w

Honda Civic Tourer – premiera w Polsce

10 luty był dla polskiego oddziału Hondy bardzo ważnym dniem. Właśnie wtedy zaprezentowano w naszym kraju Civica w praktycznej odmianie Tourer. Czy kompaktowe kombi z Japonii ma szansę na sukces rynkowy?

 

Auto stworzono z myślą o europejskim rynku, dlatego będzie wytwarzane w brytyjskiej fabryce HUM (Honda of the UK Manufacturing Ltd.) w Swindon. W tym miejscu jest również produkowany wyjątkowo udany silnik 1.6 i-DTEC.

 

Stylistyka
Pora skupić się na samym samochodzie. Według mnie odmiana Tourer wygląda atrakcyjniej niż hatchback. Oczywiście największe różnice znajdują się z tyłu. Lampy wydają się być lepiej wkomponowane, a charakterystyczna listwa ze światłem stop, która je łączy nie dzieli szyby tylko znajduje się tuż pod nią ? dzięki temu widoczność do tyłu jest znacznie lepsza. Ponadto linia auta, mimo że to kombi, prezentuje się bardzo dynamicznie. Jeśli chodzi o wymiary, to auto ma 4535 mm długości, 1770 mm szerokości i 1480 mm wysokości.

 

Wnętrze
W środku panuje prawie ten sam klimat, co w hatchbacku. Dlaczego prawie? Dlatego, że projektanci zdecydowali się na przeprojektowanie kilku elementów, m.in. kierownicy. Ogólny zarys kokpitu, który wręcz otula kierowcę, pozostał jednak bez zmian.

 

Fotele? Wygodne, duże i dobrze podpierające ciało. Brakuje jedynie regulacji wysokości siedziska pasażera. Z tyłu miejsca jest pod dostatkiem nawet dla trzech osób. Civic Tourer został oczywiście wyposażony w system Magic Seats, dzięki któremu można podnieść do góry same siedziska i przewieźć większe przedmioty.

 

Najważniejszy jest jednak bagażnik. Oddaje on do dyspozycji podróżnych aż 623 litry wolnej przestrzeni ? oczywiście do linii rolety. Po złożeniu tylnych siedzeń (powstaje równa podłoga) pojemność bagażowa wzrasta do 1668 litrów (do linii dachu). Warto także zwrócić uwagę na bardzo regularne kształty i niski próg załadunku (565 mm), które ułatwiają wykorzystanie potencjału bagażnika.

 

Silniki
Klienci mają do wyboru dwa silniki: wysokoprężny i-DTEC o pojemności 1,6 litra (120 KM) oraz legendarny i-VTEC o pojemności 1,8 litra (142 KM). Ten pierwszy dysponuje momentem na poziomie 300 Nm dostępnym już od 2000 obrotów. Pozwala na rozpędzenie auta do setki w 10,1 sekundy osiągnięcie 195 km/h. Oczywiście współpracuje z 6-biegową skrzynią manualną. Średnie spalanie według producenta wynosi 3,8 litra.

 

Benzynowa jednostka lubi wysokie obroty, czego dowodem jest maksymalny moment wynoszący 174 Nm dostępny dopiero po przekroczeniu 4300 obrotów. Może być ona zintegrowana z 6-biegowym manualem lub ?poczciwą? skrzynią automatyczną, która nieco osłabia osiągi auta. Civic Tourer z tą jednostką pod maską potrafi osiągnąć setkę w 9,2 sekundy (10,9 sek. aut.) i rozpędzić się do 210 km/h (205 km/h aut.). Z kolei średnie spalanie według producenta wynosi 6,2 litra (6,5 litra aut.)

 

Systemy bezpieczeństwa
Japońskie kombi zostało wyposażone w wiele ciekawych systemów, które poprawiają bezpieczeństwo podróżnych. Do prawidłowego działania wykorzystują one takie urządzenia jak kamera, radar i lidar (radar laserowy).

 

System aktywnego hamowania w ruchu miejskim (City-Brake Active system)
System, który ma zapobiegać lub łagodzić skutki kolizji przy małych prędkościach, wykorzystuje czujnik laserowy skanujący drogę przed pojazdem. W razie wykrycia bezpośredniego zagrożenia kolizją, system CBAS automatycznie przyhamowuje pojazd. System aktywnego hamowania w ruchu miejskim działa przy niskich prędkościach jazdy (do 32 km/h) i potrafi wykrywać samochody osobowe lub ciężarowe.

 

System ostrzegania przed kolizją (Forward Collision Warning)
Przy pomocy wielofunkcyjnej kamery system wykrywa ryzyko najechania na pojazd (samochód osobowy lub ciężarowy) znajdujący się bezpośrednio przed Hondą Civic Tourer. System jest aktywny przy prędkości od 15 km/h, a po wykryciu zagrożenia wysyła ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe. Kierowca ma możliwość ustalenia zadanej odległości o pojazdu poprzedzającego oraz może w każdej chwili dezaktywować system.

 

System automatycznych świateł drogowych (High-Beam Support System)
System działa przy prędkości powyżej 40km/h, automatycznie włączając lub wyłączając światła drogowe zależnie od ruchu na drodze. System potrafi wykryć samochody osobowe, ciężarówki oraz jednoślady poruszające się w tym samym lub przeciwnym kierunku co Honda Civic Tourer, uwzględniając przy tym stopień doświetlenia drogi. System można w każdej chwili dezaktywować.

 

System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu (Lane Departure Warning)
System LDW wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do śledzenia poziomych oznaczeń pasów ruchu na drodze. Jeśli pojazd zacznie opuszczać swój pas ruchu bez włączonego kierunkowskazu, system poinformuje o tym kierowcę przy pomocy dźwiękowych i wizualnych sygnałów ostrzegawczych. System działa przy prędkości powyżej 64km/h na odcinkach dróg o minimalnym promieniu skrętu wynoszącym 250 metrów. System można w każdej chwili dezaktywować.

 

System rozpoznawania znaków drogowych (Traffic Sign Recognition System)
Podczas jazdy do przodu system TSR wykorzystuje wielofunkcyjną kamerę do wykrywania znaków drogowych, które – po ich minięciu – prezentowane są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu i-MID.

 

System potrafi wykrywać okrągłe znaki ograniczające prędkość oraz dotyczące zakazu wyprzedzania innych pojazdów. Możliwe jest również wyświetlenie dwóch znaków drogowych obok siebie. Po prawej stronie wyświetlane są zawsze ograniczenia prędkości, a po lewej znaki związane z zakazem wyprzedzania lub ograniczeniem prędkości przekazujące dodatkową informację, np. o warunkach pogodowych w jakich obowiązuje dane ograniczenie prędkości.

 

System TSR potrafi również wykryć, czy ustawiony przy drodze znak odnosi się do pojazdów osobowych, dzięki czemu wyświetlane są tylko właściwe znaki. Oznacza to, iż system pomija ograniczenia prędkości dla pojazdów ciężarowych. Komunikaty systemu TSR zawsze dostępne są na odpowiedniej stronie wielofunkcyjnego wyświetlacza i-Mid lub mogą być prezentowane pod standardowym ekranem zespołu zegarów.

 

Tempomat adaptacyjny (ACC) 
Tempomat adaptacyjny ACC pozwala zaprogramować prędkość jazdy oraz odległość pomiędzy Hondą Civic Tourer, a pojazdem ją poprzedzającym. Jeśli zadany dystans się zmniejszy, system automatycznie wytraci prędkość. Jeśli konieczne będzie bardziej gwałtowne hamowanie, system wyśle ostrzegawcze sygnały wizualne i dźwiękowe aby wywołać odpowiednią reakcję kierowcy.

 

System ograniczający skutki kolizji (CMBS) 
System CMBS monitoruje odległość od pojazdu poprzedzającego (osobowego lub ciężarowego) i ostrzega kierowcę o zagrożeniu kolizją, a także zmniejsza prędkość zderzenia, gdy kolizji nie da się już uniknąć.

 

Właściwości jezdne
Konstrukcję przedniego zawieszenia kół (opartą na kolumnach McPhersona) oraz tylną belkę skrętną, Honda Civic Tourer dzieli z hatchbackiem. Tylne zawieszenie japońskiego kombi zostało oparte na systemie adaptacyjnych amortyzatorów. Pozwala on na dostosowanie pracy amortyzatorów do warunków jazdy, co oczywiście pozytywnie wpływa na komfort podróżowania. Kierowca może wybrać jeden z trzech trybów jego pracy: standardowy, komfortowy lub dynamiczny.

 

To tak naprawdę kluczowa zmiana w porównaniu do hatchbacka. Kombi wydaje się być nieco bardziej komfortowe, choć mniej zwinne ? coś za coś. To jednak nie zmienia faktu, że Civic Tourer prowadzi się pewnie i przewidywalnie zarazem. Więcej będziemy mogli napisać dopiero po przeprowadzeniu pełnego testu.

 

Ceny
Civic Tourer będzie dostępny w pięciu wersjach wyposażeniowych: S, Comfort, Sport, Lifestyle i Executive. Ceny podstawowego wariantu ?S? z dieslem pod maską zaczynają się od 87 500 zł (wyposażenie: 16-calowe alufelgi, 6 poduszek powietrznych, system monitorowania ciśnienia w oponach, elektrycznie regulowane wszystkie szyby, relingi dachowe w kolorze czarnym, LED-owe światła do jazdy dziennej). W przypadku jednostki benzynowej podstawą jest wersja Comfort za 81 400 zł (wyposażenie obejmuje wszystko to, co w ?S? plus: roletę w bagażniku, automatyczną klimatyzację, tempomat, tylną wycieraczkę, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka, schowek pod podłogą bagażnika, radio CD/MP3 z 4 głośnikami oraz sterowanie radiem w kierownicy). Najdroższą wersją z silnikiem benzynowym jest oczywiście Executive za 99 400 zł. Ofertę zamyka jednak diesel zintegrowany z takim samym wyposażeniem, na którego trzeba wyłożyć 110 700 zł. W tym przypadku lista udogodnień jest bardzo długa, m.in.: system automatycznych świateł drogowych, aluminiowe nakładki pedałów, automatycznie ściemniające się lusterko wsteczne, czujniki parkowania z przodu i tyłu, podgrzewane przednie siedzenia, system Audio Premium z 8 głośnikami, przyciemniane szyby tylne, relingi dachowe barwy srebrnej, biksenonowe światła, system dostępu bezkluczykowego, skórzana tapicerka, elektryczne regulowane podparcie lędźwiowe fotela kierowcy i pasażera oraz podparcie boczne fotela kierowcy.

 

Civic Tourer 1,8 i-VTEC:
– Comfort (81 400 zł)
– Sport (81 600 zł)
– Lifestyle (91 700 zł)
– Executive (99 400 zł)

Civic Tourer 1,6 i-DTEC:
– S (87 500 zł)
– Comfort (92 700 zł)
– Sport (97 400 zł)
– Lifestyle (103 000 zł)
– Executive (110 700 zł)

Podsumowanie
Honda Civic Tourer bez wątpienia osiągnie sukces rynkowy. To nie tylko ładne, ale także praktyczne auto, które sprawdzi się w roli przyjaciela rodziny. Według nas klienci będą decydować się najczęściej na odmianę Comfort z silnikiem 1.8 i-VTEC. A co z dieslem? Jest świetny, ale 10 tysięcy dopłaty może niektórych odstraszyć. Jeśli jednak ktoś ma na tyle gruby portfel, warto postawić na wersję z silnikiem wysokoprężnym.

 

Tekst: Wojciech Krzemiński/Honda
Zdjęcia: Honda

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Silnik 1.3 Multijet – problemy, awarie, historia, eksploatacja

Nissan Note 1.2 Acenta – postęp odnotEwany