w ,

Mazda 6 Sport Kombi 2.2 SKY-D 6AT 4×4 SkyPASSION – Nowa czy po liftingu?

Na przełomie wieków, Mazda miała wyraźnie pod górkę. Japończycy robili auta dobre, za to z wyglądu porywające niczym mongolski śpiew gardłowy. Coś zaczęło się zmieniać w 2003 roku, kiedy do produkcji weszła I generacja Mazdy 3. Ale dopiero drugie wcielenie Mazdy 6 (zaprezentowane w 2007 roku) udowodniło, że lata 90. to stylistyczny wypadek przy pracy. Najnowsza „Szóstka” została zaprojektowana zgodnie z filozofią KODO. A filozofia KODO oznacza łączenie ostrych kształtów z miękkimi liniami, które inspiruje przyroda. Może to nieco pokrętne i skomplikowane, ale działa?

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Z zewnątrz?
Mazda 6, w mojej opinii jak najbardziej słusznie, jest uznawana za najlepiej wyglądające auto w segmencie D. Jest też, i także się zgadzam, jednym z najpiękniejszych aut dostępnych na rynku. Pewnie dlatego, znając zasadę, że lepsze jest wrogiem dobrego, przy okazji modernizacji styliści wprowadzili raczej symboliczne, choć widoczne zmiany w nadwoziu. Nowe zderzaki, światła przeciwmgielne w technologii LED, przednie i tylne lampy z nowocześniejszym wypełnieniem czy lekko zmodyfikowany grill, który układa się teraz w motyw skrzydła.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

? i we wnętrzu
Wnętrze? Typowe dla japońskich designerów, którzy wyraźnie inspirowali się? Niemcami. Żadnej stylistycznej dezynwoltury, żadnych fajerwerków. Wszystko podporządkowano funkcjonalności, ergonomii i intuicyjności. Z deski i panelu środkowego usunięto zbędne przyciski, co w istotny sposób poprawiło wspomniane już ergonomię i intuicyjność obsługi. Na pochwałę zasługuje bardzo dobra jakość zastosowanych materiałów wykończeniowych. Jeszcze w poprzedniej ?Szóstce? było trochę tzw. twardości na desce czy w okolicy kolan kierowcy. W nowej generacji (?) tego modelu (Japończycy nie zgadzają się na stwierdzenie, że auto przeszło jedynie lifting, i traktują tę ?szóstkę? jako nowy model) twarde plastiki to już historia. Tak, jak i kłopoty z dobraniem właściwej pozycji za kierownicą. W poprzedniej Mazdzie 6 niełatwo było siedzieć wygodnie kierowcy o ponadstandardowym wzroście lub? wadze. Teraz siedzi się nisko i wygodnie, bo zmienił się zakres regulacji fotela, jak i kierownicy.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wygodnie jest nie tylko w przedniej części kabiny, ale też pasażerom zajmującym miejsca na tylnej kanapie, która zyskała wyraźnie dłuższe siedzisko i inaczej wyprofilowane oparcie. Dzięki temu, komfortowo jest zarówno plecom, jak i miejscu, gdzie plecy straciły swą szlachetną nazwę.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Przestrzeni nie zabraknie również na bagaż. Przy normalnym ustawieniu kanapy w 5-osobowej konfiguracji, bagażnik oferuje 522 litry pojemności. Po jej złożeniu do dyspozycji mamy już 1648 litrów. I to jest lepiej niż nieźle.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Technologia
Auto napędzał 2,2-litrowy diesel generujący 175 KM (przy 4500 obr./min.) oraz 420 Nm. momentu obrotowego (od 2000 obr./min). Motor sprawnie radził sobie z autem. Testową Mazdę udaje się rozpędzić do 207 km/h, a pierwsza setkę, według zapewnień producenta, auto ?rozmienia? w 9,1 sekundy. W sumie nieźle choć trudno tu odnaleźć ów użyty w nazwie sport. Motor nie tylko raźno popychał auto do przodu, ale także zapewniał wstrzemięźliwą konsumpcję oleju napędowego. Producent twierdzi że 2,2-litrowy diesel współpracujący z automatyczną skrzynia biegów i napędem AWD pali średnio 5,4 litra, w mieście 6,4 litra, a na trasie ? około 5 litrów. W realnym świecie wyniki były nieco wyższe. W naszym teście, auto nie obciążone w normalnym ruchu paliło 6 litrów, ponad 5 litrów w trasie i blisko 7 litrów w mieście. Średnia z testu, wyniosła około 6 litrów. Warto też dodać, że w aucie producent wprowadził kilka nowości, w tym elektryczny hamulec postojowy, wyświetlacz HUD oraz system i-Activsense, którego zadaniem jest identyfikacja i próba uniknięcia zagrożeń w czasie jazdy.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Wrażenia z jazdy
Mazda 6 Sport Kombi jeździ rewelacyjnie. Zawieszenie zestrojono pod kątem komfortu, co nie przeszkadza w szybkim pokonywaniu nawet ostrych łuków. Auto w każdej sytuacji zachowuje się przewidywalnie i naprawdę trudno wytrącić je z toru jazdy. W prowadzeniu na pewno pomaga precyzyjny i bezpośredni układ kierowniczy. Jak już wspomniałem, testową „Szóstkę” wyposażono w automatyczną skrzynię biegów. I tu ciekawostka – pomimo iż jest to klasyczny automat, a nie przekładnia dwusprzęgłowa, nie ustępuje szybkością zmiany przełożeń tym nowoczesnym konstrukcjom.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Nowością w aucie jest również napęd na cztery koła, dostępny wyłącznie z silnikiem wysokoprężnym. W normalnych warunkach moc przekazywana jest na przednie koła, ale w przypadku uślizgu, system kieruje część momentu obrotowego na oś tylną. Pomimo usilnych starań, nie udało mi się auta wprowadzić w poślizg, a to oznacza, że system działa. Warto dodać, że dyskretnie.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Okiem przedsiębiorcy
Nowa Mazda 6 Sport Kombi z wysokoprężnym silnikiem 2.2 175 KM dostępna jest tylko w jednej (najwyższej) wersji wyposażenia – SkyPASSION – za którą trzeba zapłacić minimum 164 900 zł. Najważniejszymi konkurentami tego auta są Volkswagen Passat i Ford Mondeo. Za kombi VW w najwyższej wersji wyposażenia trzeba zapłacić około 157 tys. zł. Podobnie wycenił swój model Ford. Mazda jest więc zdecydowanie najdroższa.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Finansowanie zakupu? Najłatwiej poprzez sieć dealerską. Najprościej wziąć kredyt 50/50 z ostatnią ratą balonową. Wspomniany kredyt jest udzielany na okres 12 miesięcy. Jak można się domyślać, pierwsza wpłata to 50% wartości auta. Z kolei leasing to możliwość finansowania pojazdu od 0% wpłaty wstępnej i umowa, która może trwać od 24 do 60 miesięcy. Pozostałe warunki i ramy w jakich ustalana jest umowa dostosowywane są indywidualnie z klientem.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Podsumowanie
W przypadku Mazdy 6 nazwa Sport Kombi, szczególnie w kontekście stylistyki jest jak najbardziej uzasadniona. Auto jest po prostu piękne. Chwała też Mazdzie za to, że nie forsuje downsizingu. Kilka ostatnich modeli udowodniło, że technologia Skyactiv jest znacznie lepsza od wspominanego downsizingu, który tak naprawdę jest wspomaganiem silników od kosiarek turbinami i kompresorami. Bo silniki od kosiarek, nadają się tylko? do kosiarek, a my wolimy pod maską coś, co bardziej nadaje się do auta i daje oszczędności, ale też, a może przede wszystkim, frajdę z jazdy. A tej, Mazda 6 dostarcza naprawdę sporo. I nie dywagujmy już, czy to nowa ?Szóstka? czy tylko po liftingu. Jest po prostu dobra. Ba, lepsza niż dotychczas.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

2 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Nie dowierzałem, że można w szóstce jeszcze cokolwiek poprawić, ale jednak 😉 Jeżdżę od 3 miesięcy i na razie sam miód 😉

  2. W końcu znajduję recenzenta samochodowego, który uważa (jak ja), że downsizing nadaje się do kosiarek! Zgadzam się całkowicie z redaktorem i co tu dużo mówić, świetna konstrukcja, stylistyka KODO jest niepowtarzalna i samochód wyróżnia się pośród innych. Najważniejsze jednak, że silnik nowoczesny ale robiony z starą sztuką, czyli konstrukcja która przetrzyma lata jeśli właściciel odpowiednio zadba o swój samochód. Mówie tak Mazdzie 6 combi 😉

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Faraday Future FZERO1 Concept

Youabian Puma wystawiony sprzedaż za horrendalną kwotę!!!