w ,

Audi A4 Limousine 2.0 TFSI ultra S tronic – Po prostu kultowe…

Audi A4 Limousine

Jego praprzodek w 1994 roku zastąpił model 80. A4 w piątym pokoleniu, wbrew taktyce koncernu Volkswagena, do którego Audi należy, niewiele przypomina ?tamtą? generację. Jeśli wtedy auto aspirowało do segmentu premium, to teraz rządzi w nim niepodzielne. Przez 22 lata A4 przeszło drogę od niezłego „wozidła” do obiektu westchnień posiadaczy limuzyn segmentu D. Przewaga dzięki technice? Pewnie też, ale nie tylko?

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Z zewnątrz?
Z sobie tylko znanych przyczyn auta koncernu VW raczej ewoluują niż zmieniają się diametralnie. I zazwyczaj tak dzieje się w Audi. Ale nie tym razem. Owszem, B9 przypomina B8, ale zmian jest tyle, że auta są niczym bracia, których dzieli? pokolenie. Przód B8 był ładny, ale ten w B9 powala na kolana koncepcją stylistyczną oraz nowoczesnym i drapieżnym designem. Ogromny grill z lekko skośnymi oczkami reflektorów wykonanych w technologii LED i charakterystycznie ?wyrysowany? zderzak podkreślają sportowy look auta. Lekko nijaki tył poprzednika też zmienił się diametralnie. Tylne lampy, teraz nieco węższe, idealnie wtapiają się w finezyjny ?kuper?. Do tego dwie fajki wydechu, które informują ewentualnego chętnego do pościgania, że łatwo nie będzie… Warto też wspomnieć o tym, czego nie widać. A4 B9 jest 25 mm dłuższe od poprzedniego wcielenia, 16 mm szersze i ma o 12 mm większy rozstaw osi. Pomimo tego, że różnice nie wyglądają imponująco, aż nadto czuć je we wnętrzu auta.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

? i we wnętrzu
No właśnie, wnętrze auta. To jest to, co zmieniło się najbardziej. Poprzedni model prezentował się pod tym względem nieco? siermiężnie. W tym segmencie i Mercedes, i BMW dały odpowiednikom A4 ładniejsze kokpity. Tym razem Audi poszło na całość. Architektura kokpitu bardzo przypomina Audi A8 D4. Oczywiście to nie jest zarzut. Wprost przeciwnie. Kierowca głęboko wpada w wygodny fotel. Tunel środkowy idealnie sprawdza się jako podłokietnik. Drążek zmiany biegów skrzyni S tronic nie tylko leży w jedynym możliwym z punktu widzenia ergonomii miejscu, ale jest też bardzo gustownym gadżetem. Coś jakby manetka gazu w motorówce. No naprawdę klasa sama dla siebie i? ucz się konkurencjo!

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

O 12 mm większy rozstaw osi brzmi skromnie dopóki? nie usiądziemy z tyłu. Największą bolączką poprzednich „A-czwórek” był brak miejsca na tylnej kanapie. Był, ale już nie jest. Skromne wydłużenie okazało się tym, czego to auto potrzebowało i teraz jest gdzie trzymać nogi. Warto dodać, że miejsca nad głową także nie brakuje.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Bagażnik (480 litrów w standardzie i 965 litrów po złożeniu oparcia kanapy) jest dokładnie taki sam, jak u niemieckiej konkurencji. Mercedes klasy C czy BMW serii 3 mają po 480 litrów, czyli ten typ tak ma i? ma mieć dalej. Duży plus za odpowiednie wykończenie i regularne kształty.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Technologia
O wyposażeniu szczegółowo pisać nie będziemy. Przy aucie, którego ceny zaczynają się do 131 tysięcy to? nietakt. Słowo o tym, czego zabrakło. Testowa, 190-konna limuzyna nie była wyposażona w napęd quattro. Nie żeby mi to przeszkadzało, ale? Z drugiej strony rozumiem producenta, który nie chciał podbijać i tak niebotycznej dość ceny auta (szczegóły kilka akapitów niżej).

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Jak już wspomniałem, do testowego modelu firma zamontowała 190-silnik benzynowy TFSI Ultra. I był to strzał w przysłowiową ?dziesiątkę?. Jednostka jest bardzo elastyczna. Bez problemu pozwala na rozpędzenie auta do ponad 240 km/h. Pierwszą setkę, testowane A4 osiąga w niewiele ponad 7 sekund. To doskonałe parametry w przypadku całkiem zwyczajnej, przednionapędowej limuzyny. A tak przy okazji, słów parę o dopisku Ultra przy nazwie auta. Co on oznacza? Otóż Audi Ultra to modele zasilane tradycyjnym paliwem z najbardziej ekologicznymi i ekonomicznymi rozwiązaniami. Audi tworząc serię Ultra modyfikuje nieco aerodynamikę, niżej zawiesza karoserię, montuje obręcze aluminiowe i opony o niskim współczynniku oporów toczenia. W niektórych modelach dostępne jest także specjalne, acz dyskretne ospojlerowanie, dodatkowo wspomagające opływ powietrza. Efekt praktyczny? Naprawdę niskie, jak na 190-konne auto wyniki spalania. Audi podaje średnią wynoszącą 5,4 litra benzyny w cyklu mieszanym, około 6,6 w ruchu ulicznym i 4,7 na trasie. W życiu aż tak dobrze nie jest, ale kolejno 6,4 z całego testu, 5,5 na trasie i 7,8 w ruchu miejskim brzmi nieźle i ujmy niemieckiej marce nie przynosi.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Wrażenia z jazdy
Podróż tym Audi to czysta przyjemność. I po raz pierwszy przy A4 mogę napisać, że owa przyjemność jest nie tylko z przodu, ale też na kanapie. Kierowca jest oczywiście dopieszczony maksymalnie, ale i pasażerowie z tyłu nie mają na co narzekać. Szczególnie słowa uznania za system audio. W testowym modelu nie był to ten najdroższy, a jednak bliski ideału. A więc perfekcja? Hmmm, w zasadzie tak. I mogę bez naciągania faktów tak właśnie ten model skonstatować. A, i to muszę też podkreślić ze względu na ?wzgląd?: nie jestem fanatykiem ani nawet fanem aut z Ingolstadt.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

O silniku już napisaliśmy. Teraz o tym, co łączy go z kołami. W ujarzmieniu adekwatnej do masy auta mocy silnika pomaga dwusprzęgłowa, 7-przełożeniowa skrzynia S tronic. To taki DSG, tyle że w wykonaniu Audi. I jest jeszcze szybszy i precyzyjniejszy. Auto bez ociągania zmienia biegi w dół i w górę. Nawet na wyższych przełożeniach radzi sobie idealnie. Fakt, 190 KM to sporo, ale czym byłaby owa moc, gdyby nie skrzynia?

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Układ kierowniczy jest, nie zawaham się użyć tego sformułowania, sportowo bezpośredni. A4 bezzwłocznie reaguje na ruchy kierownicą. Bezbłędnie wpisuje się w zakręty. W trybie miejskim, zapewnia dobry komfort jazdy. Prowadzenie ułatwia system Drive Select. Z jego pomocą możemy zmienić charakter pracy zawieszenia i układu kierowniczego na bardziej lub mniej łagodny albo zgoła dynamiczy. Kierowca ma do wyboru jeden z pięciu trybów jazdy: Comfort, Auto, Dynamic, Individual lub Efficiency.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Okiem przedsiębiorcy
Audi to motoryzacyjna ekstraklasa. A cena, ekstra kasa. Najtańsze auto z silnikiem benzynowym kosztuje od 131 500 zł do około 189 tysięcy za najdroższego diesla z napędem quattro i skrzynią S tronic bez dodatków Model testowy, wyposażony ?górnopółkowo? wyceniono na? 235 tysięcy. Tak, cena okazyjną nie jest, ale za prawie ćwierć miliona dostajemy naprawdę fajne auto z doskonałym, dynamicznym silnikiem. A co, jeżeli nie dysponujemy gotówką? Nie ma problemu! Zakup Audi A4 jest możliwy w czterech rozwiązaniach finansowych realizowanych przez Audi Financial Services.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Dla przedsiębiorców przygotowano Audi Perfect Lease (opłata wstępna od 0 do 30% wartości auta, okres leasingu 24-36 miesięcy i na koniec zwrot lub wykup pojazdu, limit 30 000 km rocznie) oraz Audi Classic Leasing (opłata wstępna od 10 do 45%, okres leasing 24, 36, 48 lub 80 miesięcy i wartość końcowa od 1 do 25% wartości auta, limit 30 000 km rocznie). Osoby zainteresowane kredytem mogą natomiast wybrać Audi Perfect Credit (wkład własny od 0 do 30% wartości auta, prowizja bankowa 0%, okres kredytowania 36-48 miesięcy, limit 30 000 km rocznie, a na koniec zwrot lub spłata pojazdu – jednorazowa albo ratalna), a także Audi Classic Credit (wkład własny od 0%, okres kredytowania od 12 do 84 miesięcy, prowizja bankowa 0%, limit 30 000 km rocznie). W celu dokładniejszego poznania oferty i sprawdzenia indywidualnych warunków warto skorzystać z kalkulatora Audi.

Audi A4 Limousine
Audi A4 Limousine

Podsumowanie
Tym razem A4 jest prawdziwym przedsionkiem luksusu. Audi zastosowało w najbardziej wolumenowym modelu ze swojej ?stajni? bardzo wiele rozwiązań dostępnych dotąd od modelu A6. Owszem, cena jest zbliżona do większych modeli marki, ale kto kupuje ?gołe? limuzyny? Raczej nikt. A wypasione A4 jest dyskretniejsze i mniej wkurza sąsiadów. I choćby dlatego warto?

 

Tekst i zdjęcia: Artur Balwisz

 

Avatar photo

Napisane przez Wojciech Krzemiński

Jestem dziennikarzem motoryzacyjnym i przedsiębiorcą. Od 2012 roku prowadzę NaMasce.pl. Tworzę dla Was materiały o tematyce samochodowej i motocyklowej, ale też zaglądam do światów technologii, fotografii i biznesu.

Jeden komentarz

Dodaj odpowiedź

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Volkswagen Golf GTI Clubsport Oxigin Wheels

Polaris Slingshot Blue Fire