w

Nowa Octavia Combi, czyli wszystko NAJ!

Škoda kontynuuje ofensywę modelową. Z początkiem maja 2013 do salonów trafiła Octavia Combi w wersji przednionapędowej. Od lipca do sprzedaży trafi także wariant 4×4 ze zmodyfikowanym napędem na cztery koła i sprzęgłem Haldex piątej generacji.

 

Nowa Škoda Octavia Combi jest wyraźnie większa niż poprzednia i oferuje obszerne wnętrze dla pięciu osób i ich bagażu. Samochód jest o 90 mm dłuższy (ma prawie 4,66 metra długości) i o 45 mm szerszy (bez lusterek ma ponad 1,81 metra szerokości) niż poprzednik. Jednocześnie rozstaw osi zwiększył się o 108 mm. Pojemność bagażnika wzrosłą natomiast do 610 litrów. Po złożeniu oparcia kanapy pojemność bagażnika wzrasta nawet do 1740 litrów (dotąd: 1.655 litrów). Oparcie kanapy można przy tym wygodnie złożyć od strony bagażnika, naciskając przycisk. Po złożeniu oparcia fotela pasażera można przewozić przedmioty o długości do 2,92 metra. Za pomocą ruchomej, podwójnej podłogi można dzielić komorę bagażnika na różne wysokości i obszary, co daje bardzo elastyczne możliwości transportowe. Seryjnie w bagażniku zamontowane są cztery rozkładane haki do zawieszania siatek z zakupami.

 

Octavia Combi 4×4 oferuje wygodę samochodu z napędem na cztery koła: większy moment napędowy, lepsze właściwości terenowe i rozłożenie masy na osiach. Osiągnięto to między innymi dzięki zastosowaniu sprzęgła typu Haldex piątej generacji. Umożliwia ono napęd na cztery koła i elektronicznie kontroluje rozdział mocy na przednią i tylną oś.

 

Nowe Škody przed kilkoma tygodniami uzyskały najwyższą ocenę, pięć gwiazdek, w europejskim teście zderzeniowym Euro NCAP. Do najnowszych funkcji bezpieczeństwa aktywnego Octavii Combi należą nadzór odstępu z funkcją hamowani awaryjnego, Front Assistant, Lane Assistant, który utrzymuje Octavię na wybranym pasie ruchu, hamulec antykolizyjny z automatycznym hamowaniem w razie wypadku, ochrona jadących, Crew Protect Assistant, zwiększająca bezpieczeństwo kierowcy i pasażera w sytuacjach zagrożenia oraz funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy, Driver Activity Assistant.

 

Dodatkowo, Octavia Combi 4×4 zapewnia doskonałą przyczepność dzięki możliwości zmiennego rozłożenia momentu obrotowego pomiędzy przednią, a tylną osią. Rezultatem jest polepszenie bezpieczeństwa na wszystkich rodzajach nawierzchni. Samochód jest także pierwszą Škodą, która ma sprzęgło Haldex najnowszej, piątej generacji, dzięki czemu w ułamku sekundy reaguje na zmianę przyczepności, zapewniając bezpieczeństwo nawet w trudnym terenie. Trzecia generacja Octavii Combi 4×4 jest zawsze wyposażona w elektroniczną blokadę mechanizmu różnicowego EDS, umożliwiającą stabilne ruszanie także na nawierzchni o niejednakowej przyczepności. EDS kontroluje pracę kół zarówno przedniej jak i tylnej osi, zapewniając optymalny rozdział siły na cztery koła

 

Auta napędza cała agama silników ? od 1,2 TSI (63 kW) do silnika o największej mocy, czyli 1,8 TSI (132 kW). Oprócz wersji podstawowej wszystkie silniki dla krajów Unii Europejskiej są wyposażone w funkcję Start-Stop i odzysk energii hamowania. Oszczędna wersja GreenLine ? z silnikiem 1,6 TDI o mocy 81 kW ? zużywa tylko 3,3 litra oleju napędowego na 100 km. Odpowiada to emisji CO2 na poziomie zaledwie 87 g/km. Oprócz tego Škoda planuje także do Octavii Combi stworzyć wersję napędzaną gazem ziemnym CNG.

 

Autor: Artur Balwisz
Źródło: Skoda

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Peugeot 308 w pełnej okazałości

Od dzisiaj dwie jezdnie na A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami