Podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku Chevrolet zaprezentował linię nieco odmienionych modeli Camaro 2014. Niewątpliwą ozdobą stoiska była wersją Z/28, będąca najbardziej kultowym Camaro w historii.
Modele Camaro 2014 wyróżniają się nieco inaczej wystylizowanym nadwoziem, które zostało aerodynamicznie wyprofilowane w celu zwiększenia efektywności chłodzenia a także stabilności samochodu podczas jazdy z dużą prędkością. Nowe Camaro Z/28 zawiera również pełny pakiet aerodynamiczny, zapewniający większą siłę docisku, co sprawia, że model ten jest najlepiej dostosowanym do jazdy na torze Camaro w historii.
Pierwsze Camaro Z/28 zadebiutowało na rynku w 1967 roku i powstało z myślą o uczestnictwie w wyścigach Trans-Am klasy 2 organizowanych przez Sports Car Club of America. Samochód był wyposażony w mniejszy i lżejszy silnik V8 o pojemności 302 cali sześciennych, który zapewniał lepsze wyważenie, układ kierowniczy o krótszym przełożeniu oraz wytrzymałe zawieszenie do jazdy po torze. Z uwagi na sportowy charakter auta producent nie oferował w modelu Camaro Z/28 z 1968 roku klimatyzacji ani automatycznej skrzyni biegów.
Mimo że nowe Camaro Z/28 nie jest przeznaczone do uczestnictwa w żadnej serii wyścigowej, powstało z myślą o wykorzystaniu na torze. Testy dowiodły, że wersja Z/28 jest o trzy sekundy szybsza na każdym okrążeniu od Camaro ZL1. Takie wyniki udało się osiągnąć dzięki zwiększonej przyczepności, sile hamowania i zredukowanej masie własnej.
Podobnie, jak pierwsze Camaro Z/28, samochód z roku modelowego 2014 będzie oferowany wyłącznie z manualną skrzynią biegów. Klimatyzacja jest dostępna w ramach wyposażenia opcjonalnego!
Najmocniejszym silnikiem ?konwencjonalnego? Camaro jest 580-konna doładowana jednostka 6,2 l LSA. W tym modelu wykorzystano natomiast lżejszy silnik wolnossący 7,0 l LS7, który zadebiutował w Chevrolecie Corvette Z06.
Ręcznie składane V8 o pojemności 7 litrów (427 cali sześciennych) zostało opracowane we współpracy z Corvette Racing i cechują je takie elementy, jak tytanowe zawory wlotowe i korbowody, a także zawory wylotowe wypełnione sodem. Camaro Z/28 będzie oferowane wyłącznie z sześciobiegową manualną skrzynią biegów Tremec TR6060, która dostarcza pełną moc do tylnych kół poprzez mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu.
Auto porusza się na oponach 305/30ZR19 Pirelli PZero Trofeo R, które po raz pierwszy znalazły się w seryjnym samochodzie. Są to prawdopodobnie najszersze na świecie opony, jakie zastosowano na przedniej osi auta fabrycznego.
Camaro zostało również wyposażone w węglowo-ceramiczne tarcze hamulcowe Brembo Carbon Ceramic Matrix oraz zaciski hamulcowe typu monoblock. Przy przednich tarczach o wymiarach 394 x 36 mm znalazły się zaciski sześciotłoczkowe, natomiast tylne tarcze o wymiarach 390 x 32 mm zostały wyposażone w zaciski czterotłoczkowe.
Autor: Artur Balwisz, Chevrolet
Zdjęcia: Chevrolet