w ,

Mercedes-Benz Vito Furgon 111 CDI – Pracownik z natury

Mercedes-Benz to od lat jeden z najważniejszych producentów samochodów użytkowych w Europie. Fundamentem jego oferty jest model Vito, który w zeszłym roku doczekał się trzeciego wcielenia. Czy nowa generacja spełnia wszystkie oczekiwania przedsiębiorców? Przynajmniej częściową odpowiedź powinien dać test wersji Furgon, która trafiła w moje ręce.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_2

Karoseria
Pod względem designu, użytkowy Mercedes zmienił się dość wyraźnie. Oczywiście bryła auta pozostała ta sama, ale zarówno pas przedni, jak i tylny wprowadzają delikatny powiew świeżości. Nowe reflektory i lampy, większy, atrakcyjniejszy grill oraz przeprojektowane zderzaki sprawiły, że niemiecki dostawczak wygląda znacznie lepiej i może się podobać, choć nie da się ukryć, że jeszcze atrakcyjniej prezentuje się odmiana Tourer, którą charakteryzuje znacznie więcej przeszkleń.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_3

Wnętrze
Kabina Vito ma użytkowy charakter, ale nie można stwierdzić, że jest tu siermiężnie. Plastiki może i są twarde, ale świetnie spasowane. Na pochwałę zasługuje także czytelna i łatwa w obsłudze konsola centralna, wysoko umieszczony drążek zmiany biegów i dobrze leżąca w dłoniach kierownica. Istotną zaletą są również proste i czytelne zegary. Najważniejsza jest tu jednak liczba wszelkiego rodzaju schowków. Dzięki nim znalezienie miejsca na butelki, puszki czy inne drobiazgi nie stanowi najmniejszego problemu.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_4

Auto dysponuje jednym, trzyosobowym rzędem siedzeń. Na miejscu kierowcy i pasażera bocznego siedzi się całkiem wygodnie, co jest zasługą wystarczająco długich siedzisk. Osoba podróżująca na środku będzie nieco narzekać na skromną ilość przestrzeni na nogi. Niestety nie każdemu też przypadnie do gustu kąt pochylenia oparcia, ale taki już urok samochodów z przegrodą oddzielającą przestrzeń załadunkową od pasażerskiej.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_5

No właśnie, przestrzeń załadunkowa, czyli rzecz w tego typu konstrukcjach najważniejsza. I trzeba od razu przyznać, że Vito Furgon ma się czym chwalić. Mimo iż jest to najmniejsza odmiana tego modelu, można nią przewieźć 5,5 metra sześciennego różności. Warto też dodać, że maksymalna długość ładunku to aż 2586 mm. Wykorzystanie potencjału ?bagażnika? ułatwiają nie tylko tylne ?wrota?, ale także boczne drzwi przesuwne. Nie bez znaczenia jest również mnogość zaczepów, które ułatwiają przywiązanie tzw. dużych gabarytów. Ostatnią kwestią jest ładowność ? 954 kilogramy to tyle, ile trzeba.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_13

Technologia
Jaki silnik najlepiej pasuje do charakteru Vito? Oczywiście diesel. Ten pod maską testowanego egzemplarza ma skromną pojemność 1,6 litra. Jest to jeden z najsłabszych wariantów dostępnych w gamie. Generuje 114 KM (przy 3800 obrotów) i 270 Nm (od 1500 do 2500 obrotów), które trafiają na koła przednie za pośrednictwem 6-biegowej przekładni manualnej. Producent nie podaje ani prędkości maksymalnej, ani przyspieszenia do pierwszej setki, ale według nas v-max to około 170 km/h, a sprint do 100 km/h zajmuje nie więcej niż 13,5 sekundy ? oczywiście ?na pusto?. I są to rozsądne rezultaty, które idą w parze z niewielkim zużyciem paliwa. Pierwsze 300 km w warunkach mieszanych, Mercedes pokonał z średnią 5,8 litra na 100 km. To naprawdę genialny wynik.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_6

Wrażenia z jazdy
Vito Furgon prowadzi się całkiem nieźle. Układ kierowniczy jest wystarczająco precyzyjny, a zawieszenie ? odpowiednio zestrojone. I to nie tylko pod ciężkie ładunki. Największym minusem jest dość przeciętne wyciszenie, które daje się we znaki podczas korzystania z wyższych obrotów. Sama jednostka nie pozostawia jednak wiele do życzenia. Nie wywołuje przesadnych wibracji i nie brak jej wigoru, nawet na drogach ekspresowych.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_7

Manewrowanie Furgonem w mieście nie wymaga nawet najmniejszej siły, ale trzeba uważać podczas cofania, ponieważ widoczność do tyłu jest mocno ograniczona. Przydałaby się zatem kamera, która ułatwiłaby parkowanie w zatłoczonych ulicach. Duży plus za? duże lusterka boczne i reflektory, których wydajność można docenić po zmroku.
Podczas testu, miłym zaskoczeniem okazał się zestaw audio zintegrowany z jakże praktycznym gniazdem USB. Nie spodziewałem się tak dobrze ?grających? głośników w samochodzie o charakterze użytkowym. I choć jest to mniej istotna zaleta, bez wątpienia pozytywnie wpływa na komfort jazdy podczas wielogodzinnej jazdy.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_8

Okiem przedsiębiorcy
Vito Furgon to obiekt zainteresowania firm każdej wielkości. Zarówno mały, jak i duży przedsiębiorca doceni jego walory praktyczne i z pewnością będzie je w stanie wykorzystać. Podstawowa wersja silnikowa tej odmiany nadwoziowej (109 CDI) to wydatek 78 000 zł netto. Za wariant 111 CDI trzeba natomiast zapłacić 82 200 zł netto i tyle też kosztuje egzemplarz ze zdjęć.

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_9

Dla osób zainteresowanych kredytem Mercedes przygotował ofertę zarówno w złotówkach, jak i euro. Umowa może trwać od 12 do 72 miesięcy, przy ratach równych lub malejących ? w zależności od potrzeb. Istnieje też możliwość stworzenia ostatniej raty balonowej jako jednorazowej spłaty. Dla przedsiębiorców niemiecka marka stworzyła leasing od 24 do 60 miesięcy (w przypadku aut używanych okres trwania umowy i wiek pojazdu nie może przekroczyć 10 lat).

mercedes-benz_vito_furgon_111_cdi_11

Podsumowanie
Vito Furgon 111 CDI to rozsądna oferta dla przedsiębiorstw każdej wielkości. Jego walory praktyczne i ekonomiczne doceni praktycznie każda firma, która potrzebuje samochodu dostawczego. Warto również dodać, że Mercedes nie przesadził z wyceną, dlatego zainteresowanie tym modelem będzie utrzymywać się przez lata.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Alfa Romeo 159 (2005-2011) ? Zjawiskowa Włoszka

Peugeot 308 1.2 PureTech Active – Złoty środek