w

Mercedes-Benz All Star Experience 2013

Lotnisko w Bednarach stało się miejscem kultowym. Do niedawna zapomniane przez Boga i ludzi. Dziś jest motoryzacyjną mekką. Tym razem w Bednarach testowaliśmy Mercedesy. I to nie tylko te osobowe?

 

Właściwie, należałoby dodać, że głownie nie te osobowe. Nie często przecież mamy możliwość dosiadania Actrosa czy Axora. Po pierwsze, nie te uprawnienia, a po drugie Axor czy nowy Actros to świeżutkie nowości na rynku aut ciężarowych. Jak się wiec jeździ takimi gigantami? Zaskakująco łatwo. Najpierw jednak, zanim sami dostaliśmy możliwość pojeżdżenia slalomem czy wypróbowania układu hamulcowego, swoje umiejętności zademonstrowali instruktorzy Mercedesa. I? respekt. Drift ciągnikiem siodłowym robił piorunujące wrażenie nawet na doświadczonych w rajdach i wyścigach samochodowych kolegach ? dziennikarzach.

 

Potem za kierownicą zasiedliśmy my. I wcale nie było trudno. Po takim teście nie mam już wątpliwości. Kierowcy większości TIR-ów to po prostu niedouczone i złośliwe trole. Dobre auto, a takim i od lat poruszają się zawodowi kierowcy często nie tylko jedzie, ale i myśli za swojego, że tak zażartuję, kierowcę. Przykład: Prędkość 50 km/h, dwa auta naprzeciwko. Nagle jedno z nich gwałtownie zmienia pas ruchu i wymija zagrożenie. Najpierw jednak, daje szanse swojemu kierowcy. Działa, gdy ten nie zareaguje. Można? Można!

 

Ciężkie Axory z ogromnymi kiprami do materiałów sypkich ruszają pod górę z gracją Smarta. Mogą też, w zasadzie bez udziału najsłabszego elementu, czyli ?drajwera? wyjechać z błota czy pokonać trasę off-roadową z 30 tonami kruszywa na pace.

 

Mercedes zademonstrował też, przygotowywane przez firmę Oberaigner 2- i 3-napędowe Sprintery. Auta z napędem 4WD i 6WD wjechały właśnie na nasz rynek. Koncern chce nimi zainteresować służby leśne, elektryków, gazowników czy też armię. Ich możliwości terenowe może i ustępują nieco Unimogom, ale są od nich wielokrotnie tańsze.

 

Unimogi to klasa sama dla siebie. To, co przeżyliśmy na torze przeszkód w kabinach tych dzielnych aut wielozadaniowych budzi szczere zdumienie. Unimogi wjechały tam, gdzie ciężko byłoby dojść człowiekowi. Zresztą, nie ma się czemu dziwić. Od lat służą człowiekowi zarówno w cywilu jak i w wielu armiach świata i są? niezastąpione. Wiadomo, duży może więcej, dlatego dostaliśmy możliwość przetestowania Mitsubishi Fuso z napędem hybrydowym. Auto ma zrewolucjonizować transport średni. Jest bowiem przyjazne środowisku i? oszczędne. Tak samo jak elektryczny Smart, którym w przejmującej ciszy pokonujemy slalom. Czy taka cicha motoryzacja nam się podoba? Hm, nie bardzo. Ale trend jest trend?

 

Potem jeszcze płyta poślizgowa, a na niej szarpak symulujący poślizg i wymijanie przeszkód na śliskim. Poszło nam.. tak sobie. Piesi przeżyli, my wyszliśmy z poślizgu, ale? na poboczu. No cóż, musimy się jeszcze podszkolić.

 

Na koniec rodzynek. Przejazd, niestety tylko na bocznym fotelu, C-klasą AMG. Wrażenie, piorunujące, dzięki kierowcy ze szkoły jazdy Subaru.

 

Potem jeszcze pamiątkowe zdjęcie i… już czekamy na następną imprezę z Gwiazdą w tle. Tym razem sami podriftujemy Actrosem?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

BMW i3 zadebiutuje 29 lipca

Honda Civic 5d 1.8 i-VTEC Sport – wierny tradycji