Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI AT6 Cosmo - .... ale jara! - NaMasce

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI AT6 Cosmo – …. ale jara!

0

Historia Zafiry zaczęła się w 1999 roku. Wtedy do salonów trafił pierwszy kompaktowy minivan produkcji Opla. Obecna wersja, oznaczona jako model C, weszła do sprzedaży w 2011 roku. Tak, tak, Zafira Tourer ma już 5 lat! Ale najważniejsze jest to, że wbrew temu, co podpowiada rozsądek i doświadczenie, auto przetrwało próbę czasu. Projektanci Opla okazali się więc wizjonerami…

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Z zewnątrz…
Patrząc na Zafirę naprawdę trudno uwierzyć, że jest już w takim wieku. Fakt, w przypadku aut jednobryłowych łatwiej przewidzieć trendy, ale łatwiej nie znaczy, że łatwo. W Zafirze sprawę załatwia linia oświetlenia. Dwa szklane „bumerangi” (identyczne jak w Oplu Amperze i Chevrolecie Volcie) ukrywające reflektory są wprost ponadczasowe. I nawet nieco archaicznie wyglądający grill nie psuje wyglądu. Cała reszta, też nie prezentuje się hipstersko. Z profilu również jest na czym oko zawiesić. Linia dachu wspinająca się do słupka B, tuż za nim powoli zaczyna delikatnie opadać. W testowym aucie, optycznie „stuningowanym” (OPC Line) kończy się nadającą nadwoziu sportowy sznyt lotką. Świetnie z białym lakierem współgrają matowe, czarne słupki. Tylna część karoserii, dzięki linii OPC zyskała nie tylko ową lotkę, ale także dwukolorową nakładkę na zderzak. Nie można także zapomnieć o jeszcze jednym szczególe – przedniej szybie. Ta w Zafirze Tourer kończy się nad głową kierowcy. Dzięki przemyślanie przesuwanym osłonom przeciwsłonecznym możemy wpuścić do auta dużo światła. Wtedy, kiedy to przeszkadza w jeździe, można znowu przesunąć „dach” do przodu.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

… i we wnętrzu
Wnętrze przypomina, że Zafira Tourer to zdecydowanie rodzinne auto. Pomijając typowe dla Opla nagromadzenie przycisków, pokręteł i suwaków na panelu środkowym i kierownicy… Wbrew pozorom, nie jest to rozwiązanie złe. Kiedy już się do tego przyzwyczaimy i poznamy co i do czego, docenimy po raz kolejny inżynierów i projektantów z Russelsheim.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Auto rodzinne musi zapewniać komfort podróżowania przynajmniej 5 osobom i ich bagażowi. Do tego zagwarantować możliwość przewiezienia w podręcznych miejscach całej masy drobiazgów. I… dokładnie tak to wygląda w Oplu Zafirze. W samej kabinie jest kilkanaście przemyślanych schowków i schoweczków. Wszystkie logicznie rozmieszczone i w zasięgu ręki kierowcy lub pasażerów. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że zostały one też dobrze wykończone. Zazwyczaj auta zapewniają najwyższy komfort podróżowania kierowcy i pasażerowi z sąsiedniego miejsca. W Zafirze Tourer także pasażerowie z tylnej kanapy, ups, tylnych foteli nie mogą czuć się niedopieszczeni. Każdy z nich ma regulacje pionową i poziomą. Do tego fotel środkowy można złożyć i po wysunięciu ukrytych podłokietników zamienić rodzinnego minivana w VIP-owóz. Zafira Tourer była pierwszym kompaktowym minivanem dającym możliwość przewiezienia 7 osób. Tuż za drugim rzędem kryją się schowane w podłodze dwa dodatkowe miejsca. Nie gwarantują wprawdzie komfortu, ale na krótszą metę spełnią swoje zadanie. Warto też zauważyć, że owe awaryjne miejsca nie zostały zamontowane ad hoc. Świadczą o tym… dodatkowe schowki na podręczne drobiazgi i kubki. Wbrew pozorom, dostęp tam jest bardzo wygodny. Dwa skrajne fotele z drugiego rzędu przesuwają się do przodu i uchylają oparcie. To sprawia, że do tyłu mogą bez potrzeby zgłębiania jogi wsiadać osoby o ponadstandardowych gabarytach.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Auto rodzinne to także bagażnik. I ten w Zafirze jest. I to spory. W konfiguracji 5-osobowej ma 710 litrów. W 7-osobowej pozostaje jeszcze około 150 litrów. A kiedy złożymy dwa tylne rzędy mamy do dyspozycji 1860 litrów. To umożliwia nie tylko załadowanie wakacyjnego ekwipunku, ale także większych przedmiotów takich jak lodówka czy pralka.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Technologia
Opel montuje pod maską Zafiry różne silniki – diesle, benzyniaki, a także połączenia benzyn z fabrycznymi instalacjami LPG i CNG. My do testu otrzymaliśmy auto z najnowszym, dostępnym od początku tego roku motorem Diesla o pojemności 2 litrów i mocy 170 KM (od 3750 obr./min.). Maksymalny moment, czyli 400 Nm. jednostka osiąga od 1750 do 2500 obrotów. Cały potencjał silnika przenosi na koła przednie 6-stopniowa skrzynia automatyczna. Współpraca silnik-skrzynia odbywa się bez najmniejszych problemów. Auto spontaniczne reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Nowa konstrukcja zapewnia sporemu autu bardzo dobre przyspieszenie. Pierwszą setkę osiągniemy po około 9,5 sekundy i rozpędzimy się do 210 km/h. W kwestii wyposażenia w zasadzie nie ma o czym mówić. W tej klasie aut i tej linii modelowej producent montuje wszystko, co do tej pory w dziedzinie komfortu, bezpieczeństwa czynnego i biernego wymyślono. Innymi słowy, Cosmo(s)!

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Wrażenia z jazdy
Duże, rodzinne samochody zazwyczaj mają swoje narowy. Podatność na boczne podmuchy wiatru, mniejsza stabilność w wąskich łukach, a często też spory apetyt na paliwo. Wydaje się, że te problemy ominęły Zafirę Tourer. Auto nie jest nadmiernie wysokie, a sprężyste (może nieco zbyt twarde) zawieszenie pozwala czuć się bardzo pewnie nawet w ostrych zakrętach. Nowa jednostka napędowa zapewnia też bardziej niż umiarkowany apetyt na olej napędowy. Producent podaje, że auto powinno palić średnio 6 litrów ON, w mieście około 8, a na trasie – poniżej 5. I mniej więcej tyle pali. A w cyklu miejskim, nawet bez specjalnych umiejętności w dziedzinie ecodrivingu udaje się „zejść” do niewiele ponad 8 litrów.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Zastrzeżeń nie mamy też do zawieszenia auta. Choć jak już wspomniałem jest po „oplowsku” twarde, jego praca nawet na nierównej nawierzchni nie zapewnia kierowcy i pasażerom dodatkowych atrakcji w postaci tajemniczych stuków czy dobijania. Owszem, trochę słychać, ale warto pamiętać, że to auto konstruowano ponad 5 lat temu.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Okiem przedsiębiorcy
Zafira Tourer nie jest najdroższym z rodzinnych, kompaktowych minivanów. Jej ceny zaczynają się w okolicach 81 tys. zł, a kończą na ponad 102 tysiącach. Oczywiście bez opcji. Egzemplarz testowy z nowym, 170-konnym dieslem pod maską, bardzo bogatym wyposażeniem (Cosmo OPC Line) to wydatek około 130 000 zł. Cała konkurencja jest od Zafiry nowsza, ale też droższa.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Jak sfinansować zakup? Opel ma w swojej ofercie pokaźny wachlarz finansowy. Dla przedsiębiorców przygotowano leasing do 84 miesięcy z opłatą wstępną od 1 do 45%. Warto przy tym zaznaczyć, że raty mogą być równe, degresywne oraz sezonowe. Oferta finansowa obejmuje również kredyt. Każdy przypadek rozpatrywany jest indywidualnie, dlatego zainteresowanych odsyłamy do salonów Opla.

Opel Zafira Tourer

Opel Zafira Tourer

Podsumowanie
Czy auto, które skonstruowano ponad 5 lat temu może być atrakcyjne jeszcze dziś? Oczywiście, że tak. I nie w cenie tylko owa atrakcyjność leży. Kiedy Zafira Tourer powstawała jako projekt, ktoś za niego odpowiedzialny postanowił pomyśleć na zapas. I… trafił. Auto ma jeszcze sporo do zaoferowania. I choć pewnie w przyszłym roku doczeka się następcy, przez następne kilkanaście miesięcy ciągle będzie, czego jesteśmy pewni, ważnym graczem na rynku kompaktowych minivanów.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

8.9 8.9

Czy auto, które skonstruowano ponad 5 lat temu może być atrakcyjne jeszcze dziś? Oczywiście, że tak. I nie w cenie tylko owa atrakcyjność leży. Kiedy Zafira Tourer powstawała jako projekt, ktoś za niego odpowiedzialny postanowił pomyśleć na zapas. I… trafił. Auto ma jeszcze sporo do zaoferowania. I choć pewnie w przyszłym roku doczeka się następcy, przez następne kilkanaście miesięcy ciągle będzie, czego jesteśmy pewni, ważnym graczem na rynku kompaktowych minivanów.

  • 8.9
Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł