w ,

Hyundai i30 1.6 CRDi DCT Comfort – Po prostu dobry samochód

Hyundai i30 1.6 CRDi

Rynek motoryzacyjny zyskuje kolejne segmenty i klasy. Modeli przybywa i walka o klienta staje się jeszcze trudniejsza niż dotychczas. Mimo tego, samochody kompaktowe wciąż cieszą się bardzo dużym, jeśli nie największym zainteresowaniem na Starym Kontynencie. Europejczycy doceniają nie tylko „własne” konstrukcje, ale także te, które pochodzą z dalekiej Azji. I wcale nie mam tu na myśli graczy z Japonii. Przykład? Jest ich co najmniej kilka, ale za najpopularniejszy trzeba uznać Hyundaia i30.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Karoseria
Tym razem w moje ręce trafiły kluczyki do białego egzemplarza z 5-drziowym nadwoziem. Dodam, że wyposażonego w niewielkie felgi aluminiowe. I wiecie co? Wcale nie wygląda, jak auto przedstawiciela handlowego. Nie wiem czy to kwestia proporcji karoserii, czy może aktualnie panujących trendów kolorystycznych, ale takie połączenie może się podobać. Co więcej, mamy do czynienia z wersją po liftingu, którą w tym przypadku wyróżnia przeprojektowany, przedni zderzak. A i owszem, nie są to duże zmiany, ale nie było potrzeby realizacji większych, bo kompaktowy Hyundai wciąż wygląda świeżo i nowocześnie.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Wnętrze
Na kabinę też nie można narzekać. Dwukolorowy kokpit ze srebrnymi wstawkami ma całkiem atrakcyjną fakturę. Został wykonany zarówno z miękkich, jak i twardych materiałów, które bardzo przyzwoicie spasowano. Konsola centralna jest rozbudowana, ale prosta oraz wygodna w obsłudze. W tej wersji nie zastosowano dotykowego ekranu multimedialnego. I nie jest to problem. Może uznacie mnie za dinozaura, ale nie jestem zwolennikiem takich rozwiązań, chyba że można je obsługiwać także za pomocą panelu/pokrętła/klawiszy umieszczonych na tunelu środkowym, by nie trzeba było zbyt daleko sięgać i denerwować się z powodu „upalcowanego” wyświetlacza. Jeśli chodzi o praktyczność to Koreańczycy wygospodarowali spore kieszenie w drzwiach, duże schowki przed pasażerem i w podłokietniku, jak i również uchwyty na kubki. Istotną zaletą są też bardzo czytelne zegary.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Przestronność to kolejny mocny punkt wnętrza i30. Przednie fotele mają duży zakres regulacji i niezłe wyprofilowanie. Zaskoczeniem jest jednak naprawdę wygodna, tylna kanapa. Ma odpowiednio dobrany kąt pochylenia oparcia i adekwatną długość siedziska. Miejsca nie zabraknie dla dwóch, nawet rosłych podróżnych – ani na wysokość, ani na długość. Brakuje mi jednak osobnych dysz nawiewu dla drugiego rzędu, które powinny się znaleźć już w podstawowej wersji. Z kolei jasna tapicerka wygląda atrakcyjnie, ale zachowanie jej w czystości to mission impossible.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Co równie ważne, kompakt Hyundaia w odmianie 5-drzwiowej dysponuje bagażnikiem o wystarczającej pojemności. Jego 378 litrów umożliwi zapakowanie kilku sporych walizek. Po złożeniu tylnego oparcia, przestrzeń wzrasta do 1316 litrów. Przydałby się jednak niższy próg ułatwiający „wrzucanie” cięższych przedmiotów. Docenić można natomiast szeroki otwór załadunkowy.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Technologia
Sercem prezentowanego i30 jest topowy diesel. To znana konstrukcja CRDi o pojemności 1,6 litra, która generuje 136 KM (przy 4000 obr./min.) i 300 Nm (w przedziale 1750-2500 obr./min.). Pełna moc trafia na oś przednią za pośrednictwem nowoczesnej, dwusprzęgłowej przekładni DCT o siedmiu przełożeniach. W takiej konfiguracji koreański kompakt osiąga setkę w 10,6 sekundy i rozpędza się do 200 km/h. Te rezultaty nie powalają, tym bardziej że auto waży 1316 kg, a nie dwie tony, ale wrażenia podczas jazdy są pod tym względem bardziej pozytywne niż wynika to z danych technicznych. Według zapewnień producenta, auto powinno zużywać średnio 4,2 litra na 100 km. To jednak warunki laboratoryjne. W rzeczywistości średnie spalanie w cyklu mieszanym (dystans 800 km) wyniosło 5,7 litra, co dalej należy uznawać za bardzo dobry wynik. Jeśli chodzi o konstrukcje podwozia, to nie skrywa ona najmniejszych tajemnic. Z przodu mamy kolumny McPhersona, a z tyłu – układ wielowahaczowy.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Wrażenia z jazdy
Jazda i30 to swego rodzaju odpoczynek. Auto nie zachęca do dynamicznego prowadzenia czy wyścigów spod świateł. I całe szczęście, bo nie do tego zostało stworzone. Układ kierowniczy jest bardzo „lekki” i mógłby charakteryzować się nieco większą precyzją, ale przeciętny kierowca może to dostrzec tylko podczas nagłych zmian toru jazdy. Ma to jednak pozytywne odbicie podczas manewrowania, co doceni szczególnie płeć piękna.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Zespół napędowy to jeden z najmocniejszych punktów Hyundaia. Silnik ma dobrą kulturę pracy i świetnie współpracuje z przekładnią, która działa płynnie i bez najmniejszych szarpnięć. Fajnie, że ma siedem przełożeń, bo to niweluje obroty podczas jazdy autostradą. Reakcja na wciśnięcie pedału gazu jest wystarczająco szybka. Co ważne, i30 nie traci wigoru nawet podczas przyspieszania przy wyższych prędkościach. Pozwolę sobie na stwierdzenie, że mocy jest wręcz w sam raz.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Dynamika jest jednak równie ważna, co komfort. I w tej dziedzinie również trudno mieć większe zastrzeżenia. Zawieszenie dobrze tłumi wszelkiego rodzaju nierówności i nie jest przy tym specjalnie hałaśliwe. Docenić to można zarówno w pierwszym, jak i drugim rzędzie siedzeń. Wygoda jazdy idzie w parze z całkiem niezłą poręcznością w mieście. Auto jest zwrotne, dlatego parkowanie nie wywołuje nawet najmniejszych problemów.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Okiem przedsiębiorcy
Za podstawowego, 5-drzwiowego Hyundaia i30 trzeba zapłacić 54 400 zł. Wtedy pod maską mamy 100-konnego benzyniaka, a we wnętrzu – skromne wyposażenie. Testowany egzemplarz pochodzi z drugiego końca cennika, choć warto zaznaczyć, że nie jest to topowa wersja. Chętni na tak skonfigurowanego i30 muszą wyłożyć na stół co najmniej 82 400 zł.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Dla klientów indywidualnych koreańska marka przygotowała dwa popularne warianty kredytowe: 3×33 (wpłata początkowa 33,4% wartości pojazdu, oprocentowanie 0%, umowa na okres 24 miesięcy, druga wpłata po 12, a trzecia po 24 miesiącach) oraz 50/50 (wpłata początkowa 50% wartości pojazdu, oprocentowanie 0%, umowa na okres 12 miesięcy, reszta kredytu spłacona w 12-tym miesiącu umowy). Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast leasingi finansowy (od 12 do 60 miesięcy) i operacyjny (od 24 do 60 miesięcy). W obu przypadkach wpłata początkowa jest od 0%. Warto dodać, że istnieje możliwość wzięcia w leasing aut używanych, jednakże okres umowy i wiek pojazdu nie mogą łącznie przekroczyć 11 lat.

Hyundai i30 1.6 CRDi
Hyundai i30 1.6 CRDi

Podsumowanie
Hyundai i30 1.6 CRDi DCT Comfort to dobry kompakt. Po prostu. Jest bardzo przyzwoitą ofertą dla polskiego klienta, który szuka normalnego, nieźle wyposażonego, atrakcyjnego, oszczędnego i wygodnego auta na co dzień. Nie wyróżnia się niczym niezwykłym, ale podczas normalnej eksploatacji nie ma też wyraźnie słabych stron. Jego popularność na naszym rynku jest zatem w pełni zrozumiała.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Pagani Huayra BC

Honda Civic Tourer 1.6 i-DTEC Lifestyle – Ikona w dziewiątym pokoleniu