Koncerny motoryzacyjne w czołówce Best Global Brands 2015 - NaMasce

Koncerny motoryzacyjne w czołówce Best Global Brands 2015

0

Best Global Brands to ranking 100 najcenniejszych marek świata, przygotowywany przez międzynarodową firmę brandingową Interbrand. Nie trzeba więc podkreślać, z jakim prestiżem wiąże się trafienie do tego grona. W wielkiej setce znalazło się aż 15 marek motoryzacyjnych.

 

Ranking Best Global Brands ukazał się już po raz piętnasty. Rzut oka na jego historię i stan obecny wiele mówi o tym, co przez ten czas zmieniło się w światowej gospodarce. Dość powiedzieć, że wieloletni lider, Coca-Cola, dwa lata temu został zdetronizowany przez Apple, za którym podąża Google. Marki związane z nowymi technologiami zdobywają coraz to nowe pozycje: do pierwszej dziesiątki wszedł także Microsoft (4), IBM (5) i Samsung (7). W górę pnie się Amazon (11) i Facebook (23), które dzięki dynamicznemu wzrostowi w tym roku otrzymały tytuły Top Riser.

 

Pierwsza dziesiątka wygląda następująco. W nawiasach podano wartość marki i jej wzrost lub spadek odnotowany w ciągu ostatniego roku.
1. Apple (170,276 mld $; +43%)
2. Google (120,314 mld $; +12%)
3. Coca-Cola (78,423 mld $; -4%)
4. Microsoft (67,67 mld $; +11%)
5. IBM (65,095 mld $; -10%)
6. Toyota (49,048 mld $; +16%)
7. Samsung (45,297 mld $; 0%)
8. General Electric (42,267 mld $; -7%)
9. McDonald’s (39,809 mld $; -6%)
10. Amazon (37,948 mld $; +29%)

 

A co z markami motoryzacyjnymi? Choć przyćmione przez internetowych gigantów, jednak też mają się czym pochwalić. Wprawdzie do pierwszej dziesiątki weszła jedynie Toyota (6), lecz w pierwszej setce jest też 14 innych koncernów motoryzacyjnych. Oto ich lista w porządku rankingowym, począwszy od wspomnianej już Toyoty, która – przypomnijmy – nie jest jedynie koncernem motoryzacyjnym, lecz grupą skupiającą spółki produkujące różne pojazdy (np. modele wózków widłowych o różnych napędach).

 

6. Toyota (49,048 mld $; +16%)
11. BMW (37,212 mld $; +9%)
12. Mercedes Benz (36,711 mld $; +7%)
19. Honda (22,975 mld $; +6%)
35. Volkswagen (12,545 mld $; -9%)
38. Ford (11,578 mld $; +6%)
39. Hyundai (11,293 mld $; +8%)
44. Audi (10,328 mld $; +5%)
49. Nissan (9,082 mld $; +19%)
56. Porsche (8,055 mld $; +12%)
74. Kia (5,666 mld $, +5%)
79. Harley Davidson (5,46 mld $; +14%)
85. Chevrolet (5,133 mld $; +2%)
87. Land-Rover (5,109 mld $; +14%)
98. Mini (4,243 mld $)

 

Jak widać, prawie wszystkie marki motoryzacyjne odnotowały kilku- lub kilkunastoprocentowy wzrost wartości marki. Spadek zaliczył jedynie Volkswagen (z pewnością jest to skutek tzw. afery Volkswagena – ujawnionego we wrześniu skandalu związanego z manipulacją wynikami pomiarów emisji spalin). Dla zamykającego zestawienie Mini nie podano procentowego wzrostu wartości, gdyż ta marka znalazła się w wielkiej setce po raz pierwszy.

 

Jeśli zaś chodzi o marki niemotoryzacyjne, w rankingu zadebiutowało także Lego (82), PayPal (97) i Lenovo (100). Z kolei Moët et Chandon (99) powraca na listę Best Global Brands po roku nieobecności. Pełen ranking można obejrzeć na stronie Interbrand: http://interbrand.com/best-brands/best-global-brands/2015/ranking/.

Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł