Nowy Fiat Ducato - premiera w Polsce | NaMasce

Nowy Fiat Ducato – premiera w Polsce

0

Po 33 latach od debiutu na rynek trafia właśnie Fiat Ducato VI generacji. Do tej pory sprzedał się w liczbie 2,6 miliona egzemplarzy i jest jednym ze światowych liderów rynku wśród „dostawczaków”.

 

Auto, już od pierwszego sprzedanego egzemplarza prezentowało przełomową technologię „all forward”, czyli wszystko z przodu. Włosi, jako pierwsi zdecydowali, że kabina w aucie dostawczym wcale nie musi być siermiężna. Od III generacji miejsce pracy kierowcy, i to nie tylko w wersji Panorama, powstaje w myśl zasady „kabina-pracownia”. Każdy kolejny model to krok milowy w rozwoju średniej wielkości aut dostawczych. Tak było i tym razem. Projekt Ducato VI generacji kosztował 700 milionów euro. Auto przed oficjalną premierą przejechało ponad 10 000 000 km we wszystkich możliwych warunkach drogowych. Efekt? Doskonały.

 

Nowe Ducato to połączenie wytrzymałości, niezawodności i wydajności z niskimi kosztami użytkowania oraz nowym, zaawansowanym technologicznie wyposażeniem. Fuzja nowoczesnego wzornictwa z koncepcją lekkiego samochodu dostawczego dała efekt lepiej niż dobry. W skrócie, trzy wersje wykończenia wnętrza, nowe fotele, najniższy w segmencie poziom zużycia paliwa oraz emisji spalin – 5,8 l/100 km i 158 g/km CO2 w cyklu NEDC – dzięki silnikom MultiJet II o mocy od 115 KM do 180 KM, dostępnych również ze skrzynią biegów Comfort Matic, a także najwyższa dopuszczalna masa całkowita (do 4,4 ton). W całej gamie, montowany w standardzie system elektronicznej kontroli stabilności (ESC) wraz z systemem przeciwdziałającym dachowaniu, elektroniczny system kontroli ładunku (LAC) i Hill Holder. Dostępne dodatkowe systemy wspomagające jazdę, takie jak Traction+ z Hill Descent Control. Ponadto wszystkie radioodtwarzacze wyposażone są w technologię Bluetooth oraz odtwarzacz MP3, a w najwyższej wersji z gamy – w kolorowy ekran dotykowy 5″, kamerę cofania, wbudowaną nawigację oraz technologię DAB.

 

Pod maską nowego Ducato pracują cztery jednostki napędowe. Podstawowa, to 2-litrowy MultiJet o mocy 115 KM i maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm, współpracujący z 5-biegową skrzynię manualną. Silnik wyróżnia się niskim zużyciem paliwa i przyzwoitymi osiągami, zwłaszcza w ruchu miejskim.

 

Kolejną jednostką jest 2,3-litrowy MultiJet o mocy 130 koni i maksymalnym momencie obrotowym 320 Nm (skrzynia 6-biegowa). Elektronicznie ograniczony do maksymalnej prędkości 90 km/h silnik odznacza się niezwykłą wprost wartością emisji spalin i spalaniem na poziomie 5,8 l/100 km w cyklu mieszanym.

 

Trzecim z serii jest silnik o pojemności 2,3 litra i mocy 150 KM oraz momencie obrotowym 350 Nm (skrzynia 6-stopniowa). Ostatnia, najmocniejsza jednostka ma 180 KM i 400 Nm momentu obrotowego, które uzyskuje z 3 litrów pojemności. Współpracuje z 6-biegową skrzynią. Wkrótce po premierze Nowego Ducato dostępna będzie 3-litrowa, dwupaliwowa wersja silnika MultiJet Natural Power na metan i benzynę (spełniająca normę Euro 6) o mocy 140 KM i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm.

 

Nowy Ducato oferuje trzy wersje wykończenia wnętrza – Classic, Techno i Lounge. Jest pierwszym pojazdem w swojej klasie oferującym fabrycznie montowany uniwersalny uchwyt do urządzeń mobilnych pośrodku deski rozdzielczej na takie urządzenia jak smartfony, tablety, a także papierowe notatniki.

 

Nowością jest najwyższa dopuszczalna masa całkowita Ducato w kategorii pojazdów wyposażonych w tylną oś z pojedynczymi kołami (w odróżnieniu od bliźniaczych) – wartość ta to 4,4 tony dla wersji kamper i 4,25 tony dla Maxi – najwyższe dopuszczalne obciążenie na przednią oś (do 2100 kg) i tylną oś (podwyższone do 2500 kg) oraz rekordowa ładowność użytkowa (do 2,1 tony dla wersji furgon).

 

Gama najnowszego Ducato obejmuje ponadto nowe wersje wywrotki trójstronnej i siedmioosobowej „brygadówki”, a także nowe wyposażenie opcjonalne, m.in.: stały lub wypinany hak holowniczy i ułatwiający załadunek stopień wejściowy, pozwalający jeszcze bardziej obniżyć próg załadunkowy. Ceny włoskiego „dostawczaka” wahają się od 106 do 178 tysięcy złotych (z VAT).

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Udostępnij.

O autorze

Rafał Łakus

Skomentuj artykuł