w ,

Opel Astra 1.6 CDTI Elite – Cichy bohater

Po kilku tygodniach przerwy od Opla, znowu mamy ?na tapecie? auto ze stajni General Motors. Tym razem, by odróżnić się od testowanego już hatchbacka z benzynowym motorem 1,4 litra, jeździliśmy… hatchbackiem z 1,6-litrowym silnikiem wysokoprężnym. I już wiemy, dlaczego o tym 136-konnej konstrukcji mówi się „cichy diesel”.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Z zewnątrz?
Jako że niedawno rozpisywaliśmy się o aucie, tym razem w żołnierskim skrócie. Astra K jest po prostu…. ładna. I powiem szczerze, piszę to z pełnym przekonaniem. Poprzedniczka wprawdzie też mi się podobała, ale… kilka zastrzeżeń miałem. Designerzy Opla odrobili zadanie domowe i…. wyszło perfekcyjnie. Bardzo udany przód auta. Finezyjna, o co w przypadku aut z Niemiec jest dość trudno, linia boczna. I trochę mniej wyrazisty, ale w sumie zgrabny kuperek. Kwintesencja ?hatcha? segmentu C. A jeżeli już miałbym w exterierze auta coś zdecydowanie wyróżnić, to bardzo podoba mi się linia dachu. Zresztą, sam dach wygląda jakby był zawieszony w powietrzu. Niby prosty zabieg stylistyczny, ale dotąd mało kto go w tym segmencie stosował. A szkoda, bo wrażenie robi piorunujące….

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

? i we wnętrzu
Wrażenia z wnętrza nadążają za tymi z ?oglądu? zewnętrznego Astry. Sam układ zegarów czy panelu środkowego pozostał ten sam, ale do wyższej klasy awansowały materiały, z których kabinę zmontowano. I wydaje mi się, że inżynierowie Opla na poważnie wzięli sobie utyskiwania poprzednich właścicieli, że menu jest czytelnie niczym kamień z Rosetty. Teraz jest jakby prościej. I czytelniej, choć liczba przycisków i przełączników nadal jest imponująca.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

W porównaniu do poprzedniczki nie zmieniła się ilość miejsca. Jest go, jak na kompakt, na tyle dużo, że oferuje komfort dla kierowcy i pasażera z przodu oraz bardzo wygodne warunki dla tych, którzy wyglądają z tylnej kanapy. Na słowa uznania zasługują przede wszystkim przednie fotele. Opel chwali się nimi, gdzie tylko może i wcale nas to nie dziwi. Są niezwykle przyjazne kręgosłupowi, bardzo dobrze wyprofilowane i mają duży zakres regulacji.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Pojemność bagażowa również nie budzi najmniejszych zastrzeżeń. W konfiguracji 5-osobowej „kufer” oddaje do dyspozycji podróżnych dokładnie 370 litrów. Złożenie drugiego rzędu zaowocuje wzrostem wolnej przestrzeni do 1240 litrów. W sumie, dobry standard.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Technologia
Spośród wszystkich propozycji silnikowych, najciekawszą z nich jest 1.6 CDTI generująca 136 KM (uzyskiwanych przy 3500 obrotach) i 320 Nm. (od 2000 obrotów). Ten wykonany w całości z aluminium, turbodoładowany silnik, będzie stopniowo zastępował jednostki o pojemności 1,7 litra, wprowadzając tym samym gamę silników wysokoprężnych Opla w nową erę. Co o jednostce warto wiedzieć? Że jest bardzo ekonomiczna i zadziwiająco cicha. Ów cichy diesel Opla jest pierwszą konstrukcją pod maską Astry zgodną z normą emisji spalin Euro 6, a co za tym idzie – najbardziej ekologicznym silnikiem wysokoprężnym zbudowanym dotychczas przez niemiecką markę. Jednostka wyróżnia się on najniższym poziomem hałasu i wibracji, co jest zasługą układu wielokrotnego wtrysku podnoszącego efektywność procesu spalania. Przy okazji, Niemcy zdecydowali na kilka innych zabiegów poprawiających akustykę. Efekt? Według mnie, 1.6 CDTI Opla jest najcichszym silnikiem wysokoprężnym w swojej klasie.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Wrażenia z jazdy
Pierwsze wrażenie, poza tym, że jest zaskakująco cicho, to delikatne jak na Opla zawieszenie. Tak, auta GM do miękkich nigdy nie należały. Ba! Śmiem twierdzić, że w tzw. swoim czasie były twardsze niż znane ze swej pancerności Volkswageny. Ale to już przeszłość. To nowe jest wprost łagodne, a do tego świetnie tłumi nierówności i zapewnia pewne trzymanie się drogi. Zresztą, spora w tym zasługa także nowej płyty i mechanizmu Watta, który redukuje poprzeczne ruchy belki skrętnej tylnego zawieszenia w stosunku do nadwozia. Układ kierowniczy jest modelowy ? bezpośredni i niezwykle czuły na polecenia kierowcy. I po raz pierwszy w historii, w mojej opinii, lepszy od tego z Golfa! Poza tym, idealnie dobrana grubość wieńca kierownicy sprawia, że leży ona idealnie w dłoniach, co ma znaczenie podczas pokonywania zakrętów.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Nie sposób nie wspomnieć o stronie ekonomicznej. Otóż, motor 1.6 CDTI to nie tylko niska emisja spalin, ale przede wszystkim bardzo skromne spalanie. Producent podaje, że auto powinno zużywać 3,9 litra oleju napędowego w cykl mieszanym, 4,6 w ruchu miejskim i 3,6 w trasie. W naszym teście auto zasysało około 4 litrów w trasie, 5,1 w miesicie i 4,2 w warunkach zróżnicowanych. Niewielkiemu apetytowi towarzyszą znakomite osiągi. Turbodoładowana Astra przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,3 sekundy i rozpędza się do 200 km/h.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Silnik 1.6 CDTI w Astrze współpracuje z ulepszoną, sześciobiegową przekładnią manualną. Opel przeznaczył ponad 50 milionów euro na optymalizację skrzyń 5- i 6 biegowych, dzięki czemu gwarantują one najwyższy komfort zmiany przełożeń. Udoskonalenie mechanizmu zmiany biegów przyniosło zauważalną poprawę komfortu. Zmiana biegu w skrzyni, dzięki obniżonemu tarciu wymaga minimalnego wysiłku, co sprawia, że przekładnia działa szybciej, precyzyjniej, a przede wszystkim bardziej płynnie.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Okiem przedsiębiorcy
A teraz trochę o ekonomii. Auto jest umiarkowanie tanie w zakupie. Astra hatchback 1.6 CDTI 136 KM z systemem Start/Stop i sześciobiegową przekładnią manualną kosztuje minimum 84 500 zł. Mowa tu oczywiście o cenie regularnej. Testowany egzemplarz kosztuje znacznie ponad 90 tys. I… to nie jest dobra wiadomość. Ale zakup można sfinalizować nie tylko za gotówkę.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Opel oferuje różne formy finansowania. Jeżeli chodzi o kredyt, aktualnie dostępne są dwa podstawowe warianty: 4×25% (wpłata własna 25%, każde kolejne 25% co 12 miesięcy, oprocentowanie kredytu 0%, prowizja bankowa 9%) i 50/50 (wpłata własna 50%, druga połowa jednorazowo spłacona po roku, oprocentowanie kredytu 0%, prowizja bankowa 4,5%). Niemiecka marka oferuje również leasing do 84 miesięcy, przy ratach równych, degresywnych lub sezonowych i opłatą wstępną od 1 do 45%.

Opel Astra 1.6 CDTI
Opel Astra 1.6 CDTI

Podsumowanie
Bardzo dobrze jeździło mi się Astrą z benzynowym motorem o pojemności 1,4 litra, ale diesel 1.6 CDTI to po prostu majstersztyk. Jedwabista i cichutka praca jednostki, idealna współpraca ze skrzynią biegów, niskie spalanie i dobra dynamika. To wszystko sprawia, że auto powinno sprzedawać się niczym ciepłe bułeczki. Gdyby tylko nie ta cena…

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź
  1. I wszystko jest dobrze do 20tys km kiedy zaczyna w aucie rozpadać się rozrząd który jest wadliwie zaprojektowany. Silnik ma poważną wadę konstrukcyjną. Także przestrzegam przed zakupem samochodu z tym silnikiem. Objawem jest bardzo głośny metaliczny dzwięk przy uruchomieniu silinika po kilkunastu minutach postoju. Napinacz rozrzadu traci cisnienie i łancuch jest lużny i wesoło obija się o wszystko co może. Nie muszę chyba mówić czym może się skończyć przeskoczenie rozrządu. Już w tej chwili można kupić roczną astrę K z tym silnikiem za 35-40tys zł bo ci co kupili chcą się tego pozbyć jak najszybciej. W każdym razie autor tego artykułu powinien zrewidować swoje pozytywne emocje o tym silniku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Crafter z nową nagrodą

Volkswagen Multivan 2.0 BiTDI DSG 4MOTION Edition 30 – Prosto, ku perfekcji..