Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro - Bo duży może być zwinny... - NaMasce

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro – Bo duży może być zwinny…

0

Terytorium dużych SUV-ów rośnie w bardzo szybkim tempie. Stale wzrastająca liczba konkurentów sprawia, że dotychczasowi liderzy nie mogą osiadać na laurach. Nieustający rozwój jest więc niezbędny, by móc z powodzeniem walczyć o klientów. Doskonale wie o tym Audi, które ma w swojej gamie drugą generację Q7.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Karoseria
Auto ma ponad 5 metrów długości i niemal 2 metry szerokości. Osoby odpowiedzialne za design nawet nie próbowały tego ukrywać. Q7 emanuje masywnością z każdej strony i nie skrywa w sobie zbyt wiele finezji. Swoim wyglądem, niemiecki SUV zdaje się mówić: „jestem duży, mogę dużo”. I coś w tym jest. Charakterystycznymi elementami karoserii są oczywiście kafelkowe reflektory i lampy w technologii LED, wielki grill z szeroką ramką, dodatkowe osłony oraz klapa bagażnika zachodząca na boki. To wszystko sprawia, że nie jest to samochód, który pragnie zachować anonimowość…

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Wnętrze
Wielkość to także domena wnętrza. Wszystko zostało wykonane ze świetnych, wzorowo spasowanych materiałów. Pod tym względem nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Nawet w najmniej dostępnych dla podróżnych miejscach plastiki są godne i starannie zmontowane. Konsola centralna ma typową dla Audi fakturę. Możemy więc dostrzec chowający się ekran na jej szczycie, ergonomiczny panel klimatyzacji i kilka niezbędnych przycisków. Na tunelu środkowym znalazły się natomiast wnęki na kubki, pojemny schowek, drążek automatu, pokrętło odpowiedzialne za szybką obsługę muzyki, a także panel zarządzający multimediami. Owszem, do sterowania wszystkimi narzędziami trzeba się chwilę przyzwyczaić, ale przy tak dużych możliwościach konfiguracji nie dało się już prościej. Brakuje mi tylko zindywidualizowanego charakteru kokpitu. Motyw „przedłużonych dysz nawiewu”, które optycznie biegną przez niemal całą deskę, z jednej strony może się podobać, a z drugiej… przypomina nowego Passata. A to nieco inna liga… Duży plus należy się natomiast za przyjemny zestaw wskaźników. Analogowe zegary i duży wyświetlacz uchodzą za wzór czytelności.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Na przednich fotelach można się poczuć wyjątkowo komfortowo. To nie tylko zasługa ich rozmiarów, ale także dużego zakresu regulacji i świetnego wyprofilowania, które można dostosować do własnej postury. Poza funkcjami podgrzewania i wentylowania, posiadają także kilka trybów masażu z określoną w 5-stopniowej skali siłą. I wierzcie mi, nie jest to masaż dla masażu, ale realne rozluźnienie kręgosłupa podczas jazdy. Genialne rozwiązanie. Czy równie kolorowo jest w drugim rzędzie? Przestrzeni nie zabraknie, ani wszerz, ani wzdłuż, ani na wysokość. To oznacza, że trzy osoby normalnych gabarytów zmieszczą się tu bez najmniejszych przeszkód i będą podróżowały w bardzo dobrych warunkach. Warto również zaznaczyć, że położenia siedzisk, jak i kąty pochyleń oparć w drugim rzędzie są także regulowane, co w znacznej mierze wpływa na wygodę podczas jazdy. Przejdźmy teraz do trzeciego rzędu, którego istnienie w tak dużym aucie nie powinno nikogo dziwić. Dwa oddzielne fotele chowają się tu w podłodze bagażnika. Należy dodać, że zarówno rozkładanie, jak i składanie odbywa się za pomocą przycisków, co znacznie ułatwia sprawę. Trzeba też zaznaczyć, że nawet tu projektanci marki z Ingolstadt nie poszli na łatwiznę. Dodatkowe dwa fotele mogą być uznane za pełnoprawne, ponieważ jest całkiem sporo miejsca na nogi, które to nie muszą być podgięte aż do brody, jak to często bywa… Co więcej, osoby podróżujące na samym końcu mogą liczyć na własne wnęki na kubki, dysze nawiewu i lampki. Fajnie.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

A bagażnik? Jest i to bardzo rozsądny. W konfiguracji 7-osobowej, elektrycznie sterowana klapa skrywa 295 litrów wolnej przestrzeni. Gdy zrezygnujemy z trzeciego rzędu, przestrzeń załadunkowa wzrośnie do 890 litrów. Z kolei pozostawienie tylko dwóch przednich foteli sprawi, że bagażnik będzie miał aż 2075 litrów. Krótko pisząc, do wyboru 3W: weekend, wakacje albo wyprowadzka. Cieszy również obecność wnęk, siatek mocujących i metalowego organizera, dzięki któremu łatwiej utrzymać przedmioty w odpowiednim miejscu.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Technologia
Nie mogło być inaczej… Pod maską testowego Q7 znajdziemy 3-litrowego diesla generującego 272 KM (przy 3250 obr./min.) i 600 Nm (w przedziale 1500-3000 obr./min.). Jak można się domyślić, moc trafia na obie osie (napęd quattro) za pośrednictwem 8-biegowej przekładni automatycznej. I choć topowy SUV Audi waży 2070 kg, ma osiągi, jak całkiem zwinny hot hatch. Q7 potrafi „rozmienić setkę” w 6,5 sekundy i rozpędzić się do 234 km/h. Czy to oznacza duże zużycie paliwa? Biorąc pod uwagę gabaryty i możliwości auta, można wręcz stwierdzić, że ma niezwykle skromny apetyt. Średnia z całego testu (cykl mieszany, dystans 800 km) wyniosła 8,6 litra. W mieście auto potrzebuje niecałych 10 litrów, a na trasie – około 8. To naprawdę bardzo rozsądne rezultaty.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Nie sposób wymieniać wszystkich systemów bezpieczeństwa. Po prostu zaznaczę, że są i czuwają. Warto jednak zwrócić uwagę na kilka ciekawych rozwiązań. Poza quattro i skrzynią tiptronic mamy Audi Drive Select (umożliwiające wybór trybu jazdy), asystenta jazdy nocnej, zestaw kamer wokół karoserii, a także tylną oś skrętną.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Wrażenia z jazdy
Pod wieloma względami Q7 reprezentuje bardzo wysoki poziom. Pod względem prowadzenia jest jednak liderem segmentu. Skąd ten wniosek? Testowane Audi, mimo masy własnej przekraczającej dwie tony, zachowuje się niezwykle sprawnie podczas dynamicznych zmian toru jazdy. Wpisuje się w zakręty, jak znacznie lżejsze auta o niżej położonym środku ciężkości. Duża w tym zasługa precyzyjnego układu kierowniczego i wspomnianej już tylnej osi skrętnej. Co równie istotne, świetnie hamuje.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Zawieszenie pneumatyczne to natomiast ukłon w stronę komfortu. Tłumi nierówności, nawet te poprzeczne w bardzo dyskretny sposób. Może nad nimi nie przelatuje, ale z pewnością delikatnie przepływa. Warto również wspomnieć o szybach dźwiękoszczelnych, które w połączeniu ze świetnie wyciszoną komorą silnika i wygłuszonymi drzwiami tworzą… izolatkę. Dodam, że bardzo luksusową izolatkę.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Z kolei możliwość wyboru trybu jazdy pozwala na dostosowanie charakteru auta do panujących aktualnie warunków. Audi drive select to nie żaden detal marketingowy, tylko sprawnie działający system. Dla przykładu, wariant jazdy dynamicznej usztywnia układ kierowniczy, zawieszenie i wyostrza reakcję na gaz oraz pracę skrzyni biegów. W trybie terenowym zmienia się natomiast rozdział momentu obrotowego, a prześwit zostaje wyraźnie zwiększony, co znacznie ułatwia pokonywanie przeszkód. Każda wybrana opcja wiąże się zatem z modyfikacją właściwości układu napędowego.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Okiem przedsiębiorcy
Prezentowany model jest ukłonem w stronę zamożnych klientów szukających SUV-a ze świata premium. A i owszem, nie jest najtańszy. Podstawowe Q7 kosztuje 270 200 zł. Sztuka z 272-konnym dieslem to wydatek co najmniej 307 600 zł. Z kolei na egzemplarz testowy, wyposażony w ogromną liczbę dodatków, trzeba przeznaczyć 522 660 zł. Dużo? Wszystko zależy od punktu widzenia…

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Przy tak wysokich kwotach istotne są warunki finansowania. Standardowe warunki kredytowe to: umowa na okres od 12 do 84 miesięcy, wkład własny od 0%, prowizja bankowa od 0% i oprocentowanie od 2,99%. Inną opcją jest Audi Perfect Credit z okresem kredytowania 36-48 miesięcy, opłatą wstępną od 10%, oprocentowaniem od 0,99%, prowizją bankową od 0% i jedną z trzech opcji na koniec: zwrotem pojazdu (z opcją zmiany), spłatą w ratach bądź spłatą jednorazową.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Dla przedsiębiorców przygotowano natomiast Classic Leasing z opłatą wstępną od 10 do 45%, umową na 24, 36, 48 lub 60 miesięcy, ratami dostosowanymi do własnych potrzebi wartością końcową od 1 do 25% wartości auta. W aktualnej promocji jest także Audi Perfect Lease z umową na okres 24 lub 36 miesięcy, opłatą wstępną od 0 do 30% i 2 opcjami na koniec: zwrotem albo wykupem pojazdu.

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Audi Q7 3.0 TDI tiptronic quattro

Podsumowanie
Już pierwsza generacja Audi Q7 uchodziła za synonim jakości i komfortu. Najnowsze wcielenie dorzuca do tego zestawu bardzo wysoki komfort i świetne właściwości jezdne, których nie powstydziłby się żaden samochód z lekkim, sportowym zacięciem. Niemiecki SUV jest więc jednym z najlepszych graczy w swoim segmencie, na którego warto postawić.

 

Tekst i zdjęcia: Wojciech Krzemiński

 

9.7 9.7

Już pierwsza generacja Audi Q7 uchodziła za synonim jakości i komfortu. Najnowsze wcielenie dorzuca do tego zestawu bardzo wysoki komfort i świetne właściwości jezdne, których nie powstydziłby się żaden samochód z lekkim, sportowym zacięciem. Niemiecki SUV jest więc jednym z najlepszych graczy w swoim segmencie, na którego warto postawić.

  • 9.7
Udostępnij.

O autorze

Wojciech Krzemiński

Mówią, że dziennikarz motoryzacyjny.

Skomentuj artykuł