w

Lancia Delta (2008-2014) ? Bravo w wersji premium

Delta trzeciej generacji to samochód, który podzielił fanów Lancii. Z jednej strony cieszyli się z wprowadzenia ciekawego modelu, a z drugiej kręcili nosem z powodu zupełnego zerwania z legendą, jaką bez wątpienia była pierwsza generacja modelu. Pomimo małej popularności dziś używana Delta może okazać się interesującą propozycją. Czy warto skusić się na tego niecodziennego reprezentanta segmentu C?

lancia_delta_18_turbojet_16v_sportronic_platinum_1

Zapowiedzią nowej Lancii był zaprezentowany w 2006 roku koncepcyjny model Delta HPE. Samochód w niemal niezmienionej formie zadebiutował dwa lata później podczas salonu samochodowego w Genewie. Ekstrawagancka Delta III bazuje na przedłużonej płycie podłogowej i podzespołach Fiata Bravo. W 2011 roku przeprowadzono niewielki lifting ? zmiany ograniczyły się do wprowadzenia nowego grilla oraz odświeżenia gamy wyposażenia. W związku z decyzjami w sprawie dalszej przyszłości Lancii, która ma być reprezentowana przez Ypsilona wyłącznie na włoskim rynku, produkcja Delty zostanie zakończona w 2014 roku.

lancia_delta_s_by_momodesign_11-1024x682

 

Stylistyka i wnętrze

Wszyscy wiedzą, że włosi mają wyjątkową smykałkę do tworzenia atrakcyjnych samochodów. Delta to jeden z lepszych przykładów ich kunsztu ? dzięki świetnie uchwyconym proporcjom pomimo upływu czasu wciąż prezentuje się świeżo, intrygując przechodniów i ciesząc oko właściciela. Szczególnie interesujący jest projekt przedniej części nadwozia ? odważne przetłoczenia i chromowane dodatki nadają mu dynamiczny, a przy tym jednoznacznie elegancki charakter. Z tyłu wyróżniają się charakterystycznie ukształtowane i wkomponowane w błotniki światła. Delta emanuje prawdziwie włoskim stylem, przez który aż chciałoby się wygodnie rozsiąść w fotelu przy filiżance świeżo parzonego Cappuccino?

lancia_delta_18_turbojet_16v_sportronic_platinum_2

Wnętrze zdradza bliskie pokrewieństwo z Fiatem Bravo, ale materiały użyte do jego wykończenia są znacznie lepsze. W wyższych wersjach wyposażenia nietrudno spotkać świetnie prezentujące się skórzane obicia ? to wszystko sprawia, że w Delcie można poczuć się naprawdę wyjątkowo. Kompaktowa Lancia oferuje sporo przestrzeni swoim pasażerom. Dodatkowo tylna kanapa jest przesuwana, dzięki czemu możemy wybierać między większą przestrzenią na nogi lub miejscem na dodatkową walizkę ? ustawny bagażnik pomieści od 380 do 465 litrów. Niestety, jego wadą jest dość wysoki próg załadunku. Wyposażenie standardowe jak przystało na aspirujący do segmentu premium model jest bardzo bogate i powinno zadowolić wszystkich zainteresowanych.

lancia_delta_s_by_momodesign_5-1024x682

Silnik/Zawieszenie

Gama jednostek napędowych Delty składała się z dwóch silników benzynowych oraz trzech diesli. Podstawowym źródłem napędu był silnik 1.4 T-Jet o mocy 120 KM. Motor dostępny był też w mocniejszym wariancie 150 KM (później zastąpiony przez motor z serii Multiair o mocy 140 KM). Najsłabszy z oszczędnych diesli ? wprowadzony w 2011 roku 1.6 Multijet ? dysponuje mocą 105 lub 120 KM. Dla bardziej dynamicznych kierowców przeznaczony był motor 2.0 Multijet, który osiągał 165 KM. Topowymi jednostkami były benzynowy silnik 1.8 Di T-Jet o mocy 200 KM oraz diesel 1.9 Twinturbo z mocą 190 KM. Obie wspomagane były aż dwiema turbosprężarkami i zapewniały Delcie bardzo dobre osiągi (0-100 km/h w 7,4 lub 7,9 s). Napęd przenoszony jest wyłącznie na przednią oś. Na rynku dominują samochody wyposażone w 6-cio biegową skrzynię manualną, znacznie rzadziej spotyka się samochody z klasycznym?automatem? i skrzynią półautomatyczną, które również dysponują sześcioma przełożeniami.

lancia_delta_s_by_momodesign_6-1024x682

 

Włosi w konstrukcji zawieszenia postawili na sprawdzone rozwiązania ? znajdziemy tu więc kolumny MacPhersona i belkę skrętną. Podczas strojenia wyraźnie skoncentrowano się na zapewnieniu jak najlepszego komfortu jazdy. I faktycznie, Delta naprawdę dobrze radzi sobie z nierównościami. W czasie szybszej jazdy nie jest już tak kolorowo ? karoseria wyraźnie się przechyla, a samochód ma wyraźną tendencję do podsterowności. Na szczęście w krytycznych sytuacjach do akcji wkroczy ESP, ale najprawdopodobniej nigdy nie poznamy na własnej skórze jego działania – Delta trzeciej generacji mimo mocnych silników nie zachęca do szybszej jazdy.

 

Typowe usterki

Kompaktowa Lancia wbrew stereotypom nie jest częstym bywalcem serwisów. Potencjalna usterkowość Delty zależna jest od wybranej jednostki napędowej. W ?benzyniakach? sporadycznie zawodzi osprzęt ? cewki zapłonowe, turbosprężarki, czasami wycieki z układu chłodzenia Dość szybko zużyciu ulegają sprzęgła. Diesle również cierpią głównie z powodu awarii osprzętu ? turbosprężarki, zawory EGR, usterki układu chłodzenia czy błędy oprogramowania to jedne z przyczyn przymusowych wizyt w warsztacie. Czasami zawodzą tez koła dwumasowe. Użytkownicy skarżą się na filtry DPF ? to tradycyjnie jeden z najbardziej newralgicznych elementów nowoczesnych ?ropniaków?. Delta stosunkowo rzadko cierpi z powodu usterek elektroniki ? zazwyczaj w przypadku pojawienia się ?choinki? na desce rozdzielczej wystarczy na chwilę odłączyć akumulator lub wymienić go na nowy. Na pochwałę zasługuje zawieszenie, które odznacza się dobrą trwałością. Ogółem model spisuje się bardzo przyzwoicie, chociaż trzeba zdawać sobie sprawę, że większość egzemplarzy nie skończyła jeszcze ośmiu lat i ciężko przewidzieć jak będą się sprawować za 4-5 lat.

lancia_delta_s_by_momodesign_10-1024x690

 

Werdykt

Lancia Delta z pewnością nie jest samochodem dla każdego, ale zupełnie nie ma się czego wstydzić w porównaniu z klasowymi konkurentami. Pomimo luksusowego charakteru klientów może odstraszać większa utrata wartości. Na zakup najtańszych z używanych egzemplarzy potrzeba około 27 tysięcy złotych. Naszym zdaniem warto zaoszczędzić nieco więcej i poszukać egzemplarza w jednej z limitowanych edycji.

 

Autor: Daniel Banaś

Zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

4 komentarze

Dodaj odpowiedź
  1. Nikt nie „chwali” się że po nawet już 60 000 km zużyciu ulegają 6-biegowe skrzynie manulane o oznaczeniu M32, najmniejszy koszt regeneracji wyniesie nas 2600,00 zł brutto poza ASO , natomiast w ASO jest to 4200,00 brutto
    i nie jest to bezpośrednia wina użytkowania (lekka noga może tylko spowolnić usterkę) , ten sam problem mają Ople z turbiną

    • To prawda, skrzynie M32 znalazły szerokie zastosowanie w gamach Opla i Fiata, a ich trwałość bywa niezadowalająca. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek niepokojących dźwięków (pisków, tykania) albo wyraźnego pogorszenia się pracy skrzyni radzimy szybką wizytę w serwisie. Najczęściej problemy dotyczą zużytych łożysk i synchronizatorów.

    • wystarczyło przy przebiegu poniżej 50 tys km dolać 0.5 l oleju więcej i usterka skrzyni przesuwa się na przebiegi w okolicy 200 tys km !!!!!!!!! Bravo II jak i Delta to bardzo mało usterkowe samochody !

  2. bardzo dobry samochód !!!!!!!!!! komfort !!!! wygląd!!!!! bez usterek przejechałem 1.4 t-jet 150000 i nic się nie działo skrzynia M32 również bez problemu …a ilość miejsca wewnątrz dla pasażerów po cofnięciu kanapy tył jest na poziomie audi A8

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Nietypowa zapowiedź Land Rovera Discovery Sport

Mercedes C450 AMG zadebiutuje w Detroit