprint do setki trwa 6,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Co ciekawe, zużycie paliwa tak skonfigurowanego 208 jest umiarkowane. Cierpliwi bez problemu osiągną 6,5 litra w cyklu mieszanym, natomiast wszyscy, którzy cierpią na syndrom ?cięższej prawej nogi? powinni zmieścić się w 9 litrach. Jeśli chodzi o zawieszenie, to nie ma żadnych zaskoczeń – z przodu znajdują się kolumny MacPhersona, a z tyłu belka skrętna.
Wrażenia z jazdy
Hot hatch ma jeden słuszny cel: dawać frajdę z jazdy. I 208 GTi jest odzwierciedleniem tej teorii. Auto świetnie wpisuje się w zakręty, co jest efektem pracy zarówno układu kierowniczego jak i wspomnianego wyżej zawieszenia. Podsterowność pojawia się w skrajnych sytuacjach (przedni napęd i silnik z przodu robią swoje), ale wprawny kierowca bez problemu opanuje tę typową dla hot hatchy cechę. Warto także wspomnieć o układzie wydechowym. Mimo że mamy do czynienia z małą jednostką, wydobywający się dźwięk naprawdę brzmi nieźle!
Sportowy talent francuskiego auta nie sprawia, że normalna jazda jest uciążliwa. Wręcz przeciwnie! W codziennej eksploatacji testowany Peugeot spisuje się równie dobrze, co typowy samochód miejski. Gdy go nie prowokujemy, jest cichy, oszczędny i wystarczająco komfortowy. Poza tym, jego zwrotność i poręczność zasługuje na pochwały ? parkowanie i manewrowanie nie sprawia najmniejszych trudności.
Okiem przedsiębiorcy
Wersja GTi nigdy nie będzie królową rankingów sprzedaży. To auto dla fanów dynamicznej jazdy, którzy chcą i potrafią wykorzystać możliwości auta. Ceny tej topowej odmiany rozpoczynają się od 83 300 zł. I tak naprawdę nie brakuje jej niczego. Wiadomo jednak, że lista wyposażenia opcjonalnego skutecznie kusi klientów, dlatego trzeba liczyć się z dopłatą kilku tysięcy.
Klienci zainteresowani zakupem auta mogą zdecydować się na kredyt od 6 do 84 miesięcy (w PLN) już od 0% wpłaty własnej. Warto dodać, że raty mogą być równe lub malejące. Może on zostać udzielony także na egzemplarz używany i demonstracyjny. Obecnie w promocji są trzy warianty kredytowe: 50/50 0%, 3×33%, 4×25% oraz Kredyt Komfort. Szeroki wachlarz finansowy francuskiej marki obejmuje również leasing od 2 do 5 lat przy oprocentowaniu stałym lub zmiennym oraz czynszu inicjalnym od 0 do 45%. Warto także wspomnieć o możliwości wynajmu długoterminowego, ponieważ ta forma korzystania z auta zyskuje coraz większą popularność.
Podsumowanie
Peugeot 208 GTi to hot hatch z krwi i kości (a raczej benzyny i części). Daje sporo frajdy z jazdy i potrafi być wyjątkowo skuteczny na drodze. Nie bez znaczenia są także jego możliwości praktyczne, dzięki którym sprawdza się w codziennej, normalnej eksploatacji. Jeśli więc szukasz miejskiego hot hatcha, to ten będzie dobrym wyborem.
Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński