Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara - Specjalista od zadań terenowych - NaMasce

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara – Specjalista od zadań terenowych

0

Jeep Wrangler to jedyne auto w historii, które od pierwszego seryjnie wyprodukowanego egzemplarza w zasadzie się nie zmieniło. Siedmioszczelinowy grill, okrągłe reflektory, finezyjnie… wyciosana sylwetka. I co z tego, że wygląda tak, jakby cofnął się w czasie? Ciągle się podoba. Mało tego, od „zarania” to właśnie Jeep jest synonimem auta terenowego. I nic nie wskazuje na to, żeby jakiś Range Rover czy inny Land Cruiser mógł Jeepa zepchnąć z piedestału.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Z zewnątrz…
Z przykrością muszę skonstatować, że Jeep dość długo kontestował pięciodrzwiowe nadwozia. Na szczęście, kilka lat temu firma skapitulowała. Efekt? Zaskakujący. Pięciodrzwiowe Wranglery rynek przyjął co najmniej ciepło. Nawet najwięksi puryści musieli przyznać, że takie nadwozie nie tylko nic nie ujmuje legendzie Jeepa, ale wręcz pisze ją od nowa. Co w wyglądzie auta zmieniło dodanie drugiej pary drwi? W sumie, niewiele. Wrangler jest tylko nieco dłuższy. No i ma…. drugą parę drzwi. Sylwetka, czyli to co jest wizytówką tego modelu, pozostała bez zmian. Dwie bryły oraz kształty rysowane od ekierki i linijki.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Każdego Wranglera, a więc i jego pięciodrzwiową odmianę możemy użytkować z dachem miękkim lub hardtopem. Wersja pośrednia to coś w rodzaju nadwozia targa, czyli ze zdejmowanymi panelami nad głowami kierowcy i pasażera. I jest to chyba najwygodniejszy sposób na „ukabrioletowienie” Jeepa. Hardtop ma bowiem słuszne gabaryty i zdejmowanie go to zajęcie dla co najmniej 3 osób. Zakładanie jest jeszcze bardziej skomplikowane. A zdjęcie dwóch paneli trwa kilkadziesiąt sekund.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

… i we wnętrzu
Wnętrze zaskakujące… nie jest. Ale, i tu warto podkreślić, nie jest tak siermiężnie, jak moglibyśmy się spodziewać. Wszak auto jest proste niczym filozofia życia przeciętnego mieszkańca Teksasu czy Arizony. Ale nie, ale nie, na desce odnajdujemy nie tylko wskaźnik poziomu paliwa i prędkościomierz. Są też elektrycznie odsuwane szyby, regulacja lusterek, sprzęt audio (od 120 km/h w zasadzie niesłyszalny), a nawet nawigacja. A że jak wiadomo, każdy kowboj ma „ajfona”, istnieje także możliwość podłączenia go do systemu multimedialnego auta. Ba, naszą muzykę możemy również udostępniać przez złącze AUX lub USB!

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Fotele i tylna kanapa są bardzo wygodne. I to bardziej w europejskim, a nie amerykańskim rozumieniu słowa „wygodny”. Dodatkowa para drzwi to także komfortowe zajmowanie miejsca przez pasażerów. Naprawdę kapitalna sprawa, bo gdy przypomnę sobie, jakie kłopoty mieli wszyscy ci, którzy usiłowali się wpasować na tylna kanapę testowego Wranglera Rubicona, to… aż mi ich żal.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Bagażnik auta nieco mnie zaskoczył. Po masywnej sylwetce można się spodziewać ogromu miejsca a tymczasem… w konfiguracji 5-osobowej do auta zapakujemy 500 litrów. Po złożeniu tylnej kanapy, 940! Szału nie ma. Za to dzięki mocnej konstrukcji, Jeep może pociągnąć przyczepę (z hamulcem najazdowym) z ponad 2-tonowym DMC. I to już jest w granicach rekordu. Innymi słowy, coś za coś…

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Technologia
Pod maską testowego Jeepa pracował 200-konny, doładowany diesel. Jednostka idealna wprost do tego auta. 200 KM osiągane od 3600 obrotów i aż 410 Nm. momentu (w zakresie 2000-3200 obrotów) sprawia, że Wrangler jest naprawdę dynamiczny (10,7 od 0 do 100 km/h) i zadziwiająco ekonomiczny. A owszem, i choć nikt tego od Wranglera nie oczekuje, auto w trasie zadowala się średnio niespełna 9 litrami ON. W mieście, też nie ma tragedii. Poniżej 11 litrów to wynik lepiej niż dobry. Wszak mówimy tu o pojeździe z napędem na 4 koła i ponad 2-tonowej masie….

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Wrangler Unlimited powinien wjechać, a potem wyjechać z każdej omalże opresji. Dlaczego? Teraz trochę skomplikowanej teorii. Auto wyposażono w przednie zawieszenie ze sztywną osią DANA 44 z 5 punktami mocowania z wahaczami wzdłużnymi, sprężynami śrubowymi i drążkiem stabilizatora. Pięć punktów mocowania przekłada się na bardziej precyzyjne prowadzenie osi bez niepotrzebnych wstrząsów. Napęd 4×4 zapewnia skrzynia rozdzielcza Command Track. A system napędu Command-Trac to 3 tryby napędu: 2H (100% momentu obrotowego trafia na oś tylną), 4H (moment obrotowy przekazywany w stałej proporcji 50/50 na przednią i tylną oś, ten tryb może być stosowany wyłącznie na nawierzchniach o niskiej przyczepności umożliwiających poślizg kół) oraz 4LO (moment obrotowy wychodzący ze skrzyni biegów jest dodatkowo multiplikowany w skrzyni rozdzielczej, 2,72 w przypadku standardowego systemu napędu 4×4 Command-Trac).

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Wrażenia z jazdy
Żywiołem każdego Wranglera jest teren. I w terenie spisuje się wybornie. Wydaje się, że nie ma przeszkody, która mogłaby auto zatrzymać. Bezstresową jazdę w każdych warunkach ułatwiają progi mocowane do nadwozia, stalowe osłony zbiornika paliwa, skrzynki rozdzielczej i miski olejowej automatycznej skrzyni biegów. Tak, auto poza asfaltem sprawdza się idealnie.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

W codziennej, konwencjonalnej eksploatacji, niewiele gorzej. Owszem, jest twarde, ale akceptowalnie. Za to w mieście daje takie atuty jak doskonała widoczność ze sporej wysokości i właściwości trakcyjne. Innymi słowy, nie ma krawężnika, na który Jeep nie wjedzie. Poza tym, mimo gabarytów, manewrowanie Wranglerem nie jest wyjątkowo ciężkim zajęciem ze względu na wyraźnie zarysowane krawędzie karoserii, które ułatwiają wyczucie wielkości.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Okiem przedsiębiorcy
Jeep Wrangler Rubicon to auto dobre do ciągnięcia sporej przyczepy, ale też i na co dzień, do miasta. Idealne za to tam gdzie sołtys zwinął asfalt albo nie dotarło jeszcze błogosławieństwo tzw. „schetynówek”. Nie odbiega ceną od konkurencji. Wrangler może być warty od 165 do 215 tys. złotych. Oczywiście bez opcji dodatkowych. Jak sfinansować zakup? Poza gotówką, poprzez usługi finansowe Fiat Bank i Fiat Leasing.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

W ofercie Fiat Bank finansowanie jest możliwe nawet bez wpłaty własnej. Dodatkowo klient ma możliwość finansowania: ubezpieczenia spłaty kredytu, ubezpieczenia GAP, ubezpieczeń komunikacyjnych, wyposażenia dodatkowego samochodu, opłaty przygotowawczej i pakietu przeglądów okresowych. FGA oferuje też leasing operacyjny na okres od 23 do 59 miesięcy z minimalnym czynszem inicjalnym już od 0%. W FGA Leasing istnieje możliwość wliczenia ubezpieczenia samochodu w miesięczne raty leasingowe. W każdym momencie trwania umowy klient może przełożyć miesięczną spłatę raty leasingowej bez ponoszenia żadnych dodatkowych kosztów. Rata zostaje przesunięta na koniec okresu trwania umowy leasingowej.

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Jeep Wrangler Unlimited 2.8 CRD Sahara

Podsumowanie
Jeep Wrangler to auto zdecydowanie nie dla każdego. Jeżeli ktoś szuka luksusu Grand Cherokee albo przynajmniej komfortu, jak w Cherokee, legendarny model zdecydowanie nie jest dla niego. To zawodnik wagi ciężkiej, specjalista od spraw trudnych i ekspert survivalu. Ale wbrew pozorom, doskonale sprawdzi się w mieście i na trasie. Najlepiej jednak z daleka od dróg.

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

8.8 8.8

Jeep Wrangler to auto zdecydowanie nie dla każdego. Jeżeli ktoś szuka luksusu Grand Cherokee albo przynajmniej komfortu, jak w Cherokee, legendarny model zdecydowanie nie jest dla niego. To zawodnik wagi ciężkiej, specjalista od spraw trudnych i ekspert survivalu. Ale wbrew pozorom, doskonale sprawdzi się w mieście i na trasie. Najlepiej jednak z daleka od dróg.

  • 8.8
Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł