Bagażniki rowerowe na hak – czemu warto? - NaMasce

Bagażniki rowerowe na hak – czemu warto?

0

Bagażników rowerowych na klapę nie da się zamontować na każdym typie samochodu. Z kolei dach może przydać się do przewiezienia innego bagażu. Rozwiązaniem idealnym w takim wypadku okażą się bagażniki rowerowe na hak. Zobacz, ile rowerów przewieziesz na tego typu bagażników oraz poznaj wszystkie cechy zalety i wady tego rozwiązania.

Czym są bagażniki rowerowe na hak?

Bagażniki rowerowe na hak to rozwiązanie stosowane raczej w przypadku większych samochodów. Polega na zamontowaniu do haka platformy lub stojaka-widełek, na których można umieścić od jednego do czterech jednośladów. Ich montaż jest szybki i prosty – nikomu nie powinien zająć dłużej niż kilkanaście minut. Jest to również rozwiązanie najbezpieczniejsze dla karoserii samochodu, bowiem załadunek roweru odbywa się w pewnej odległości od klapy bagażnika. W związku z tym trudno o zarysowania lakieru czy uszkodzenia szyb.

Warianty bagażników na hak

Na rynku obecne są dwie wersje hakowych bagażników na rowery. Pierwsza z nich to platformy, na których rowery stoją całym swoim ciężarem. Jest to rozwiązanie stabilniejsze i pewniejsze, ale nieco droższe. Ceny platform zaczynają się od 700-900 złotych. Druga możliwość to zamontowanie do haka widełek, na których rowery wiszą. Są wówczas mniej stabilne, a siły działające podczas jazdy mogą powodować ich kołysanie się. Widełki kosztują mniej. Ich ceny zaczynają się w okolicach 400-600 złotych. Oprócz niższej ceny ich zaletą jest to, że nie wydłużają tyłu auta tak bardzo, jak robią to platformy.

Zalety bagażników hakowych

Oprócz wspomnianych wcześniej plusów tego rozwiązania, czyli łatwego montażu i bezpiecznego dla karoserii załadunku rowerów, bagażniki rowerowe na hak mają również wiele innych zalet.

  • Załadowane rowery nie stawiają dużego oporu powietrza, ponieważ znajdują się na tyle pojazdu. Pod tym kątem jest to zatem rozwiązanie dużo wygodniejsze i bezpieczniejsze niż bagażniki dachowe.
  • Wiele modeli bagażników na hak ma możliwość odchylania platformy. Ta funkcja pozwala na bezproblemowe otwarcie tylnej klapy i dostanie się do części bagażowej samochodu.
  • Jest to typ bagażnika na rowery, który w porównaniu z bagażnikami na klapę oraz na dach, w najmniejszym stopniu zwiększa zużycie paliwa.
  • W porównaniu do bagażników na klapę, w opcjach hakowych możliwe jest przewożenie damek bez stosowania dodatkowych adapterów.

Wady tego rozwiązania

Zainstalowanie w samochodzie bagażników rowerowych istotnie wpływa aerodynamikę samochodu, powiększa jego obrys oraz zmienia prowadzenia się auta po drodze. Dlatego nie sposób jest znaleźć rozwiązanie idealne, które w żaden sposób nie wpłynie negatywnie na jazdę.

  • Bagażniki rowerowe na hak wyraźnie wydłużają tył samochodu, co utrudnia manewrowanie na parkingach.
  • Obciążenie tyłu auta podnosi jego przód, co może ujemnie wpłynąć na osiągi aut z napędem na przednią oś.
  • Bagażnik i rowery zasłaniają tylne światła oraz tablice rejestracyjną. Stąd konieczność stosowania adapterów oświetlenia oraz dodatkowej tablicy.
Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł